• Äldre 1 Sep 22:33
    7683 visningar
    20 svar
    20
    7683

    Viitklädd gäst på bröllop

    Har jag missat något? Har reglerna ändrats kring gäster i helvit klänning?

    Vad jag vet har det alltid varit "förbjudet" att bära helvit klänning på någon annans bröllop. Jag vet att det tidigare inte heller har varit ok med helsvart men att vissa menar att man kan släppa på det. Samt att vissa felaktigt tror att det finns förbud mot rött.

    Jag tycker inte man behöver vara alltför strikt med klädkoder men helvitt??

    Skulle ni kunna ha vitt eller någon liknande ljus nyans (créme, champagne, ljusbeige etc) om ni var gäst på ett bröllop?

    Anledningen till att jag frågar är att jag har stött på gäst i helvitt på de två senaste bröllopen jag har varit på.

  • Svar på tråden Viitklädd gäst på bröllop
  • madmox­xi1177
    Äldre 1 Sep 22:50
    #1

    nej, jag tycker det ska minst vara champanje hållet annars är det för vitt.

  • Äldre 1 Sep 22:56
    #2

    Ska man absolut ha helvitt så ska det:


    1- vara godkänt av bruden
    2- vara något som är "uppenbart inte en brudklänning"

    Men nej, jag skulle inte kunna ha vitt själv på ett bröllop. 
    Jag tyckte att jag var för  ljust klädd i en ljusblå klänning en gång

  • Äldre 1 Sep 23:33
    #3

    Jag hade nog blivit ledsen/upprörd om någon hade klätt sig i vitt på mitt bröllop. Jag vill vara den enda i vitt, möjligtvis mina brudtärnor om jag väljer att de ska ha det. Det hade känts respektlöst. 

    Svart kan jag köpa, det känns lite förlegat att komma med invändningar mot det, även om jag kanske hade tyckt att det var lite tråkigt att de kommer "i sorgklädsel", då kan man iaf piffa till det med accessoarer, eller inte ha helsvart.

    Rött skulle jag absolut inte uppskatta om någon kom i, på grund av vad dess ålderdomliga betydelse. Hur fånigt det än må låta. Iaf inte om personen som bär det vet hur det kan tolkas, känner den inte till "sägnen" är det ju inte mycket att göra åt. Men vet man om det så finns det ju ett flertal andra färger man kan välja, att klä sig i rött känns bara provokativt och provokationer kanske man inte behöver syssla med på någon annans bröllop. Hade dock någon gammal tant kommit i det hade jag bara gjort ett skämt av det. ;)

  • Äldre 1 Sep 23:35
    #4

    Ljusa färger hade jag varit okej med, inte vita "nyanser", champagne funkar om det inte är den ljusaste champagnefärgen, även ljust beige, men creme känns för vitt. En vit klänning med något mönster, t ex blommor, randigt, rutigt eller så vore dock också helt okej med mig! 

  • Plätti­s
    Äldre 2 Sep 10:57
    #5
    +2

    Vi hade gäster som kom i svart och i puderrosa, men jag uppfattade det inte som att de försökte stjäla/dämpa min stjärnglans på något vis. Det var väldigt uppenbart att jag var bruden, och jag brydde mig inte alls om vad någon hade på sig. Alla var såååå fina och uppklädda för vår skull. 

    De som hade svart hade meddelat det i förväg, i och för sig genom att säga "bara så ni vet kommer jag i svart, annars blir det inget". Jag hade inget emot det heller, förutom tonläget det sas i. 

    Jag hade som krav/önskemål/information till gästerna att inga av tjejerna/kvinnorna skulle ha rumpkort eller extremt urringat. Killarna fick gärna ha kostym, men i valfri färg. Vi hade manliga gäster som kom i bara skjorta och utan kavaj, någon hade jeans och det var några intressanta urringningar på bröllopet. En mycket kort klänning också, men den bar min lillasyster och jag hade godkänt den i förväg. Fast jag måste erkänna att den såg mycket längre ut i provrummet än på bröllopet Tyst 

    Personligen hade jag aldrig haft vitt på ett bröllop, ljus klänning är en sak om det är mitt i sommaren och 30 grader varmt, men vitt är inte okej. Rött och svart spelar mindre roll för mig. Svarta klänningar kan vara festfina utan att dra ner stämningen eller vara ett statement, och en röd klänning kan vara fin och classy utan att säga något mer. 

