• Bubbla

spettekaka

Jag vill ha spettekaka på vårt bröllop. Har man det istället för bröllopstårta eller har man både och? Kanske på nåt gottebord? Nån som haft spettekaka själv?

• Svar på tråden spettekaka
  • Johanna = en lat kock

bara så ni inte missfäörstår nu...

krokan och spettekaka är intesamma sak och har inget gemensamt

krokan är gjort på en mandelsmet som spritsas efter ett mönster, bakas av och monteras ihop till tex en krona...

• Jema

Johanna = en lat kock
    Jag vet

Jema

• medieval bride

Johanna = en lat kock:
    Ingen risk, spettekaka och krokan är varken lika i smak eller utseende.

men det är bra att du kollar så alla är med.

Är du utbildad kock btw? Du verkar kunna hemskt mycket...

• Johanna = en lat kock

Jo så långt har jag fattat att ni som skriver här förstår vad det handlar om men de som bara tittar in kanske inte gör det....

Medieval bride:
    Jo jag är kock men pga av ett gammalt benbrott så klan jag inte arbeta som kock utan vidareutbildar mej till kostekonom

• medieval bride

kostekonom? Det vet jag nog inte riktigt vad det är... *skämmas*

• Johanna = en lat kock

det är ingen som vet vad det är... knappt vi själva heller...

vi läser kostvetenskap (näringslära kemi etc) i 2 år och ekonomi i ett år

sen kan man bli kostchef, restaurangchef, produktutvecklare, livsmedelskontrollant etc...

• Jema

Johanna = en lat kock
    Vad bra att du fattade det

Jema

• Gott å Blandat

Vi ska självklart ha "spiddekaga" på vårt bröllop!!
    Jag ska bara berätta de för mannen oxå...

• Jema

Gott å Blandat
    Är han inte så förtjust i det, eller?

Jema

• faster

Hej!!
    Jag är en kvinna som e född i skåne..har nu flyttat upp till jämtland där jag hittat min stora kärlek..nu e d så att jag så gärna skulle vilja ha "spittekaga" på vårt bröllop då d känns skånskt!!
    E d nån här som vet om man kan beställa den någon annan stans än just i skåne??
    Tacksam för svar..

• malte

faster: Vet inte var man kan beställa den men kan du inte be någon släkting eller dylikt ta med en? Själv har jag åkt på långa tågresor med en 80-bitars spettekaka i bagaget. Vet från en liten tant som vi brukar köpa kakorna av att många också flyger med dessa stora schabrak. De stora är ju rätt så tjocka så de är mycket mer hållbara än man tror.

• faster

Tack Malte!
    Ja du d trista e att d förmodligen inte kommer upp nån släkt på vår stora dag...d e ju sååå långt...
    men tack ändå för ditt svar.

• malte

faster: Ring spettekaksbagerierna och fråga om de har möjlighet att skicka en till dig.

Här kommer lite länkar till spettkaksbagerier. Du hittar säkert fler om du kollar i gula sidorna.

www.skane.lantmat.se/medlemmar/offerlinds/offerlinds.htm
    www.spettkaka.com
    home.swipnet.se/~w-28589/
    www.spettkakan.com/

Sedan har jag läst mig till här på bt att det finns att gå att få tag på spettekaka i Stockholm om ni eller några gäster har vägarna förbi där.

Lycka till!

• Helene 23/8

Vi hade både och!

Det är ju så gott!!!!

Kolla in www.familjenhallgren.se

Så finns det en bild under rubriken bilder och sedan Festen.

Lycka till!

• Nils

Spettkaka är ju supergott! Klart att ni kan ha det som bröllopstårta!

Svar på tråden spettekaka