• Äldre 3 Sep 15:29
    6256 visningar
    7 svar
    7
    6256

    Laga mat själv till bröllop

    Hej!

    Nästa år gifter vi oss och jag har nu börjat planera... Jag funderar på att laga maten själv till bröllopet. Jag vill ha tre-rättersmiddag, Men jag har noll idéer på huvudrätt. Förrätt tror jag kommer bestå av räkor och lax så gärna kött till huvudrätt.
    Jag vill ha så många tips som möjligt gällande allt som rör att laga mat till så många. Vi kommer bjuda ca 60 personer.
    Ni som lagat mat själva hur mycket kostade det på ett ungefär?

    Mvh

  • Svar på tråden Laga mat själv till bröllop
  • Äldre 8 Sep 16:36
    #1

    Tja... Gott om tid.
    Jag gjorde förrätten till vårt bröllop och bara den enkla soppan tog åtskilliga timmar när man multiplicerade med 45. Det mesta kan man ju inte göra hur långt i förväg som helst heller, så det ska fixas de allra sista stressigaste dagarna. Men sedan kom vi undan med en femhundralapp för ingredienserna också. Skrattande

    Försök att välja något som tål några dagar i kylskåp, eller i alla fall inte behöver läggas samman i sista sekunden. Har man en massa frysutrymme över skadar inte en rätt som är frysbar.
    Ska det vara varmt så måste det kunna värmas i stora satser. 1 minut i mikron blir också tid när man måste göra det 60 gånger.

  • Äldre 8 Sep 20:06
    #2

    Du är inte sugen på att få någon vän till familjen eller så att laga maten istället? Vi kommer handla all mat själv. På själva dagen kommer vi ha två vänner till familjen som lagar all mat samt två-fyra personer som serverar och hjälper till i köket.


    Kommer nog bli billigare än catering samtidigt som personerna får vara med på bröllopet, även fast dom inte är gäster :)

  • Äldre 10 Sep 11:39
    #3

    Tack för era svar. 
    Jag kommer inte att laga allt själv utan familj och vänner kommer att hjälpa till.
    Men jag är väl lite av ett kontrollfreak och kommer vilja ha koll på allt så därför vill jag kunna göra så mycket som möjligt själv.
    Tanken som den ser ut just nu är att all mat kommer förberedas hemma och sen har vi personal som värmer och lägger upp.
    Hade vart kul om någon hade en bra ide på varmrätt.
    Kram

  • Äldre 10 Sep 12:51
    #4

    GÖR DET INTE

    är mitt tipps
    för att det tar tid som FN och det kommer bli rörigt och jobbigt, lovar dig att även om du inte gör maten själv så kommer det bli lite tid över som det är.

    Vi var på ica och prata med deras chark om att de skulle fixa grillat kött (tjocka revben, fläskfile, kyckling drumstick, majskycklingfile som sedan våra servetriser skulle hämta 30min före matdags. Sedan skulle vi köpa potatisgratäng och värma själva, men de sa att då vi redan bokat ugnen hos dem kan de lika gärna värma på det åt oss med för nästan ingen kosnad alls.

    Prova prata med tex ICA om ni har en med bra chark och fisk, fråga dem vad det skulle kosta att få allt som ni vill klart till en viss dag en viss tid och sedan ha någon som bara hämtar upp det medans ni tex är i kyrkan. Det är som catering, lika bra kvalite som catering (om inte bättre) och det kostar 1/4 del av priset.
    alla våra gäster va supernöjda och tyckte allt var kanon

    mvh


    Live free, ride free
  • Anonym (Sofia­)
    Äldre 12 Apr 12:15
    #5

    Mitt förslag är att ni inte låser er med förrätten än för då blir det kanske klurigare att hitta nåt som passar.

    Mina förslag är förrätt:

    Silltallrik

    Toast skagen

    Laxtartar på bröd

    Bruchetta

    Gaspasho

    Sallad på spett (ex. Feta oliv, tomat eller tomat mozzarella basilika)

    Huvudrätt:

    Kall fläskfile med potatiskaka och varm sås

    Marienrad kycklingfile med potatisgrattäng

    Laxsida med potatis och romsås

    Potatismos och köttfärslimpa

    Fisk och skaldjurssoppa med aoli och bröd

    Tzatsiki, kyckling och någon typ av potatis

    Jag tror att ni kan få ihop det så länge det är okej att köttet serveras kallt.

  • Äldre 20 Jun 15:17
    #6

    Att laga en soppa kan du göra, det är rätt lätt, men de tar sin tiud, vill du mecka med sånt när du kommer från kyrkan? Nä, de vill du inte. Du kan inte heller begära att nära och kära ska hjälpa till så det bästa du kan göra är att hyra in två lunchtanter, bambatanter eller något sånt, betala dem några hundralappar och om du gjort soppan innan, ge klara instruktioner, lägg i fisk, starta soppan en timma innan alla kommer, en bit fisk och 1 dl soppa till varje människa. 

    Varmrätt är lite svårare. Jag jobbar med en hel del matlagning för större sällskap. Om man inte har restaurang kök, ugnarr eller sånt att jobba med så är det svårt. Vi grillar på bröllop, det krävs otroligt mycket tid som du inte kommer ha så lägg ner det där. 

  • Äldre 20 Jun 18:39
    #7

    Mitt tips är också gör det inte själv, och det är svårt att kräva av vänner osv att de ska stå o värma allt innan festen börjar, slutar alltid med att ngn får stå med allt meckande osv och då förstörs ju festen för de... Vi tänkte först göra förrätt o efterrätt själva med hjälp av en kompis, men till slut tog vi förrätt o huvudrätt från catering med personal som fixa allt på plats.. Sen gjorde min kompis efterrätten. Lavendel och blåbärspannacotta och bara att göra den tog flera timmar, skulle stelna i de olika lagerna, sen brände hon en omgång o fick köra o handla ny grädde ... Att göra åt 10 pers är inte så svårt, men vi var ändå bara 40... Hade jag stått med det på fredag kväll hade jag fått panik...

    60 pers är mkt mat som behöver fixas..

    Annars om du nu vill göra all mat så som ngn skriver kallt kött o potatisgratäng ev kall sås.. Vilken årstid gifter ni er?

Svar på tråden Laga mat själv till bröllop