    Det är viktigare för mig att klänningen passar tillfället, inte har urringning till naveln och slutar i samma höjd som trosorna. Eller slits som räcker till midjan. De kan vara gröna, blå eller rosa, men ändå säga sååå mycket mer än vad en röd klänning skulle göra. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 2 Sep 11:11
    #6
    Plättis skrev 2015-09-02 10:57:37 följande:

    Jag hade som krav/önskemål/information till gästerna att inga av tjejerna/kvinnorna skulle ha rumpkort eller extremt urringat. 


    Det skulle jag också uppskatta om damerna höll sig till! Ser helst att inte killarna/männen har det heller. Flört  Det känns helt enkelt inte så classy om ett par tuttar kommer slängandes över bordet under bröllopsmiddagen. Det finns ingen klädkod som täcker detta va? Tungan ute 
  • Plätti­s
    Äldre 2 Sep 11:47
    #7
    Pess skrev 2015-09-02 11:11:42 följande:
    Det skulle jag också uppskatta om damerna höll sig till! Ser helst att inte killarna/männen har det heller. Flört  Det känns helt enkelt inte så classy om ett par tuttar kommer slängandes över bordet under bröllopsmiddagen. Det finns ingen klädkod som täcker detta va? Tungan ute 
    Nej, jag är rädd att det faller under "sunt förnuft" Cool
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 2 Sep 14:32
    #8

    Då får jag helt enkelt hoppas på att mina vänner besitter ett uns av detta. :P 

  • Äldre 2 Sep 22:53
    #9

    Jag hade blivit förolämpad om någon bjöd mig till sitt bröllop och kände sig tvungen att skriva ut att man inte ska komma i extremt urringat eller rumpkort. Nu vet jag inte vad för människor du umgås med men i mina kretsar är det en oskriven regel. Jag skulle aldrig tänka tanken att någon av mina vänner skulle dyka upp på ett bröllop oanständigt klädd.


    Plättis skrev 2015-09-02 10:57:37 följande:

    Vi hade gäster som kom i svart och i puderrosa, men jag uppfattade det inte som att de försökte stjäla/dämpa min stjärnglans på något vis. Det var väldigt uppenbart att jag var bruden, och jag brydde mig inte alls om vad någon hade på sig. Alla var såååå fina och uppklädda för vår skull. 

    De som hade svart hade meddelat det i förväg, i och för sig genom att säga "bara så ni vet kommer jag i svart, annars blir det inget". Jag hade inget emot det heller, förutom tonläget det sas i. 

    Jag hade som krav/önskemål/information till gästerna att inga av tjejerna/kvinnorna skulle ha rumpkort eller extremt urringat. Killarna fick gärna ha kostym, men i valfri färg. Vi hade manliga gäster som kom i bara skjorta och utan kavaj, någon hade jeans och det var några intressanta urringningar på bröllopet. En mycket kort klänning också, men den bar min lillasyster och jag hade godkänt den i förväg. Fast jag måste erkänna att den såg mycket längre ut i provrummet än på bröllopet  

    Personligen hade jag aldrig haft vitt på ett bröllop, ljus klänning är en sak om det är mitt i sommaren och 30 grader varmt, men vitt är inte okej. Rött och svart spelar mindre roll för mig. Svarta klänningar kan vara festfina utan att dra ner stämningen eller vara ett statement, och en röd klänning kan vara fin och classy utan att säga något mer. 

    Det är viktigare för mig att klänningen passar tillfället, inte har urringning till naveln och slutar i samma höjd som trosorna. Eller slits som räcker till midjan. De kan vara gröna, blå eller rosa, men ändå säga sååå mycket mer än vad en röd klänning skulle göra. 


  • Äldre 2 Sep 23:12
    #10

    I mitt fall är det specifikt en vän jag "oroar" mig för, en gammal vän som jag egentligen aldrig träffar, men som är en självklarhet att hon blir bjuden. Så jag antar att det inte är ett så stort problem egentligen, jag kan ju bara ta upp det lite trevligt med henne, som något jag "säger till alla". Hon har en lite "personlig stil" som ibland kan uppfattas som lite utmanande, om jag säger så. Sen kanske det inte är hela världen om hon "kommer som hon är", det är väl bara jag som är av åsikten att man inte har vad som helst i kyrkan eller på en bröllopsfest, men det kanske får stå för henne isf. Vet inte hur mycket man bör lägga sig i. 

