• Äldre 16 Feb 22:29
    5426 visningar
    11 svar
    11
    5426

    Egen buffé - tipstråd

    Vi har tänkt att med hjälp av snälla mödrar laga all mat till bröllopet själva.
    Vi kommer ha max 60 gäster och vill ha det så enkelt, men fint, som vi bara kan.

    Jag undrar om det är någon mer som tänker göra egen mat och vad ni i så fall tänker kring det?

    Vi tänker buffé och har kommit fram till följande rätter:
    Ugnsstekt, marinerad fläskfilé/ytterfilé.
    Ugnsstekt, marinerad kyckling.
    Cole slaw med egengjord majonnäs.
    Färskpotatissallad, ev. två sorter.
    Grönsallad och grönsaker (ej blandad sallad, då det finns många allergier).
    "Smördegspizza" med olika sorters lök.
    Min mammas långpannebröd! DrömmerHjärta
    Frukt (ananas osv).
    Någon linsröra
    Tabulleh.
    olika yoghurtsåser.

  • Svar på tråden Egen buffé - tipstråd
  • Anonym (Loppa­n)
    Äldre 16 Feb 23:54
    #1

    Som fiskälskare skulle jag gärna se varmrökt lax på bordet.

    Kanske någon kall grönsakssoppa?

  • Äldre 17 Feb 07:53
    #2
    Anonym (Loppan) skrev 2016-02-16 23:54:11 följande:

    Som fiskälskare skulle jag gärna se varmrökt lax på bordet.

    Kanske någon kall grönsakssoppa?


    Det är många som vill ha varmrökt lax, vi har däremot jättesvårt för det! :P men någon fisk kanske inte skulle skada. Och rent praktiskt när jag tänker soppa tänker jag mer disk och eventuellt slabb. :P

    Men kanske det kan serveras i muggar? :)
  • alexan­drathe­rese
    Äldre 17 Feb 11:26
    #3

    Vi tänker också ha buffé som vi lagar själva. Det blir mamma, pappa, moster, jag, fästman och bästa vänner som hjälper till. Detta är är våra förslag hittills på buffé. Vi vill gärna ha mycket kall mat då det bara finns en ugn att värma maten i och vi vill att det ska vara relativt enkelt att värma upp och förbereda all mat på stället vi ska ha bröllopsfesten på. Vi ska bara servera vegansk mat.

    - Mormors potatissallad (en kall variant med potatis, gurka, lök och vinäger) eller gräddig potatissallad
    - Marinerade tofutärningar (rå eller stekt)
    - Kikärtsbiffar i ugn
    - Marinerade bönor
    - Grön sallad (olika sorters salladsblad)
    - Sallad med massa olika grönsaker
    - Bulgursallad (kanske tabbouleh)
    - Pastasallad med grönsaker
    - Röror: tex ärtpesto, hummus, olivtapenade, linsröra
    - Kalla piroger med sojafärs
    - Bröd
    - Frukt
    - Oliver
    - Marinerad svamp

    Har också funderat på soppa men inte tänkt på att man kan servera kall soppa. Det kanske är en idé vi tar till oss.

  • Anonym (Loppa­n)
    Äldre 17 Feb 11:34
    #4
    alexandratherese skrev 2016-02-17 11:26:05 följande:

    Vi tänker också ha buffé som vi lagar själva. Det blir mamma, pappa, moster, jag, fästman och bästa vänner som hjälper till. Detta är är våra förslag hittills på buffé. Vi vill gärna ha mycket kall mat då det bara finns en ugn att värma maten i och vi vill att det ska vara relativt enkelt att värma upp och förbereda all mat på stället vi ska ha bröllopsfesten på. Vi ska bara servera vegansk mat.

    - Mormors potatissallad (en kall variant med potatis, gurka, lök och vinäger) eller gräddig potatissallad

    - Marinerade tofutärningar (rå eller stekt)

    - Kikärtsbiffar i ugn

    - Marinerade bönor

    - Grön sallad (olika sorters salladsblad)

    - Sallad med massa olika grönsaker

    - Bulgursallad (kanske tabbouleh)

    - Pastasallad med grönsaker

    - Röror: tex ärtpesto, hummus, olivtapenade, linsröra

    - Kalla piroger med sojafärs

    - Bröd

    - Frukt

    - Oliver

    - Marinerad svamp

    Har också funderat på soppa men inte tänkt på att man kan servera kall soppa. Det kanske är en idé vi tar till oss.


    Sojafärs är INTE vegansk då den innehåller ägg!
  • Äldre 17 Feb 11:57
    #5
    Anonym (Loppan) skrev 2016-02-17 11:34:54 följande:

    Sojafärs är INTE vegansk då den innehåller ägg!


    Nä, du tänker nog på quorn.

    Därmemot undrar jag hur du gör en vegansk potatissallad "gräddig"; vad använder du? *Nyfiken*
  • alexan­drathe­rese
    Äldre 17 Feb 14:15
    #6
    Anonym (Loppan) skrev 2016-02-17 11:34:54 följande:
    Sojafärs är INTE vegansk då den innehåller ägg!
    Sojafärs är visst veganskt då det bara innehåller sojabönor. Som ovan skriver tänker du antagligen på qourn, och det har dessutom har det kommit vegansk qourn.
  • alexan­drathe­rese
    Äldre 17 Feb 14:17
    #7

    Det finns vegansk crème fraîche från Oatly och vegansk yoghurt från Alpro man kan ha istället :)

  • Äldre 17 Feb 15:11
    #8
    alexandratherese skrev 2016-02-17 14:15:10 följande:

    Sojafärs är visst veganskt då det bara innehåller sojabönor. Som ovan skriver tänker du antagligen på qourn, och det har dessutom har det kommit vegansk qourn.


    Förlåt om jag kapar tråden, men jag känner faktiskt inte till den veganska quornen; hur binder man den? Vilket företag gör den och under vilket namn?
    alexandratherese skrev 2016-02-17 14:17:29 följande:

    Det finns vegansk crème fraîche från Oatly och vegansk yoghurt från Alpro man kan ha istället :)


    Aha, där ser man! Tack!
  • alexan­drathe­rese
    Äldre 17 Feb 17:45
    #9

    De veganska är från samma märke/företag som gör all qourn. Kan tyvärr inte svara på de andra frågorna. Har aldrig gillat qourn så har inte smakat de veganska varianterna.

  • Äldre 17 Feb 17:53
    #10
    alexandratherese skrev 2016-02-17 17:45:10 följande:

    De veganska är från samma märke/företag som gör all qourn. Kan tyvärr inte svara på de andra frågorna. Har aldrig gillat qourn så har inte smakat de veganska varianterna.


    Märket heter ju just quorn. Hm, har aldrig sett vegansk. Ska kika nästa gång. ;)
  • Äldre 18 Feb 08:18
    #11

    Just det! Något med sojaprotein borde man kanske ha. Alltid bra med alternativ. :) äter själv vegetariskt några månader om året.

Svar på tråden Egen buffé - tipstråd