• Anonym (Brude­nbuu)
    Äldre 22 Sep 13:34
    10453 visningar
    17 svar
    17
    10453

    Gör jag fel om jag inte svägerskan får vara brudtärna?

    Förra sommaren var jag brudtärna till sambons syster, sambon var marskalk.

    Nu är det vår tur att gifta oss och vi funderar på det här med tärnor och marskalk. Sambon vill gärna fråga systerns man om han vill vara marskalk. Jag vill dock INTE ha hans syster som tärna då jag inte tycker att vi står varandra tillräckligt nära.

    Blir det fel att göra så? Då jag och sambon var med i deras brudfölje?

  • Svar på tråden Gör jag fel om jag inte svägerskan får vara brudtärna?
  • Aniara­4
    Äldre 22 Sep 13:43
    #1

    Står din sambo och hans svåger närmare varann än du och systern? Är det hans närmaste vän/släkting? För tanken är väl att man ska ha någon som står en nära i brudföljet, sin bästa vän eller sitt syskon. Det låter kanske lite konstigt att du var brudtärna åt någon du inte tycker dig stå så nära, men de kanske gärna ville ha er med som par?

    Hur som helst är det inte rimligt att se på det som något där man ska "bjuda tillbaka". Ska man vara strikt traditionell är det dessutom omöjligt eftersom brudtärnan egentligen ska vara ogift!

    Mitt förslag är att ni båda tänker igenom vem er närmaste vän/syskon är, vem ni helst vill ha med er under vigseln, och frågar den personen. Eller struntar i brudfölje om ingen känns given, det är ju inget man måste ha.

  • Anonym (Brude­nbuu) Trådstartaren
    Äldre 22 Sep 13:56
    #2
    Aniara4 skrev 2015-09-22 13:43:09 följande:

    Står din sambo och hans svåger närmare varann än du och systern? Är det hans närmaste vän/släkting? För tanken är väl att man ska ha någon som står en nära i brudföljet, sin bästa vän eller sitt syskon. Det låter kanske lite konstigt att du var brudtärna åt någon du inte tycker dig stå så nära, men de kanske gärna ville ha er med som par?

    Hur som helst är det inte rimligt att se på det som något där man ska "bjuda tillbaka". Ska man vara strikt traditionell är det dessutom omöjligt eftersom brudtärnan egentligen ska vara ogift!

    Mitt förslag är att ni båda tänker igenom vem er närmaste vän/syskon är, vem ni helst vill ha med er under vigseln, och frågar den personen. Eller struntar i brudfölje om ingen känns given, det är ju inget man måste ha.


    Männen står varandra ganska nära, är väl bra vänner och har mycket gemensamt.

    Jag och hans syster träffas lika ofta och vi kan ha roligt tillsammans men vi umgås aldrig själva, den relationen har vi inte. Jag kan störa mig lite på henne ibland också så jag känner att det finns flera andra jag skulle kunna ha som tärna istället.

    Hon har inte så många vänner, så ja, jag blev nog tärna för att sambon skulle vara marskalk.

    Är rädd för att släkten och hon själv ska ifrågasätta mitt val om jag inte frågar henne om hon vill vara tärna. Kommer aldrig fråga henne, tänker mer på hur konstigt det kommer bli när sambon frågar hennes man. Många förväntar sig nog att hon ska få vara tärna då.
  • Aniara­4
    Äldre 22 Sep 14:11
    #3
    Anonym (Brudenbuu) skrev 2015-09-22 13:56:18 följande:
    Är rädd för att släkten och hon själv ska ifrågasätta mitt val om jag inte frågar henne om hon vill vara tärna. Kommer aldrig fråga henne, tänker mer på hur konstigt det kommer bli när sambon frågar hennes man. Många förväntar sig nog att hon ska få vara tärna då.
    Det är ju inte alltid symmetriskt. Han kanske är din sambos närmaste vän, medan du har nån vän som är närmare än henne? Det måste ju folk kunna förstå?
  • Aniara­4
    Äldre 22 Sep 14:26
    #4

    Om det känns som om hon förväntar sig det, kan du prata med henne på ett tidigt stadium och säga att "jag kommer att be Lisa vara min tärna eftersom hon har varit min bästis sen gymnasiet, hoppas det inte känns som att jag dissar dig"? Eller be sambon nämna det när han frågar mannen: "ja, TS kommer att ha Lisa som tärna, de har varit kompisar jättelänge/är jättenära osv"? Så slipper hon undra, utan får veta vem du har valt och varför.