  • Äldre 2 Sep 23:12
    #11

    I mitt fall är det specifikt en vän jag "oroar" mig för, en gammal vän som jag egentligen aldrig träffar, men som är en självklarhet att hon blir bjuden. Så jag antar att det inte är ett så stort problem egentligen, jag kan ju bara ta upp det lite trevligt med henne, som något jag "säger till alla". Hon har en lite "personlig stil" som ibland kan uppfattas som lite utmanande, om jag säger så. Sen kanske det inte är hela världen om hon "kommer som hon är", det är väl bara jag som är av åsikten att man inte har vad som helst i kyrkan eller på en bröllopsfest, men det kanske får stå för henne isf. Vet inte hur mycket man bör lägga sig i. 

  • Äldre 3 Sep 07:24
    #12
    +1
    Pess skrev 2015-09-02 11:11:42 följande:
    Det skulle jag också uppskatta om damerna höll sig till! Ser helst att inte killarna/männen har det heller. Flört  Det känns helt enkelt inte så classy om ett par tuttar kommer slängandes över bordet under bröllopsmiddagen. Det finns ingen klädkod som täcker detta va? Tungan ute 
    jo egentligen gör det ju det om man nu använder sig av den klädkod som ska användas. 

    Risken för rumpkort och urringat är större om man använder en icke vedertagen klädkod som ger gästerna fria händer.

    Kavaj/mörk kostym och övriga klädkoder talar väldigt tydligt om vad som gäller för dom kvinnliga gästerna.
  • Äldre 3 Sep 07:30
    #13
    +2

    Sen när det gäller klädsel på gästerna så finns det faktiskt inga förbud . Det heter "bör" . 

    Man bör inte överglänsa bruden, man bör inte använda klädsel som kan anses olämplig på något sätt . 

    Det enda som egentligen ansetts vara riktigt illa på ett bröllop är sorgeklädsel. dvs helsvart. 

    Titta gärna på dom kungliga bröllopen och vad kungafamiljer har på sig och hur gästerna är klädda.  Där kan man lära sig verkligen vad som anses vara enligt ettiketten.  Det har passerat röda klänningar av alla olika slag, ett prinsessbröllop i england hade till och med tärnorna röda klänningar.  

    Upphovet till den omdiskuterade röda klänningen kom under filmen "Borta med vinden" som kom ut 1939.    Alltså en FILM.   

    Är det inte dags kanske att inse att vi lever i år 2015 och sluta idiotförklara folk.  Så länge man följer klädkoden så klär man sig korrekt. Punkt. 

  • Äldre 3 Sep 08:10
    #14

    vi hade flera som bar vitt.
    Men å andra sidan var vår dresskod
    valfri klädsel i gråskala (vitt till svart) i övrigt så säger jag som jag alltid gör, har du kommande gäster på ditt bröllop som är lite mindre intelligenta eller WT så får du säga till, för det sunda förnuftet är mer eller mindre bortblåst idag och har ersatts av "jag vill och då har jag rätt till"


    Live free, ride free
  • Plätti­s
    Äldre 3 Sep 08:55
    #15
    Jullis skrev 2015-09-02 22:53:10 följande:

    Jag hade blivit förolämpad om någon bjöd mig till sitt bröllop och kände sig tvungen att skriva ut att man inte ska komma i extremt urringat eller rumpkort. Nu vet jag inte vad för människor du umgås med men i mina kretsar är det en oskriven regel. Jag skulle aldrig tänka tanken att någon av mina vänner skulle dyka upp på ett bröllop oanständigt klädd.


    Vi skrev självklart inte ut det i inbjudan! Klädkoden var kavaj, och där förtydligade vi att det innebär knälång klänning för kvinnliga gäster och hel kostym i valfri färg för de manliga gästerna. I våra kretsar är det väldigt ovanligt med klädkod på fester, det är väl i såna fall på bröllop, men det hör ju inte till vanligheterna med bröllop heller. Det var vissa som hörde av sig och frågade om klänningen skulle räcka exakt till knäna eller om man fick ha hellång (och andra som informerade om att de minsann tänkte ha vad som fanns i garderoben och så fick vi finna oss i det). 

    Långklänning innebär en helt annan typ av fest än vad vi hade tänkt oss, och fri klädsel var inte ett alternativ. Det är bara ett stressmoment för gästerna då de inte har något att förhålla sig till. 

