• Äldre 5 Jan 00:49
    4355 visningar
    12 svar
    12
    4355

    Duger detta????

    Hej allihopa, jag och min blivande ska gifta oss 28/2, då vi inte haft möjlighet att spara så väljer vi ett budget bröllop o här snacka vi verkligen budget tror e sammanlagt kommer kosta 6000kr, jag ska laga maten sj och skulle gärna vilja ha synpunkter om menyn duger på ett bröllop.

    det blir buffe o den kommer bestå av följande:

    Kallskuren fläskytterfile, hälften kommer vi göra rullad i peppar alltså peppar biff fast fläskkött, andra hälften av köttet kommer vara kryddat ''vanligt''
    sen kommer vi ha ugnsstek kallskuren kyckling file
    vi kommer ha hemgjord potatisgratäng
    till dett kommer vi servera 2 sallader
    den ena kommer innerhålla sallad gurka paprika tomter mosarella och oliver
    den andra kommer vara en ''vanlig sallad'
    baguetter smör och ost, vi kommer av olika privata orsaker avstå alkohol på festen så de kommer serveras läsk o loka,

    till efterrätt blir det 3 olika tårtor( de enda ja inte gör sj) kaffe eller te

    skulle ni känna er nöjda efter detta bröllop? är rädd att folk ska prata sen om vilket enkelt bröllop vi hade men hellre de än kuvert avgift eller va tycker ni? ps: vi blir max 25 gäster hur mycket kyckling/fläskytter file) hadeni räknat per person?

  • Svar på tråden Duger detta????
  • Äldre 5 Jan 01:56
    #1

    Jag tycker absolut det duger! Jag har nog personligen valt potatissallad istället för gratäng men det är ju en smaksak :)
    Sen kan ni ju satsa på att lägga upp maten i fina skålar/formar vilket ni säkert kan låna ihop om ni inte har själva :)

    Lycka till!

  • Äldre 5 Jan 13:05
    #2

    Ja det låter som en bra meny :)
    Sedan så tycker jag inte att maten är det viktigaste utan att det är stämningen och glädjen.
    Jag hade dock iof inte haft något emot att betala en kuvertavgift heller. Men då kanske man hade sett det som själva bröllopspresenten.

  • Äldre 5 Jan 15:30
    #3

    Tycker din meny låter toppen!
    Gör någon god dressing till salladen också, kanske bredvid om det är så att några är lite kräsna :) Olivolja, balsamvinäger, citron, salt och peppar är en bra bas.
    Antar att du kommer förbereda potatisgratäng innan vilket är toppen då den definitivt blir godare om du haft den i kylen ett dygn innan du värmer upp den igen, den blir mycket krämigare då :)
    150 g kött är en vanlig portion så hade nog räknat lite mer när det är buffé och man kan ta själv, kanske 200-250 g/person.
    Kan också vara fint att dekorera faten med köttet lite, kanske lite tomater och andra grönsaker längs kanterna och krydda lite peppar eller någon färsk grön krydda på toppen så det får lite "liv" :)

    Lycka till!

  • Äldre 5 Jan 16:40
    #4

    www.kokaihop.se/blogPost/show/kokaihop-1/portionsberaknare

    Hittade denna sidan för ett tag sen och sparade den.  Kanske den är till lite hjälp?

  • Äldre 6 Jan 10:53
    #5

    okej enligt den där portions räknaren så har jag räknat helt rätt per person, är bara rdd o få höra sen om vilket enkelt va hade, men som sagt vi ha flera i vår närhet som inte kommer ha råd med kuvert avgift

  • Anonym (Låter bra)
    Äldre 6 Jan 14:59
    #6

    Tycker menyn låter bra! Jag hade garanterat känt mig nöjd :)

    Mina föräldrar var på ett bröllop en gång där gästerna fick laga sin egen tonfisksallad, och serverade efterrätten direkt i en plåt och sylten direkt ur burkarna. Det värsta var att maten tog slut för de hade ett öppet bröllop och hade inte räknat med så många gäster..

  • Äldre 6 Jan 15:35
    #7
    Anonym (Låter bra) skrev 2016-01-06 14:59:54 följande:

    Tycker menyn låter bra! Jag hade garanterat känt mig nöjd :)

    Mina föräldrar var på ett bröllop en gång där gästerna fick laga sin egen tonfisksallad, och serverade efterrätten direkt i en plåt och sylten direkt ur burkarna. Det värsta var att maten tog slut för de hade ett öppet bröllop och hade inte räknat med så många gäster..


    Hahaha jag har också en sådan rolig historia, några som jag känner gifte sig för de första hade dom bara köpt en flaska champagne till sej o hans föräldrar dom andra fock dricka vanligt vin, sen kom bröllopsmaten som dom hade skrutit om innan att de mest av budgeten på 50.000 hade gått till för dom ville ha nöjda gäster, maten visade sig vara kött bullar prinskorv och kokt potatis, o trots att de bara va inbjudna gäster hade dom räknat 6 kött bullar o 6 prinskorvar per person så innan alla gäster ens hade fått en första portion va maten helt slut

  • qelin
    Äldre 6 Jan 22:03
    #8

    Låter fint tycker jag!
    Jag tycker som du, man bjuder efter sin förmåga och tar inte ut någon kuvertavgift. Ni bjuder på det ni vill bjuda på, jag skulle aldrig tycka att någon "bjöd för lite", man får ju vara med på er stora dag!

    Om jag får tipsa om ett alkoholfritt bubbel så har Systemet en jättegod, kolsyrad äppelmust. Ekologiskt också http://www.systembolaget.se/dryck/alkoholfritt/jus-de-pommes-artisanal-petillant-199001

  • Äldre 7 Jan 17:10
    #9

    Jag hade känt mig nöjd över att bli bjuden på det på ett bröllop. Men så är jag rätt enkel av mig. Jag tänker som så att man är ju trots allt inte där för att bli serverad lyxmat. Dagen handlar ju inte om gästerna utan om paret som gifter sig, kärleken och gemenskapen. :) Tror det kommer bli skitbra. :)

  • Äldre 7 Jan 18:23
    #10

    Låter superbra! Lycka till!

  • Äldre 7 Jan 21:33
    #11

    Vims vims o vims nu vart de ändrade planer då jag i dag fick offerten från coop :D

    100 gram fläskfile 100gram karre och 200 gram gratäng 44kr per portion då känns de inte ens värt o stå sj dagarna innan man a gifta sig o hålla på med massa massa kladd

  • Äldre 7 Jan 22:38
    #12

    Wow! Bra pris!!! Är det svenskt kött?

Svar på tråden Duger detta????