• Äldre 4 May 20:00
    4936 visningar
    2 svar
    2
    4936

    Hur ska jag kunna förlova mig?

    Jag har varit tillsammans med min sambo i över sju år och vi har varit vänner under en ännu längre tid. Vi är båda 24 år och bor tillsammans. 
    Både vi och många av våra vänner har kommit till det stadium i våra förhållanden att vi skulle vilja förlova oss. Jag är ganska säker på att om jag skulle diskutera detta med min sambo så skulle vi komma fram att vi ska förlova oss. OCh jag tar examen tidig i Juni och skulle väldigt gärna vilja förlova mig i närheten av den. Dessvärre finns det just nu två (vad jag kan tänka ut) problem som gör att vi inte kan förlova oss nu. 
    Det första är att en av våra kompisar är besatt av att hon vill förlova sig, och hennes pojkvän känner sig inte redo för det ännu. Detta är något som hon pratar om jämt! Hon vill gifta sig snabbt och skaffa barn. Hon skulle bli så arg om vi förlovade oss innan henne och jag är inte säker på att hon skulle förlåta oss för det.
    Det andra hindret för eventuell förlovning är att min sambos bror ska gifta sig i sommar och eftersom vi bor hyfsat långt ifrån våra familjer så skulle bröllopet vara första gången som våra familjer träffar oss om vi förlovar oss till min examen. Och jag vill verkligen inte ta någon uppmärksamhet från deras bröllop.

    Jag vet inte exakt vad jag frågar om men jag skulle vilja höra era tankar och idéer om detta.

  • Svar på tråden Hur ska jag kunna förlova mig?
  • Anonym (Jess)
    Äldre 5 May 07:47
    #1

    Kompisen kan ni strunta helt i tycker jag. Man Kan inte utveckla sin relation i takt med vad som passar en kompis. Det ni kan göra är att fundera ut ett schysst sätt att berätta det på om ni tycket att det är viktigt.

    Jag tror att det är väldigt få saker som kan stjäla uppmärksamheten från ett brudpar men antingen så får ni se till att släkten vet om förlovningen innan bröllopet så att det inte blir en stor grej där utan att folk kanske bara säger grattis. Eller så låter ni helt enkelt bli att tala om att ni förlovat er tills bröllopet är över. Ni kanske kan fråga brudparet om de har någon åsikt i frågan? Som sagt, man kan inte utveckla sin relation i takt med vad som passar någon annan men förstår att ni vill vara försiktiga när det är kring en nära persons stora dag. Dock kan det ju råka bli så att någon fyller år, blir gravid osv hela tiden så att man alltid hamnar i att man ?stjäl uppmärksamheten?.

  • Anonym (Ingen fara.)
    Äldre 15 May 06:21
    #2
    +1

    Ska ni bara förlova er? Inte börja planera bröllop?

    Då är det ingen fara. Förlovningar händer ju hela tiden! Flera varje dag på varenda gymnasieskola! Kompisen kan ju fortfarande hinna gifta sig och skaffa barn innan er om det är viktigt för henne.

    En förlovning utan bröllopsdatum brukar inte ta så mycket uppståndelse av andra än paret själva. Det kommer definitivt inte överskugga eller ta uppmärksamhet från ett bröllop.

    Om ni planerar en riktig förlovning med bröllopsdatum så kan ni ju låta bli att prata om ert närstående bröllop på andras bröllop. Inbjudningskorten kan ju vänta tills efter sommaren ???????? Men innan du planerar för långt så kanske du bör fria till sambon så han är med på planerna.

Svar på tråden Hur ska jag kunna förlova mig?