  • Äldre 22 Sep 22:32
    #5

    Du kan ju också skylla på gamla traditioner, om det känns bättre! "Eftersom tärnan måste var ogift har jag frågat Lisa, annars hade jag frågat dig!" :) Håller ni på traditioner i övrigt är det ju inte konstigt, men om inte  så låter det kanske lite underligt. haha.

  • Plätti­s
    Äldre 23 Sep 10:34
    #6

    Jag har två systrar, och jag tror båda två förväntade sig att få vara tärnor på mitt bröllop i somras. Men jag bestämde mig för att inte ha någon alls och sa det till dem i god tid innan bröllopet. Jag älskar mina systrar, men de är inte riktigt den typ av stöd jag önskade mig under planeringen och på bröllopsdagen. 

    De fick följa med på klänningsprovningar, prata bröllop och såna saker, men jag är glad att jag fick ha bröllopsdagen för mig själv. Den ena fixade mitt hår och hjälpte mig snöra klänningen, sedan gjorde hon sig färdig medan vi var hos fotografen. Dagen innan hade hon hjälpt till att ställa i ordning i lokalen, men inte den andra systern. 

    Jag bestämde mig för att inte ha dåligt samvete över att jag gjorde skillnad på mina systrar, för de är så väldigt olika varandra. Hon som hjälpte till är mer lik mig (men bara 17 år gammal), medan den andra har en talang att såra mig så fort hon får tillfälle. Ibland medvetet, ibland omedvetet. (Det skiljer bara två år mellan oss, så vi har tävlat om precis ALLT när vi växte upp.)

    Min man hade ingen marskalk eller bestman, eftersom han inte kunde välja mellan tre olika personer som stod honom nära. Så alla våra gäster var där på lika villkor, om man kan uttrycka det så. En person bad vi vara toastmadame eftersom hon alltid varit nära mig, och umgåtts mycket med mig och min man under våra år tillsammans. Men eftersom jag valde bort mina systrar som tärnor kändes det fel att be henne ta den platsen. Och hon var fullständigt fantastisk som toastmadame, så det blev jättebra i slutänden. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 23 Sep 19:50
    #7

    Det finns som sagt ingen formell "bjuda tillbaka"-skyldighet när det gäller tärnor och maskalkar. Men jag skulle ärligt talat tycka det kändes konstigt om systerns man var marskalk men inte systern tärna.

    En tärna måste inte stå bruden närmast. Det kan mycket väl vara en syster eller annan nära släkting till brudgummen. Som ni tänker göra nu signalerar ni att svågern står närmare din man än hans egen syster.

    Om det finns någon annan självskriven tärna, typ en syster till dig, kanske det inte framstår som så konstigt. Men om ni tänker slopa tärnan helt eller be en kompis (om det nu inte är en kompis som ni står VÄLDIGT nära och ni kan motivera det på ett bra sätt) så tycker jag faktiskt det inte låter så lyckat.

    Ett alternativ kan vara att slopa tärnor och marskalkar helt. Eller att din man ber någon annan att vara marskalk. 

    Sedan undrar jag varför du tackade ja till att vara tärna på svägerskans bröllop om du nu inte gillar henne helt och hållet. Hade antagligen varit lättare för dig att slingra dig ur det här annars. ; ) 

  • Anonym (Brude­nbuu) Trådstartaren
    Äldre 23 Sep 20:05
    #8
    queen skrev 2015-09-23 19:50:15 följande:

    Det finns som sagt ingen formell "bjuda tillbaka"-skyldighet när det gäller tärnor och maskalkar. Men jag skulle ärligt talat tycka det kändes konstigt om systerns man var marskalk men inte systern tärna.

