• körsbärsblomman

Finsk mat

Hej

Om man skall ha en finsk buffé vad rekommenderar ni då?

Om jag skulle slå ihop alla för mig typiska finska rätter skulle det bli en salig röra av

filbunke
    korvsoppa
    morot,kålrot,potatis,lever-låda
    lördagskorv
    finska piroger
    memma med grädde
    grön ärtsoppa
    knackkorv
    lite konstig blandning eller?

har ni fler förslag så ös på=)

• Svar på tråden Finsk mat
  • Fru Kirta

Finns leverlåda i Sverige? Var brukar den ligga på Hemköp?

• Julie

Vad sägs om kålrotslåda, morotslåda och potatislåda?

Kanske juliga finska rätter, men väldigt gott i alla fall....
    Tydligen åt man detförr i tiden när det var fest....alltså inte bara till jul.

//Julie

• Kicker

Ja, Finland och Sverige har ju rätt lika matkultur... Kanske du skulle forska lite närmare på de ryska influenserna då? Nu är jag själv inte så insatt, men kan tänka mig att det österut blir vanligare med sånt.
    Själv brukar vi bjuda utländska gäster på just älggryta, rökt ren och fisk, svampstuvning, bärkräm och dylikt som uppfattas som mycket finskt.

Här kommer några länkar som kanske kan vara till nytta:
    virtual.finland.fi/finfo/english/recipes.html
    www.globalgourmet.com/destinations/finland/

• Kattfot

Hmm... motsvarar den svenska keson faktiskt den finländska kvarken? Har för mig att keso är som grynost fast med mindre gryn.

Finländskt... hmm... Lapin Kulta-öl, länkkorv (inte så glamouröst), en speciell sorts limpa som tar evigheter att göra, rågbröd, piroger, kött och fisk... Finland skiljer sig nog inte så mycket från Sverige när det gäller maten. Fast vi har i alla fall ordentlig korv :P

• Krallan

Jag ska gifta mig med min finske pojkvän om ca en månad,,,och vi har precis bestämmt mat. Salig blandning mellan svensk och finsk mat ska vi ha,,,, För det är skillnad. Mycket sallader, svampsallad och italiensk sallad, och vanlig sallad. Sen coctailpirger måste vi ha,,,och mörkt bröd. Och mycket mer. Men jag måste säga att jag nu bor i Finland men kan inte äta finsk korv ,,,jag bara myser när jag får åka till IKEA och äta "riktig" korv med bröd. Hmm vad gott!!

• Fenomena

Potatislådan är ett måste på julborden i min familj. Kan det vara så illa att andra människor sitter och äter bara kokt potatis till skinkan, köttbullarna och prinskorvarna? ;)

• phoebe

Jag har inte heller hört talas om DEN bålen, fast jag också är finländska. Däremot är det ju känt att vi finnar dricker ofta, mycket och starkt så det var ju ganska kul!

• Santa Fe

Svensk keso är samma som finsk grynost.
    Cottage cheese på engelska...
    Sen kan jag inte keso på fler språk

• råddjuret

ja just det! Keso är ju grynost! Kvark heter väl kvark då i Sverige oxå...

Mera tips är spenatplättar, surskorpor och sen tog mina idéer slut. Äsch! Men oj vad jag längtar efter julmaten=alla lådorna efter att ha läst inläggen i den här tråden

• Kicker

Kvark skrivs med g, kvarg. Liten parentes!

• Santa Fe

Valios produkter finns ju här också, de säljer ju kvarg.
    Men annars tror jag svensk kesella är detsamma som kvarg.
    (jag trodde också det hette kvark...men tydligen inte)

• körsbärsblomman

Hej allihopa och tack för alla förslag....

JO det var just julmats lådorna jag menade när jag skrev dem alla på samma rad=)

Jag är ofta i finland så det blir nog inga problem att komam på men det är alltid roligt att höra andras idéer om vad som är typiskt=)

ang leverlåda så brukar den ligga vid köttbullar och färdiggröt i ganska små förpackningar...fråga någon som jobbar i affären för jag är helt säker på att de kan beställa hem. Annars finns det i de flesta affärer i Eskilstuna runt jul iaf...

Lycka till=)

• leifi

Hej ....det verkar ju finnas en hel del
    "finnar" här trots allt...
    Är det verkligen ingen som vet var man kan få tag på en finsk bröllopsvals som heter "tyttären valssi"???????
    Snälla någon,jag börjar bli desperat och vet inte hur jag ska hitta den....
    hjälp mig..någon...
    /Katri

• rosen2004

hej
    leifi, har du provat att fråga på radioshopen i gamla stan i stockholm. min blivande man rekommenderar detta, radioshopen har allt som gäller finsk musik

• Fru Kirta

fenomena, jag har lärt mig uppskatta den något söta potatislådan som vuxen, när jag var barn var den det värsta jag visste :D

Jag måste verkligen forska i det där med leverlåda, det är möjligt att den inte alls är så lätt att få tag på här i Skåne, men man kan ju alltid prata med butiken.

• Maja Kidd

Rågbröd och rieska!
    Glöm inte "munkki-posso" till efterrätt! Mums :)

Svar på tråden Finsk mat