• Äldre 7 Aug 23:49
    6326 visningar
    1 svar
    1
    6326

    Marsipan-Prinsesstårta

    Hej alla proffsiga Konditors,

    Jag bor i USA sedan 1993 och älskar prinsesstårta men hoppas mina problem kan bli lösta av er experter.

    1. - Jag har gjort min egna Marsipan och också köpt färdig från Odense på Amazon. Problemet jag har är att när jag kavlar ut den till en tunn plata så fastnar den hela tiden i graniten.
    Min köksbänk är gjord av Granit och jag har använt potatismjöl och florsocker en gång som jag har sett är rekommenderat från många recept men det hjälper inte. Men jag har läst att många av er använder hellre Vaxduk, Plastfolio, Bakplåtspapper etc. Men om det används hur håller ni det på plats, det kommer ju röra på sig när man kavlar, eller tejpar ni fast det till bänken? Detta är så irreterande att det skall vara så svårt. Jag vet att en anledning kan vara att det är så varmt och hög fuktighet i luften här i Florida. Alla proffsiga tips blir jag glad av.

    2. - Och till sist, tårtbotten/Anslag. Oh my god...100 olika recept men ingen har blivit perfect som jag vill ha den, provat 5 olika recept tror jag. Sist gjorde jag som Johan Sjöberg från Hela Sverige Bakar (Johan är en av Sveriges mest framstående bagare).
    Johan v
    ispar ägg och socker i vattenbadet till ca 60-65 grader för han vill ha tårtan lite mer kompakt för att han använder färska bär så tårtan inte blir för saftig, men oj så kompakt den blir, ingen luftighet alls. Sedan tillsätter han också smör efter han har vänt ner vetemjölet i äggsmeten, det har jag inte sett i några recept och han använder heller inget bakpulver.
    Så om någon av er expert har ett bra recept till en kanon tårtbotten blir jag glad.

    3. - Vaniljkrämen har jag inga problem med alls att göra.
    Brukar ni också blanda
    35% Vaniljkrämen med 65% Grädden och lägga på bären och i andra lagret? Och naturligtvis bara grädde på toppen och sidorna.

    Saknar alla goda konditorier vi har i Sverige för här i USA har dom ingen anig hur man gör goda Tårtor, Bakelser eller kakor. Det mesta här i USA är Donuts, Cupcakes och när dom tillverkar tårtor andvänds alltid fondant and icing/glasyr.

    Hoppas på lite expert hjälp:)

    MVH,
    Charlie

    Ps. Ursäkta min Svenska, skriver inte mycket på svenska längre:(

Svar på tråden Marsipan-Prinsesstårta