• Mälardalen

    Gifta sig "på papperet" nu, ceremoni och fest sen, hur skriva?!

    Vi lutar nu åt att gifta oss borgerligt redan under hösten 2017, istället för 2018 som tänkt. Vittnen blir i så fall 2 par vi brukar umgås med och sedan om ett år ha en fest för familj och vänner. Förutom en bröllopsfest 2018 tänkte vi då även ha en välsignelse i kyrkan mycket för gästernas skull då många verkar uppskatta att delta just vid vigselakten. Den juridiska vigselakten kan vi ju inte återskapa men har läst att en präst istället kan hålla en välsignelsegudstjänst (väldigt likt en vigsel) och det kan då göras högtidligt och minnesvärt för alla. Jag var oxå inne på att skicka ut Save the date kort nu i samband med vigseln. Jag tänkte först skicka ut kort i efterhand men har nu tänkt på att folk kanske känner sig mer inkluderade om man skriver något i stil med att "då vi inom en snar framtid ska bli man och fru så vill vi att ni redan nu bokar in Xx xx 2018 i er kalender för att fira denna händelse med oss." Jag har varit med om att i efterhand fått reda på att ett par gift sig utan att vi hade en aning om det. Blev faktiskt lite ledsen då jag gärna hade velat skicka en blomma/present eller bara en kärlekshälsning för att visa att man står bakom paret. Men jag respekterade förstås deras beslut och sa inget om hur jag kände. De sa dock att de skulle ha en fest för familj och vänner som vi var välkomna till. Nån dag framöver... något datum för festen var inte bestämd. Den där dagen kom aldrig. Tiden gick och till slut skiljde dom sig. Så för mig känns det viktigt att ha ett datum bestämt för festen så att det upplevs mer planerat och genomtänkt på nått sätt.

Svar på tråden Gifta sig "på papperet" nu, ceremoni och fest sen, hur skriva?!