    En tärna måste inte stå bruden närmast. Det kan mycket väl vara en syster eller annan nära släkting till brudgummen. Som ni tänker göra nu signalerar ni att svågern står närmare din man än hans egen syster.

    Om det finns någon annan självskriven tärna, typ en syster till dig, kanske det inte framstår som så konstigt. Men om ni tänker slopa tärnan helt eller be en kompis (om det nu inte är en kompis som ni står VÄLDIGT nära och ni kan motivera det på ett bra sätt) så tycker jag faktiskt det inte låter så lyckat.

    Ett alternativ kan vara att slopa tärnor och marskalkar helt. Eller att din man ber någon annan att vara marskalk. 

    Sedan undrar jag varför du tackade ja till att vara tärna på svägerskans bröllop om du nu inte gillar henne helt och hållet. Hade antagligen varit lättare för dig att slingra dig ur det här annars. ; ) 


    Nej, det har du rätt i, en tärna måste inte stå en nära. Men om jag får välja så har jag hellre tärna/tärnor som står mig nära :) 


    Jag kommer ha min syster som tärna, sen vill jag gärna ha min vän också som står mig väldigt nära. Vi kan prata om allt, träffas ofta med tanke på avståndet och har hängt ihop sen barnsben. Ett solklart val för mig, om hon nu vill ;)


    Varför jag tackade ja till att vara hennes tärna? jadu.. Jag blev jätteglad till en början och väldigt chockad. Men när bröllopet närmade sig så kände jag mer och mer att jag egentligen inte borde vara det, då vi inte står varandra speciellt nära egentligen. Jag tänkte mer "så här vill jag inte ha det när jag gifter mig". Svårt att förklara.. Men kunde verkligen inte backa ur i sista sekund!


    Nu låter det som att jag absolut inte ville vara tärna, eller att jag inte bryr mig om henne men så är det inte. Jag ville som sagt vara tärna till en början och jag bryr mig mycket om henne. Men vi är inte så nära vänner..


    För mig är det viktigt att ha mina närmsta med mig den dagen :)


     


     


     


     


     


     

  • Anonym (Brude­nbuu) Trådstartaren
    Äldre 23 Sep 20:11
    #9

    Om sambon bestämmer sig för att fråga hans syster man så kommer han även passa på att säga vilka jag kommer ha som tärnor. Då behöver det inte bli några funderingar hos hans syster.

    Hon är nog också medveten om att jag har vänner (och min egen syster) som står mig närmare än vad hon själv gör, hoppas jag..


    Är dock fortfarande rädd över vad släkten kommer säga.. Blir väl första bröllopsbråket ;) haha! Brukar väl vara lite så när det gäller bröllop?


     


     

  • Äldre 23 Sep 20:21
    #10
    Anonym (Brudenbuu) skrev 2015-09-23 20:05:48 följande:

    Varför jag tackade ja till att vara hennes tärna? jadu.. Jag blev jätteglad till en början och väldigt chockad. Men när bröllopet närmade sig så kände jag mer och mer att jag egentligen inte borde vara det, då vi inte står varandra speciellt nära egentligen. Jag tänkte mer "så här vill jag inte ha det när jag gifter mig". Svårt att förklara.. Men kunde verkligen inte backa ur i sista sekund! 


    Förstår hur du tänker. Är det viktigt för din man att ha svågern som marskalk?Kan ni kanske be någon annan eller slopa marskalker helt? Jag tror det skulle vara lättare att ta för systern om ingen av dem tillfrågades. 

    Jag tycker egentligen inte det är konstigt att ni inte ber systern vara tärna, utan att det som kan uppfattas som konstigt/sårande ligger i att ni ger svågern en mer central roll än brudgummens syster. 
  • Anonym (Brude­nbuu) Trådstartaren
    Äldre 23 Sep 20:34
    #11
    queen skrev 2015-09-23 20:21:00 följande:
    Förstår hur du tänker. Är det viktigt för din man att ha svågern som marskalk?Kan ni kanske be någon annan eller slopa marskalker helt? Jag tror det skulle vara lättare att ta för systern om ingen av dem tillfrågades. 

