• Bröllopstokiig

Hemlagad glass

Kanske en konstig fråga, men är det någon som har en aning om hur länge man kan förvara hemlagad glass i frysen? Jag fick just en idé om att göra sån till efterrätten, inte så svårt och brukar ju bli fantastiskt gott! Jag menar den varianten som innehåller grädde, mjölk, ägg och socker (och kanske nåt mer, det var länge sen jag var huslig...:)

• Svar på tråden Hemlagad glass
  • Bröllopstokiig

Nogauten går att bytas ut i mot tex 1tsk kanel, det blir också gott .
    Kanelparfait kan serveras med inlagda äpplen eller äppelsås......

• Bröllopstokiig

Ursäkta, jag glömde receptet hemma. Jag tar med det imorgon!

• Bröllopstokiig

Här kommer receptet på fläderblomsparfait:

Till 6 personer.

4 äggulor
    2 dl strösocker
    2 dl vispgrädde
    2 dl outspädd fläderblomssaft
    1 msk pressad citronsaft

Vispa äggulor och socker pösigt. Vispa grädden hård och styv och blanda ner den i äggsmeten. Rör i fläderblomssaft och citronsaft. Blanda väl.

Häll blandningen i form och låt stå i frysen tills parfaiten stelnat, ca 10-12 h. Doppa formen hastigt i hett vatten och stjälp upp på serveringsfat. Garnera med tex jordgubbar, hallon eller kiwi. Servera!

• Bröllopstokiig

Jag kom på att jag har ett till gott recept. Det är på hallonparfait. Jätteenkelt, och till råga på allt nyttigt också!

5 port

1 pkt frysta hallon (200 g)
    2 dl socker
    2 pkt (a 2 dl) matlagningsyoghurt.

Blanda ihop och ställ i frysen.

• Bröllopstokiig

FiaLottan!

Skulle man kunna få receptet på kladdkaka tro? Är så desperat efter ett bra recept.. :)

• Bröllopstokiig

Smulan!
    Jag ska försöka klämma ur dem receptet! De har lovat mig det förr, men det var samtidigt som de flyttade till hus, så min förfrågan försvann i hanteringen.
    Jag påminner dem och letar samtidigt själv efter Hallonparfait-receptet.
    Tjingeling!

• Bröllopstokiig

Om någon vill vara så snäll att komma med ett bra recept på hemmagjord vaniljglass?!
    Jag vet att dom på resturanger använder flytande glukos (?) Vet ni varför?

• Bröllopstokiig

Vi gör glass genom att vispa Ädel Vaniljvisp och frysa det. Smaksättning med valfri grej (O'boy-pulver ger jättegod mjölkchokladglass!). Hur länge den kan stå i frysen vet jag inte. Men det är ju så enkelt att man kan göra det när som helst!

• Bröllopstokiig

RIktig glass är svårt att göra eftersom det ska röras och kylas hela tiden (tack å lov för glassmaskinen). Men parfait är ju riktigt gott!! Jag ska sno alla recepten här!

• Bröllopstokiig

Tack alla ni som har delat med er av era recept! Här ska provätas hela våren! :)

• Bröllopstokiig

Jag har också gjort glass på Ädel Vaniljvisp.
    Det blev jätte gott men den ska nog inte stå i frysen mer än 1 vecka,enligt min smak.
    Men det är ju så enkelt och går så fort så man behöver inte tillaga den så långt i förväg.

• Bröllopstokiig

Måste bara berätta att jag gjorde fläderblomsparfaiten i lördags till en fest och den blev sååååå god!!! Serverade den med hallon och blåbär samt konjaksglass, mums!

• Bröllopstokiig

Konjaksgrädde skall det vara, inte glass.

• Bröllopstokiig

Hej Karin,

Roligt att du gillade fläderblomsparfaiten. Vi ska själva ha den på lördag!

Svar på tråden Hemlagad glass