Skorna på inomhus?
För utlänningar är det alltid lika konstigt då de får höra att man ska ta av skorna när man kommer på besök hem till någon. Nu undrar jag, hur gör ni? Har ni skorna på hemma, när ni är på besök hos bekanta, eller på fest?
För utlänningar är det alltid lika konstigt då de får höra att man ska ta av skorna när man kommer på besök hem till någon. Nu undrar jag, hur gör ni? Har ni skorna på hemma, när ni är på besök hos bekanta, eller på fest?
Förtydligande:
Klart man har inneskor MED sig! Inte slafsar man in med smutsiga uteskor på någon annans golv! Undantaget är väl eventuellt en torr sommarkväll. Men då ska man ha värdens tillåtelse.
NO NO NO!!!!
I mitt hem är skor TABU!! Tofflor utan sula är okej. Men never, never att ett par pumps eller andra "inneskor" kommer innanför min dörr.
Jag vägrar få mina mattor och möbler och golv sabbade av "snobberi". För att inte tala om alla strumpor som rivs sönder av spretande klackar..
Min granne ovanpå går med "mjuka" ecco-träskor inne och trots att hon är änka låter det som elefanthjord så då kan man ju tänka sig hur det låter vid fest.
DÄREMOT: Om det är fest i hyrd lokal åker skorna självklart på.
Mitt "nya ex" var en överklasskille och inte ens där var det okej med skor inne.
Så jag tror inte riktigt att det har med snobberi att göra.
Snarare fåfänga...
Jag tycker det är ganska plågsamt när man klätt upp sig, har en fin kjol på sig eller så, och så ska man gå runt i strumplästen! Så är det i min mans familj, det känns helmysko. Då kan man liksom lika gärna köra på med joggingdressen också. Så jag är den enda som "snobbar runt" med inneskor.
Jag tar gärna av mig skorna, men är det fest så tycker jag att skorna hör till outfitten liksom. I min familj klampar man gärna in med ytterskorna, det tycker jag är att ta i. Jag tycker inte att det är "intimt" utan skor, men lite oklätt.
Jag håller med de flesta här: strumplästen hemma och hos vänner och bekanta, utom till fest och då inneskor. Fast det finns undantag. Ex. så har jag under många år haft mjuka arbetstofflor med sula hemma pga. problem med fötterna. Till fest blir det ibland strumplästen beroende på hur fin fest, hur väl man känner varnadra och om man som vänner till mig har nya trägolv i hela huset...
Man ska vara rädd om sina nationella särdrag
Ja det inte bara utlänningar utan alla som ibland har problem med det, på sommar tycker jag att det inte är farligt att gå in med sommar sandaler eller så men vinter värre. Ska jag på fest kan jag erkänna att skor är ett måste för mig skulle tjäna mig töntig och vara fin kläd, väl sminkad och allt som hör till och gå runt utan skor.
Men man får respektera i såna fall tar jag på mig joggingdressen:)
jag blir HELT galen pa detta land (UK) dar manniskor tar helt for givet att man ga med skor inomhus + garna i badrummet som har heltackningsmatta.
Alla mina svenska vanner (med engelska/amerikanska pojkvanner) fattar galoppen. VI svenskar mar illa av skor inomhus (iallafall de jag kanner :) ) - kan ni forsta hur mkt skit det ar utomhus (bakterier och annat) som man trampar pa och sedan drar in i sitt hus. Speciellt har i london dar god knows vad folk gor pa gatorna och slanger osv.
Nar min makes bror kom till UK sa jag at honom direkt om skorna. Till min fasa gick han ut och rokte och in med skorna igen
och till slut fick min man saga till honom och da tog han av sig dem. Hurra!
lange leve Sverige.
Men hallå!!!!!!!!!!!!!!!!
Varför är det svart och vitt när det gäller skor????
Måste man vara sunkig, skitig och iklädd otvättad joggingdress för att man ska "tillåta" sig gå i strumpor???
Varför helt enkelt låta bli att klä upp sig i värsta vulgodressen då om ni vet att det är "skoförbud"?
Tror knappast man har klädkod på ett privat hemmaparty en fredagskväll?
Vi har också sko-förbud inomhus trots att vi bor i England. Jag blir galen av geggiga fotavtryck på mitt fina trägolv! Och det är i stort sett alltid geggigt ute eftersom det regnar mer eller mindre jämt här Och, hemska tanke, geggan kan vara hundbajs.... Uäääaaarghhh!!
Och om jag gått barfota ute på sommaren tar jag på mig inne-tofflor eller tvättar fötterna innan jag går in. Vaddå nojjig
Vill jag ha snygga skor på en fest tar jag med ett par inneskor trots min arbetarklassbakgrund.
Tar sällan med inneskor, men nån gång händer det väl.
Har det självklart inte på hemma, eller vid informella besök.
Fast från mitt föräldrahem har jag med mig att uppmana gäster att behålla skorna på, som en artighet.
När vi har fester och andra tillställningar är det själklart att man får ha på sig skorna inne (vilka man vill, inte nödvändigtvis "inneskor").
När vi är hemma själva tar vi av oss skorna, men har alltid, eller i allafall oftast ngn, toffla på. Jag tycker inte om att gå runt i strumplästen. Känner mig inte klädd om jag inte får ha skorna på mig när man är uppklädd.