• Bröllopstokiig

Hemlagad glass

Kanske en konstig fråga, men är det någon som har en aning om hur länge man kan förvara hemlagad glass i frysen? Jag fick just en idé om att göra sån till efterrätten, inte så svårt och brukar ju bli fantastiskt gott! Jag menar den varianten som innehåller grädde, mjölk, ägg och socker (och kanske nåt mer, det var länge sen jag var huslig...:)

• Svar på tråden Hemlagad glass
  • Bröllopstokiig

Det beror lite på hur du fryser in glassen. I bra plastburkar eller bakformar kan du ha glassen i frysen mer än en månad. Något som kan vara festligt är att hälla glassen i vinglas ( som portioner) och frysa in. Då bör du inte ha glassen i frysen mer än ett par dagar eftersom den är mer oskyddad. Lycka till !

• Bröllopstokiig

Jag brukar göra glass i glassmaskin och det brukar rekommenderas att äta upp den inom två veckor. Sen blir konsistensen lite halvskum...

• Bröllopstokiig

Jag brukar göra sån glass som du beskriver och den håller väl en 2 veckor i frys innan den börjar kännas tråkig. Vi hade hemmagjord vaniljglass och hallonparfait på vårt bröllop. Vi hade buffé till maten och hade då också efterrättsbuffé med 2 glasser, kladdkaka ( har ett par vänner som gör en helt otroligt god), hemlagad ostkaka (toastmadamens mor är mjölkbonde) varm jordgubbssås, hembakade rån ( pappa chockade oss alla..) Det var väldans gott! Parfaiten var helt himmelsk! Vill du ha receptet kan jag rota fram det. Rånen är rätt lätta och göra, men det tar ju en stund om man ska ha många, recept finnes om du är intresserad.

• Bröllopstokiig

Jag skulle rekomendera 1 vecka för jag tycker att det börjar smaka frys fort.
    Men förpackar du dom väl så är det okej med två veckor.
    Jag brukar göra en noguat parfait och en ostglas på philadelfiaost som jag tycker är jätte goda.
    Resepten kan ni få om ni vill
    Hälsningar Alexandra

• Bröllopstokiig

Jag vill hemskt gärna ha recepten! Vad gulliga ni är! :)

• Bröllopstokiig

Ojdå, vi har gjort vår parfait för flera veckor sedan. Hoppas att den fortfarande är god nästa lördag.....

Vi ska ha fläderblomsparfait med hallon och hemmagjorda chokladhjärtan. Parfaiten är supergod, och enkel att göra, så vill du ha receptet är det bara att hojta till! (Tidigast imorgon kan jag skriva in det...)

• Bröllopstokiig

Det vore jättesnällt Anna!

• Bröllopstokiig

Ska försöka att komma ihåg receptet imorgon.

• Bröllopstokiig

Jag vill också gärna ha era recept! Hemgjord glass är så gott och lätt att göra. Det vore roligt att ha några fler varianter att bjuda på.

• Bröllopstokiig

OSTGLASKAKA
    3dl grädde
    4st äggvitor
    1½dl socker
    4st äggulor
    200gr philadelfiaost
    Digestivekex
    GÖR SÅ HÄR
    Vispa grädden (ganska hårt)
    Vispa äggvitorna till hårt skum
    Blanda ihop socker, äggulor och osten.
    Rör försiktigt ner grädden i ostsmeten.
    vänd i äggvitorna i smeten.
    Krossa Digestivekexena och lägg det i botten på en form med löstagbara botten.
    Häll i smeten.
    Bör stå i frysen minst 12timmar före servering.

NOGAUTPAIRFAIT CA 4 PORT.
    2st ägg
    0,75dl florsocker
    1tsk äkta vaniljsocker
    nogaut efter smak
    2dl grädde
    GÖR SÅ HÄR
    Smält nogauten försiktigt i vattenbad,låt det svalna(annars kan äggen skära sig)
    vispa allt utom grädden fluffigt.
    Vispa grädden och vänd ner den i äggsmeten.
    Häll upp den i en form och frys den, kan serveras efter ca 5 timmar.
    Ett litet tips kan vara att bara smälta hälften av nogauten och spara andra halvan till att lägga tunna skivor i smeten innan fryning.
    Jag brukar göra den i en sockerkaksform med hål i mitten och när det är dags att servera den brukar jag fylla hålet med färsk frukt tex jordgubbar.
    Skölj undersidan på formen med ljummet vatten så lossnar parfaiten bättre.

Svar på tråden Hemlagad glass