• körsbärsblomman

Finsk mat

Hej

Om man skall ha en finsk buffé vad rekommenderar ni då?

Om jag skulle slå ihop alla för mig typiska finska rätter skulle det bli en salig röra av

filbunke
    korvsoppa
    morot,kålrot,potatis,lever-låda
    lördagskorv
    finska piroger
    memma med grädde
    grön ärtsoppa
    knackkorv
    lite konstig blandning eller?

har ni fler förslag så ös på=)

• Svar på tråden Finsk mat
  • Minni

Hej!

Var på ett finskt bröllop i helgen, på deras buffébord fanns bland annat en slags svampsallad som verkar höra till. Fisk av olika slag är ju också vanligt, rökt eller gravad lax och olika strömmingsinläggningar. Om du vill kan jag kolla de menyer som vi fått med offerterna från olika cateringfirmor (vi gifter oss i Finland).

• ijkå

Ni får ju inte glömma "den finska fruktbålen". 1 liter Koskenkorva och 1 ärta, men låt inte ärtan ligga i för länge, då kan fruktsmaken bli för dominerande.

• Mandelmassan

jag skulle dö om nån försökte få mej att äta leverlåda... :OP
    Men ijkås bål låter som en förförisk komposition

• råddjuret

ijkå! Den finska bålen låter suverän! Tänk att jag aldrig hört talas om den eller än mindre smakat, fast jag är finländare Den ska jag bjuda på när jag har fest nästa gång.

Körsbärsblomman;
    nåt som här

• råddjuret

hej igen!
    Lyckades skicka iväg före jag var färdig...

Tips till körsbärsblomman alltså;
    snålsoppa - i alla fall på sommaren
    svart bröd
    länkkorv
    kvark (keso i Sverige?!)

för tillfället kommer jag inte på nåt mera, jag hör av mig om jag kommer på nåt mer konstigt vi brukar äta

• Fru Kirta

Råddjuret, jag har inte heller hört talas om en sådan bål, och jag är en finska. Statistik på 2 personer borde väl duga bra :D

Leverlåda med lingonsylt...mums! Synd att leverlåda inte finns att få tag på i Sverige.

• Kicker

Fisk i olika former tycker jag är typiskt finskt - gravad lax och sik, kallrökt och varmrökt lax/flundra, böckling.... Och fiskrom förstås, mums!
    Sen är potatissallad, svampsallad och rödbetssallad ganska finskt också.

• körsbärsblomman

bålet var suveränt*skrattar*
    just ja snålsoppa är en idé!

men leverlåda går visst att få tag på...vi brukar köpa det på hemköp ..fråga i din närmsta affär i charkavdelningen och be dem beställa hem annars=)

Tack för tipsen och kom gärna med flera!!
    julstjärnorna glömde jag tidigare tror jag*kikar uppåt*

• körsbärsblomman

fast fisk äter man ju mycket i sverige och potatissallad och det andra med...isådanafall sillsalladen kanske som är rödbetssallad men utan majonäs ungefär...

jag vet ju att man äter potatis,älgkött,svamp,korv,grillat kött,franskisar;), hamburgare och annat "normalt" i finland också men jag ville ha det som utmärker sig och som man vanligtvis inte äter i sverige...

får väl leta lite i martornas kokbok=)

Svar på tråden Finsk mat