    Mina systrar var de som bröt mot klädkoden mest, men lillasysters klänning hade jag ju faktiskt godkänt i förväg. Den andra systern hade en jätteurringad klänning med djup rygg också. Men när det väl gällde så spelade det ingen roll vad de hade på sig, jag var bara glad över att alla var där för vår skull. Och att alla hade ansträngt sig.
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 3 Sep 11:48
    #16
    +1

    Jag fattar inte varför det ska finnas så mycket "regler" på bröllop... På vårat bröllop kommer klädseln vara helt fri. Och kommer folk i helvitt så spelar det ingen roll alls. Inte ens jag kommer ha vit klänning på mig så. :P

    Blir ju alldeles matt av att läsa på den här sidan där folk hela tiden undrar om "Är det här ok? Är det där ok?" osv osv... Herregud... Varför ska man haka upp sig för att någon kanske kommer klädd helt i vitt till någons bröllop? Det är väl inte det som ett bröllop går ut på? Det går ut på att ha en underbar dag, att med vänner och familj och få fira att man blir man och fru. Att ha kul. 

    Och alla andra frågor "Kan man byta klänning till festen?" "Kan man ha det här till middag?" osv osv... Vet ni vad? Det är ert bröllop och vad ni än väljer att göra och servera så är det RÄTT för det finns inga rätt eller fel.

  • mst.mr­sj82
    Äldre 3 Sep 15:25
    #17

    Nej inte helvitt på någon annans bröllop. Om man inte är i brudföljet och paret kräver det

  • Äldre 4 Sep 08:00
    #18

    Jag skrev ett rim: 

    Låt bruden ensam bära vitt, spar helsvart tills vi dött,
    det är alltid rätt att bära kärlekens färg, rött.

    Detta stod i inbjudan just för att min kusin kom i vit klänning på syrrans bröllop. Vad det gäller rött så kommer min mor ha röd klänning. Hade inte hört talas om denna "tradition" förrän jag flyttade nedåt landet. Men vi skiter i det för mig veterligen så har vi inte bjudit in några ex på vårt bröllop vare sig till honom eller till mig... 

  • Äldre 6 Sep 22:07
    #19
    +1
    Kattungevin skrev 2015-09-03 11:48:58 följande:

    Jag fattar inte varför det ska finnas så mycket "regler" på bröllop... På vårat bröllop kommer klädseln vara helt fri. Och kommer folk i helvitt så spelar det ingen roll alls. Inte ens jag kommer ha vit klänning på mig så. :P

    Blir ju alldeles matt av att läsa på den här sidan där folk hela tiden undrar om "Är det här ok? Är det där ok?" osv osv... Herregud... Varför ska man haka upp sig för att någon kanske kommer klädd helt i vitt till någons bröllop? Det är väl inte det som ett bröllop går ut på? Det går ut på att ha en underbar dag, att med vänner och familj och få fira att man blir man och fru. Att ha kul. 

    Och alla andra frågor "Kan man byta klänning till festen?" "Kan man ha det här till middag?" osv osv... Vet ni vad? Det är ert bröllop och vad ni än väljer att göra och servera så är det RÄTT för det finns inga rätt eller fel.


    Fast klädkod är egentliga inga regler, utan en riktlinje för gästerna så att de vet på ett ungefär hur man ska klä sig. Jag hade tyckt att det var jobbigt att inte veta alls vilken nivå det var på ett bröllop dit jag var bjuden, för i min garderob finns allt ifrån flum-hippie, kortkort och frackmiddag. Vissa kanske inte bryr sig, men jag tror många människor känner sig obekväma om man går på en fest och är väldigt överklädd eller underklädd jämfört med de flesta andra.

    Sen när det kommer till rött/vitt/svart så hade jag personligen inte brytt mig om hur andra var klädda, men hade nog själv undvikit helvitt och helsvart.
  • Äldre 11 Sep 12:28
    #20
    darkHorse skrev 2015-09-06 22:07:34 följande:
    Fast klädkod är egentliga inga regler, utan en riktlinje för gästerna så att de vet på ett ungefär hur man ska klä sig. Jag hade tyckt att det var jobbigt att inte veta alls vilken nivå det var på ett bröllop dit jag var bjuden, för i min garderob finns allt ifrån flum-hippie, kortkort och frackmiddag. Vissa kanske inte bryr sig, men jag tror många människor känner sig obekväma om man går på en fest och är väldigt överklädd eller underklädd jämfört med de flesta andra.

    Sen när det kommer till rött/vitt/svart så hade jag personligen inte brytt mig om hur andra var klädda, men hade nog själv undvikit helvitt och helsvart.
    Menade mer just med det angående att ingen tjej får klä sig i helvitt. Och vad jag vet så finns det inga regler alls för ett bröllop så länge man är två som ska gifta sig, har sin hindersprövning gjord, har en vigselförrättare och rätt antal vittnen. :) Allt annat är ju helt upp till brudparet hur man vill ha det. :)
Svar på tråden Viitklädd gäst på bröllop