• Äldre 28 Oct 08:35
    5134 visningar
    5 svar
    5
    5134

    Bröllopsklänning

    Jag har försökt höra runt om hur mycket det är rimligt att lägga på en bröllopsklänning. 
    Min mamma betalade 3000 kr på LIly i stockholm... för 30 år sedan! Min chef betalade 17 000 kr för sin klänning som hon hittade i södertälje nånstans. 

    Jag känner inte riktgit för att lägga mer på klänningen än vad vi kommer lägga på lokalen.. eller ringen för den delen! 
    Ringen kommer jag ha på mitt finger resten av mitt liv, då känns det inte rimligt att jag ska lägga mer pengar på en klänning jag ska använda EN dag!

    Precis som många andra brudar så vill jag ha den där uppleveslen i en butik där man testar massor med olika klänningar. 

    Men helt seriöst.... är det möjligt att hitta en klänning i butik för under 5000 kr? 

    Det är ju många som beställer på nätet, men jag har verkligen ingen aning om vad jag vill ha för klänning eller vad som ser bra ut på min kropp. 

  • Svar på tråden Bröllopsklänning
  • Äldre 28 Oct 12:01
    #1

    Jag känner precis som du. Jag vill inte spendera för mycket pengar om på klänningen. Jag bor också i Stockholm och har börjat undersöka hur man kan komma ner i pris. Jag har inte själv varit och provat på några av dessa ställen men det här är vad jag hittat:

    - Bridal outlet (bytt namn till Bridal Stockholm) www.bridaloutlet.se/ De har många klänningar under 5000 kr. Låg tidigare i ropsten och ligger nu precis vid Odenplan.
    - Little Fairies. Ligger i Hägersten och verkar vara en av de få ställena (förutom Lily) som faktiskt skriver ut sina priser. Har även de en hel del billigare klänningar www.littlefairies.se/
    - Sy upp en egen klänning. Vad jag lyckats läsa mig till i forum och bloggar så upplever många att de fick klänningen myycket billigare genom att sy upp den hos en sömmerska. Har dock inga tips på vart man då vänder sig.
    - Om du kan tänka dig att ut och åka lite så finns Nordic Wedding outlet i Årgäng som verkar ha mycket fint! www.nordicweddingoutlet.com/om-oss

    Jag har kollat Blocket och så men där verkar folk ha fantastiuppfattning om vad man kan få för sin klänning så där är allt dyrt. Sen tänker jag även att man kan hålla utkik efter lite reor och så men då får man nog vara beredd på att kompromissa än mer med sin klänning.

    Någon som har fler tips?

  • Äldre 28 Oct 21:08
    #2

    Det kommer bli svårt för dig att hitta en klänning under 5000 tyvärr. De flesta kostar från 8000 och uppåt, även om det så klart finns undantag. Jag hade tur och hittade en för 6000 kr, som också var den som satt absolut bäst på mig.

    Men visst kan du åka ut till butiker och prova! Prova så mycket du bara orkar så kommer du snabbt inse vad du passar bäst i. Jag var i flera butiker och det var ingen som tyckte det var minsta konstigt att jag inte köpte något i just deras butik. Däremot får du stålsätta dig lite innan, så du inte blir tokkär i en 20 000 kr klänning. När du väl hittat din modell kan du börja kolla alternativ från Kina eller leta begagnat. Kanske finns det någon bra outlet-sida att beställa ifrån?

    Det är ju många som beställer från Kina, med varierande resultat. Om du gör det, beställ i mycket god tid och var beredd på att en skräddare kanske behöver göra några ändringar när du får den. Sen kan du ju också leta begagnat, de brukar ligga ute för ungefär halva nypriset. Då får du en klänning som ofta bara är buren ett par timmar och som dessutom är kemtvättad. Det gör ju inte så mycket egentligen om klänningen inte passar perfekt, för det kan ju en skräddare fixa. Det viktigaste är att modellen passar din kroppstyp.

    Så ut och prova klänningar, och lycka till!

  • Äldre 29 Oct 08:51
    #3

    På Matildas brud och fest i Bromma kan man designa sin igen klänning för va 5000kr

  • Äldre 9 Dec 12:57
    #4

    Jag har ett supertips till dig! Om du bor i Kalmartrakten så finns det en superfin och bra butik som heter Noelle, dom har också en hemsida där man kan skicka efter www.bynoelle.se men efter att ha läst dina önskemål så låter dom som en bra butik för dig, dom har klänningar från ca 2-3000 upp till ca 30, men där får man testa hur mycket man vill och personalen är med och hjälper till och tipsar och hjälper en på med klänningarna! Man kan också boka en lyxbokning då blir man bjuden på champagne och får choklad och frukt, super mysiga och trevliga är dom! :) 

  • Äldre 10 Dec 09:40
    #5

    Jag köpte min klänning för 2900 på Wedding castle i barkarby.. Proffsig personal och har i alla olika prisklasser =)

Svar på tråden Bröllopsklänning