    Jag tycker egentligen inte det är konstigt att ni inte ber systern vara tärna, utan att det som kan uppfattas som konstigt/sårande ligger i att ni ger svågern en mer central roll än brudgummens syster. 

    Jag förstår hur du tänker och håller delvis med.


    Han har inte bestämt sig än och har ett bra tag på sig att fundera. Kan hända att han väljer att inte ha någon marskalk alls. Vem har ringarna då egentligen?

  • Aniara­4
    Äldre 23 Sep 23:38
    #12
    Anonym (Brudenbuu) skrev 2015-09-23 20:34:59 följande:
    Han har inte bestämt sig än och har ett bra tag på sig att fundera. Kan hända att han väljer att inte ha någon marskalk alls. Vem har ringarna då egentligen?
    Vi hade inget brudfölje, och vi glömde ge ringarna till prästen innan som vi hade tänkt, så maken hade dem i fickan. Eller, jag upptäckte precis innan vi gick in att jag hade min på fingret redan! Jag hade tagit på mig den under fotograferingen och glömt ta av den. Skäms Den åkte snabbt av och ner i fickan!

    Sen tror jag också att det kanske blir enklare om inte svågern heller blir tillfrågad.


  • Ankan
    Äldre 24 Sep 07:58
    #13
    +1

    Tror ni verkligen att det är ett problem att svågern får vara marskalk när inte systern får en plats i brudföljet? Jag har själv två bröder som inte kommer att få ha en sån roll eftersom jag har två jätte bra vänninor som tärnor och min kille har sin egen bror och sin närmaste vän som best man.
    Det är väl ganska vanligt att man som brudgum väljer manliga släktingar eller vänner och bruden väljer kvinnliga. Så jag tycker inte att det är ett problem att svågern får en roll men inte systern. Jag tycker inte att du måste slopa best man/tärna helt och hållet för det. Men visst kan detvara bra att berätta för henne varför du väljer någon annan i så fall. Tycker dock inte att din kille behöver förklara varför han väljer svågern och inte sin egen syster.

  • Äldre 24 Sep 11:57
    #14
    Ankan skrev 2015-09-24 07:58:09 följande:

    Tror ni verkligen att det är ett problem att svågern får vara marskalk när inte systern får en plats i brudföljet? Jag har själv två bröder som inte kommer att få ha en sån roll eftersom jag har två jätte bra vänninor som tärnor och min kille har sin egen bror och sin närmaste vän som best man.
    Det är väl ganska vanligt att man som brudgum väljer manliga släktingar eller vänner och bruden väljer kvinnliga. Så jag tycker inte att det är ett problem att svågern får en roll men inte systern. Jag tycker inte att du måste slopa best man/tärna helt och hållet för det. Men visst kan detvara bra att berätta för henne varför du väljer någon annan i så fall. Tycker dock inte att din kille behöver förklara varför han väljer svågern och inte sin egen syster.


    Fast skillnaden är ju att du har dina väninnor som tärnor, inte dina bröders flickvänner/fruar. Jag tycker gott ts kan välja sin syster och väninna till tärnor. 

    Sedan är det klart att det ligger närmare till hands att jämföra när systern och svågern gifte sig så pass nyligt och hade både ts och hennes man i brudföljet. 

    Det beror ju lite på de inblandade personerna också. För en del skulle det här inte vara en stor grej, men jag tolkar det som att ts tror det finns en risk för sårade känslor och sura miner. Då skulle jag tycka det var ett billigt pris för familjefriden att slopa svågern som marskalk. 
  • Äldre 25 Sep 03:08
    #15

    Du kan inte ha tre tärnor då? Eller blir det för mycket? :) Eller be henne vara toastmadame eller något sådant?

  • Äldre 31 Jan 14:14
    #16

    Hur löste sig allt till slut?

  • Anonym (Brude­nbuu) Trådstartaren
    Äldre 13 Feb 08:47
    #17
    Radhuspinglan skrev 2016-01-31 14:14:10 följande:

    Hur löste sig allt till slut?


    Min m2b frågade sina bröder och jag frågade min syster och min kusin. Vi är jättenöjda över våra val! :)
Svar på tråden Gör jag fel om jag inte svägerskan får vara brudtärna?