Inlägg från: marian |Visa alla inlägg
  • marian

Skorna på inomhus?

Det finns en kul passage i Louise Boije af Gennäs "Stjärnor utan svindel" där överklasskvinnan Sophie åker hem till arbetarkämpen Kaja (och inte tar av sig skorna), vilket Kaja tycker är höjden av oförskämdhet. Och det där stämmer faktiskt -- jag är själv uppvuxen i ett arbetarhem men var tillsammans med en överklasskille ett år. Det var ett etikettsbrott att inte ha med sig inneskor eftersom strumplästen är alldeles "för intimt". Men det var också bara under den perioden jag använde inneskor.

• marian

Nej, jag tycker inte att det är okej varken vid fest eller andra tillfällen -- oavsett om det är utestövlar eller finskor. Vi har ett par duktiga märken på våra fina trägolv (stora repor i lacken och så vidare) på grund av stilettklackar, märken som faktiskt minskar marknadsvärdet på lägenheten. Om folk tycker att det är obehagligt att gå i strumplästen lånar jag hellre ut ett par inneskor med ofärgade och mjuka sulor som inte lämnar några märken. Och tar man med sig sådana skor är det väl ok. Men högklackade skor och uteskor göra sig icke besvär.

Visst kan jag också hålla med om att gränsen är svår att dra. Inte heller jag tycker att det är trevligt när folk drar av sig ytterskorna och det börjar lukta gorgonzola i hela lägenheten. Jag tycker inte heller att det är trevligt när folk går omkring helt barfota. Jag brukar själv ta med mig ett par strumpor att byta till när jag åker hem till någon.

Ännu en not: det är faktiskt inte särskilt hälsosamt att gå omkring med skor och strumpor på hela dagarna. Fötterna mår inte bra av att stängas in i fuktiga, varma och trånga utrymmen och skor på brukar innebära ökat slitage på lederna.

Svar på tråden Skorna på inomhus?