• alexan­drathe­rese
    Äldre 10 Nov 23:56
    3190 visningar
    3 svar
    +1
    3
    3190

    Tips till vegansk buffé

    Hej!
    Vi ska ha en vegansk buffé på vårt bröllop och nu känner jag att min fantasi har tagit stopp eftersom det finns två viktiga saker att tänka på - 1. maten ska inte vara alldeles för dyr med för dyra ingredienser, 2. maten ska vara relativt enkel att laga samt inte för klyddig att göra i ordning (uppvärmning osv, kommer dock finnas kök men normalstort kök). Vi har ingen stor budget för bröllopet och därför vill vi gärna komma undan så billigt som det går, men fortfarande ha bra standard på bröllopet över lag.
    Än så länge har jag skrivit ner det här:
    mormors potatissallad (hon gjorde någon kall variant på potatis, gurka, lök och ättika, tror jag, som är jättegod) eller en gräddig potatissallad (blir lite dyrt med vegansk soygurt eller vegansk crème fraîche men kan vara värt det)
    marinerad och tärnad tofu stekt i stekpanna (varm mat)
    kikärtsbiffar i ugn (varm mat)
    bönsallad/marinerade bönor
    grön sallad (massa goda grönsaker helt enkelt)
    bulgursallad (tex tabbouleh)
    röror så som hummus, ärtpesto, olivtapenade
    kalla piroger med sojafärs
    bröd
    oliver (gröna och svarta)
    marinerad kall svamp med gott gojs
    frukt: vindruvor
    Är det någon annan som har fler tips? Vill inte ha köttsubstitut pga liten budget (köper sojafärsen superbilligt i Serbien). Tofu och kikärtsbiffar kommer ju finnas istället för kött, och skulle man inte gilla tofu får man hålla sig till kikärtsbiffarna. Vill helst slippa mjölk, grädde, crème fraîche, yoghurt (veganskt såklart) pga priset också. Majoriteten av våra vänner är veganer eller vegetarianer och inga av våra familjer eller de andra som äter kött har något problem med att äta veganskt, så fjantiga kommentarer som jag sett i liknande trådar kan skippas. Tack!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-10 23:58
    Av någon anledning försvann min punktlista och styckesindelning, men hoppas att ni kan läsa det ändå!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-16 00:05
    Borde tillägga att fler tips gärna får vara om kall mat till buffén :). Ugnen kommer redan att tas upp av kikärtsbiffarna och tofun kommer att stekas på spisen, så det finns inte utrymme för att ha mer varm mat.
  • Svar på tråden Tips till vegansk buffé
  • Äldre 11 Nov 09:55
    #1
    +1

    Hej! Vi ska också ha en vegansk bröllopsbuffé. Vi ska välja bara färska livsmedel som är uppdukade var för sig så får alla ta vad de vill. Ex olika salladssorter, grönsaker, frukter, nötter, frön, och sojagrädden på moset: ätbara blommor. Det kan serveras med olika vinägretter. Fräscht och färgstarkt:)

  • Evasti­na
    Äldre 15 Nov 23:53
    #2

    Ugnsrostade rotfrukter eller sötpotatis paj, om inte det känns för höstigt...

  • Äldre 19 Nov 23:16
    #3

    Det finns en vegansk butik i gbg vet jag. De har massa spännande produkter. 

Svar på tråden Tips till vegansk buffé