Pojknamn???
Massor med inlägg på fina flicknamn i en annan tråd.
Men pojknamn då??? Förslag?
Massor med inlägg på fina flicknamn i en annan tråd.
Men pojknamn då??? Förslag?
Pojknamn är SVÅRT. När vi väntade vårt barn bestämde vi oss snabbt för flicknamnet men pojknamn var hopplöst. Vi gillade Isak även om det äår lite väl bibliskt för vår smak. Efter att ha gått igenom alla namnböcker, nätsidor och almanackan var det ändå Isak som stod kvar. Som tur var fick vi en flicka! Vi får hoppas på fler tjejer - flicknamn finns hur mycket fint som helst!
Det är märkligt hur man kan ogilla ett namn bara för att man känner någon som heter så och som man inte tycker om.
Brorsan heter Linus och det gillade farfar inte för han kände en sur gubbe som hette så.
Jag jobbar med en Vidar och skulle kunna tänka mej döpa min son till det, men när jag ser l i s a's staving av det, Widar, så låter det plötsligt helt annorlunda och ser helt OK ut :)
Har själv inga barn än men kompisarnas små knytt heter:
Edvin
Adam
Conrad
Rasmus
Ser fram emot fler pojknamns förslag här så man ha en massa att välja på när det väl är dags en dag... :)
haha, vi tycker att det är mycket lättare att hitta på killnamn! men det är bara för att vi vill kalla alla ungar efter rockstjärnor!
jag tycker om Philip, Mischa, Oliver, Axel, Noah, Zachary...Sedan jag kommit ut i varlden lite har jag borjat se charmen med de internationella namnen...Och sa ar det mysigt om man kan ge barnet ett namn med en for dig viktig betydelse. Om det sedan ar ett indiskt eller hebreiskt namn spelar mindre roll for mig...
Mina favoriter är
Leon(min son)
Oliver
Rasmus
Maximus
Här kommer några.
Jonathan
Adam
Simon
Johannes
John
Gabriel
Lukas
Max
Det var väl dem jag kommer på nu.
för min del vill jag ge mina barn namn som är enkla att stava och som man helst inte kan göra något "lustigt av typ "Håkan kråkan kraxmaskin".
hea:
Jag tror att barn kommer kunna hitta på taskiga saker om vilket namn som helst i hela världen, bara de vill. det är ju inte så att ungar blir mobbade pga att de har fula byxor eller konstigt namn, utan mobbarna bestämmer att det är fel på de här sakerna för att ha nåt att retas för.
Electric Lady
...men det finns väl ingen anledning att försöka att undvika mobbing så gott det går...
man undviker det inte på det här sättet. vill de mobbas, kommer de mobbas. vill de inte, kommer de inte göra det. totalt oberoende av namn.
Håller med Electric Lady till fullo.
Det finns säkert inte ett namn i hela världen som en mobbare inte kan göra sig lustig över. De är mycket motiverade.
Om vi nån gång får en son ska han heta Albert, efter min morfar och sambons farfar. Andra killnamn jag gillar är:
Jamie
Isak
Edvin
Manfred
Noa
En undran:
Ni som gärna vill döpa era barn till "utländska" namn, hur uttalar ni dessa då? På svenska eller på det utländksa språket?
Tänkte tex på Electric Lady´s Jimi, som jag också tycker är fint, men bara på engelska ( dvs Dchimi, inte på svenska Jimmi). Förstår ni hur jag menar? Skulle ha varit bra med fonetisk text här....