• Tue 20 Aug 2019 20:26
    14904 visningar
    5 svar
    5
    14904

    Kär i en amerikan

    Immigrations fråga ? Jag har levt och varit gift i USA. Bor nu i Sverige med amerikans sambo. Vilket land ni vill leva i är helt upp till er att bestämma. Immigrations regler i Sverige är enklare. Man behöver ej gifta sig för att han skall få uppehållstillstånd och kunna ansöka om svenskt medborgarskap. I USA kan man behöva gifta sig om du inte hittar arbete och kan få arbetsvisum det vill säga. Att ansöka om grönt kort i USA kommer att kosta minst 20 000kr om du går genom advokat. Det går att göra själv men krångligt. Sverige har "snällare" immigrations regler. Lycka till ! Om du har utbildning som är relevant i USA, högskoleutbildning så tror jag ej att du har problem med arbetsvisa.

  • Tue 20 Aug 2019 21:04
    #3

    Det beror på ditt område av utbildning. Jag är inte immigrations advokat, men vad jag förstår om du hittar anställning så blir det då ditt framtida företag som sponsrar dig. Det finns en större brist av akedemiker i USA än här i Sverige. Inte svårt för företaget att motivera. Denna advokat firman hjälpte mig med mitt Greencard efter skillsmässa och var helt fantastiska. Tydligen en av de bästa i USA Lycka till !

  • Tue 20 Aug 2019 21:17
    #4

    Som sagt enklare i Sverige. Min sambo ansöker just nu om Svenskt medborgarskap efter det att vi varit sambo i 2,5 år. Samma process tar minst 6 år i USA och kostar 40 000-60 000kr. Grönt kort tar ca 2 år. Då räknat med grönt kort och ansökan om USA citizenship. Jag ansökte själv ej om citizenship av ekonomisk/tidsmässig anledning. Planerar man familj så är det enklare i Sverige. Dåliga arbetslagar i USA och även då skatten är billig så kostar försäkringar, skola, childcare mm väldigt mycket....Min sambo lider av typ 1 diabetes varför vi bor i Sverige då tufft i USA även då vi tjänar mer där. Men finns det kärlek så går allt att lösa :D

Svar på tråden Kär i en amerikan