spettekaka
Jag vill ha spettekaka på vårt bröllop. Har man det istället för bröllopstårta eller har man både och? Kanske på nåt gottebord? Nån som haft spettekaka själv?
Jag vill ha spettekaka på vårt bröllop. Har man det istället för bröllopstårta eller har man både och? Kanske på nåt gottebord? Nån som haft spettekaka själv?
Jag har varit på bröllop där det serverades spettekaka istället för tårta. Jag vill dock påpeka att jag tyckte det var jätteäckligt.
Jag tycker att det är supergott. Om du bor i skåne kan du beställa spettekaka med specialglasyr. Det kan vara lite svårare att få tag på spettekaka norr om Skåne.
Nu får ni skåningar rätta mig om jag har fel men är spettekaka inte säsongsbetonat, dvs äts på hösten?
Jag är skåning men jag vet faktiskt inte. Däremot så sa min svärmor att spettekaka hör till bröllop och andra stora fester.
Gott är det iaf. Vi ska ha det som efterrätt och servera tillsammans med färsk frukt och vispad grädde.
Vi kommer att ha både och. Spettekakan ska vi i alla fall ha på gottebordet
Jema
Precis som Carro W sade har man spettekaka på större fester och kalas och dit hör ju bröllop . Man kan servera den som dessert tillsammans med t.ex. glass och bär, som ensam bröllopstårta, tillsammans med "vanlig" bröllopstårta (bredvid) eller på gottebordet.
Jag ÄLSKAR spettekaka, skåning som jag är! . Skulle aldrig drömma om att rationalisera bort den. Tycker dessutom att det är ett väldigt prisvärt bakverk, kostar bara runt 300 kr för en riktigt stor om man köper direkt från bagerierna.
Visst hör det till med spettekaka?!
Vi brukar även äta det varje jul. *längtar redan*
Jema
Jag gillar spettekaka, men tycker inte att den ska ersätta bröllopstårtan, men ni gör ju som ni vill. Jag tror att många inte gillar spettekaka. Kanske kan ni ha det som efterrätt eller bredvid tårtan. Något som jag också tycker är otroligt fint är krokan.
Dum fråga kanske men vad är krokan egentligen?
Carro W
Man kan väl beskriva det som en lite hårdare kaka som ser ut som en krona.
PS! Hittade dessa på nätet:
home.swipnet.se/~w-63714/bilder/Ro22a.jpg
biphome.spray.se/nordpolen/krokan.JPG
Jema
åh, krokan, är det så det heter. Jättegott tycker jag. Min mor och far har det på sin bröllopstårta, gjort som en krona. Mycket vackert och gott som sagt var.
men smaken är ju som baken...