Skorna på inomhus?
För utlänningar är det alltid lika konstigt då de får höra att man ska ta av skorna när man kommer på besök hem till någon. Nu undrar jag, hur gör ni? Har ni skorna på hemma, när ni är på besök hos bekanta, eller på fest?
För utlänningar är det alltid lika konstigt då de får höra att man ska ta av skorna när man kommer på besök hem till någon. Nu undrar jag, hur gör ni? Har ni skorna på hemma, när ni är på besök hos bekanta, eller på fest?
*skrattar igenkännande...*
Jo jag kommer ihåg när vi bodde utomlands och jag tvingade alla att ta av sig skorna innan dom fick komma in ...hahaha
Är jag hemma hos någon tar man ju självklart av sig skorna men är festen i en lokal behåller jag gärna dom på...
Det finns en kul passage i Louise Boije af Gennäs "Stjärnor utan svindel" där överklasskvinnan Sophie åker hem till arbetarkämpen Kaja (och inte tar av sig skorna), vilket Kaja tycker är höjden av oförskämdhet. Och det där stämmer faktiskt -- jag är själv uppvuxen i ett arbetarhem men var tillsammans med en överklasskille ett år. Det var ett etikettsbrott att inte ha med sig inneskor eftersom strumplästen är alldeles "för intimt". Men det var också bara under den perioden jag använde inneskor.
Jag gillar inte att tassa runt i strumplästen borta -- känner mig som ett barn då! (Kommer ur medelklass sprungen ur arbetarklass, ska jag väl tillägga.)
Visst, om man ramlar förbi någon på vardagsmiddag och är klädd i byxor, men om man går bort på middag eller fest och är finklädd... Känns det inte lite fånigt att klafsa omkring i strumplästen med urringat, kort kjol, svarta strumbyxor?
Ja, Isolde, det tycker jag också! Därför frågade jag. Plus att jag läste i tidningen nyligen att attityden håller på att förändras, det blir mer accepterat att hålla skorna på inomhus också på "hemmafester". Det förstör hela ens outfit att inte få ha ett par klackar på sig känns det som ibland.
Å andra sidan tycker jag det går lite väl långt då man ser amerikaner ( på film) som har skorna på sig t.o.m. då det tex ligger på soffan eller i sängen!
Känner jag att jag vill ha ett par skor på mig hemma hos någon annan brukar jag ta med ett par som jag bara använder inne/gjort rent ordentligt.
Själv skulle jag bli ordentligt irriterad om någon klampade in med ytterskorna hemma hos oss. Man kan ju ha trampat i vad som helst.
Hemma använder jag ett par tofflor för att jag fryser om fötterna annars.
Jag föredrar att vara utan skor alltid då jag är inne. Ivarjefall hemma eller hos andra då på t.ex hemmafester. Tycker inte att det stör outfiten..Sen är det en annan sak om det är någon större tillställning, dvs i en stor lokal var ingen bor.
..kan ju tillägga att jag gick barfota halva kvällen också på mitt vårat bröllop..KUL!
Om jag ska på "fint kalas" tar jag med rena inneskor med klack (för att det känns konstig med nylonstrumpläst ;)) men annars tar jag bara av mig skorna.
Skulle aldrig falla mig in att gå inne (hos någon) med "uteskor"!
Inte ens i England när jag bodde där till min "familjs" stora nöje :D Samma med alla mina svenska aupairvänner så när familjen kom hem och det stod skor i hallen hojtade de skrattande "Helloooo Sweeeeden!"
Klart man har inneskor om det är lite mer uppklädd middag (typ nyårsafton) eller så även hemma hos folk... dock passar man sig för t.ex. stilettklackar (framförallt stålskodda såna) eftersom de förstör ev parkettgolv liksom att man inte har sulor som färgar...
Men inte behåller man skorna på om det är bara en vardagsfika...
Vi har inte skor på hemma. Inte heller när man är hemma hos vänner. Är man på fest i en hyrd lokal så brukar skorna stanna på.
Skulle aldrig falla mig in att gå med skor inomhus som jag haft på mig utomhus. Vill jag ha skor(pumps) till en klädsel så tar jag andra skor att gå dit i och sen bytar jag till pumpsen när jag kommit hem till vännen
Tycker det är ohyfsat att smutsa ner någons hem genom att ha skor på sig som man gått med ute (tänk bara på allt man kan ha trampat i *ish*)