• Äldre 26 Jul 03:19
    10938 visningar
    21 svar
    21
    10938

    Ringtrender ?

    Ni som hängt med i ämnet ett tag, eller har gjort lite efterforskningar;

    Hur har ringtrenderna förändrats de senaste åren?
    Varierar stilen mycket? Tänker på allt ifrån vilka metaller som är populära, vilken guldfärg? Vilken modell på stenen/stenarna? Blygsamma eller vräkiga ringar? Storlek på stenar? Om de är släta? Vilken utformning ringarna har, halo osv, andra detaljer? Olika typer av gravyr (utanpå och innanför)? Enstensringar eller flerstensringar? Bredd och höjd på ringarna? Egendesignade? Köpta på nätet? Populära märken/juvelerare?... Ja jag tror att ni förstår frågan :) 

    Ni som redan har bestämt er för, eller till och med köpt, era bröllops eller förlovningsringar, känner ni att ni valde något väldigt tidstypiskt för när de skulle inhandlas? (Både reklam och utbud påverkar ju valen såklart)

  • Svar på tråden Ringtrender ?
  • baller­ina
    Äldre 26 Jul 12:16
    #1

    Jag följer aldrig någon trend... varken när det gäller inredning, kläder, frisyr eller så. Jag kör mer på det som jag tycker är fint, praktiskt och skönt. Function before fashion... :)

    Jag vill kunna ha på mina ringar dygnet runt, så jag ville att ringarna skulle vara praktiska. Sen gillar jag när förlovningsringarna är likadana, så det liksom syns att man hör ihop. Därför blev våra förlovningsringar släta, ganska breda guldringar.

    Jag jobbar som förskollärare (dvs många blöjbyten, lera, målarfärg osv...) och på fritiden fiskar jag mycket. Att ha en vigselring med en stor sten är alltså omöjligt med tanke på att jag vill kunna ha ringarna jämt. Dessutom älskar jag stickade tröjor, och bara tanken att ha en sten som fastnar i tröjan ger mig rysningar.

    Därför blev min vigselring en smalare variant, med 18 småsmå stenar som täcker lite drygt hälften av ringen. Är hur nöjd som helst, och nu väntar jag på att få bära ringarna igen!

  • Äldre 26 Jul 13:00
    #2

    Jag följer inte heller trender särskilt mycket, jag kör på det jag gillar och ibland stämmer det överens med trenden och ibland inte. Jag har alltså inte stenkoll men jag har letat runt mycket bland vigselringar och jag tycker att det verkar som att trenden går mer och mer åt det amerikanska hållet. Alltså fler solitärringar och framförallt större och maffigare stenar. Det känns som att det vanligaste folk har nuförtiden är en solitärring som förlovningsring och en alliansring som vigselring. Jag har den här sommaren jobbat på ett äldreboende där jag ser hur deras generations ringar såg ut och de flesta har två likadana, enkla, släta guldringar. Någon enstaka har med diamanter och då är de inte alls så stora som man ofta ser idag.

    Jag är en väldigt enkel människa och jag använder mina händer mycket i vardagen. Jag vill också kunna ha mina ringar på mig hela tiden så jag kommer att välja en mycket enkel vigselring med bara några små stenar och kanske något mönster. Som förlovningsring har jag och min blivande likadana släta guldringar. För oss kändes det viktigast att markera förlovningen med ringarna vilket är det egentliga syftet så för oss var det viktigt att de var likadana. Jag tror inte att det är det vanligaste längre. Glad

  • Äldre 26 Jul 15:03
    #3

    Jag följer inte heller några trender direkt. Halo ringr är väl trndigt nu för tiden, men vet inte om det håller länge och jag vill kunna ha npgot som alltid är " på modet" eller, snarare något som är klassiskt.

    Jag har en 4mm bred guldring med en liten diamant som är den officiella förlovningsringen och en 2mm halvalliansring som jag kommer bära till vardags som vigselring symboliskt, men som den riktiga vigselringen kommer jag att ha en 0.6ct briljant ring i en tunn skena. Kommer förmodligen skifta mellan halvalliansen och solitären beroende på tillfälle. Tror att 0.6ct är lagom stort utan att jag ska behöva störas av den för det mesta, men det finns tillfällen där jag kanske inte vill ha en stor diamant på mig.

    Det är välinte typsikt svenskt, att ha "stora" diamantringar (jämfört med usa är ju min sten pluttig) och alliansringar, men jag tror ändå att det är tillräckligt lågmälda ringar för att hålla stilen över tid.

  • Äldre 26 Jul 15:12
    #4
    augusti skrev 2015-07-26 15:03:42 följande:

    Jag följer inte heller några trender direkt. Halo ringr är väl trndigt nu för tiden, men vet inte om det håller länge och jag vill kunna ha npgot som alltid är " på modet" eller, snarare något som är klassiskt.

    Jag har en 4mm bred guldring med en liten diamant som är den officiella förlovningsringen och en 2mm halvalliansring som jag kommer bära till vardags som vigselring symboliskt, men som den riktiga vigselringen kommer jag att ha en 0.6ct briljant ring i en tunn skena. Kommer förmodligen skifta mellan halvalliansen och solitären beroende på tillfälle. Tror att 0.6ct är lagom stort utan att jag ska behöva störas av den för det mesta, men det finns tillfällen där jag kanske inte vill ha en stor diamant på mig.

    Det är välinte typsikt svenskt, att ha "stora" diamantringar (jämfört med usa är ju min sten pluttig) och alliansringar, men jag tror ändå att det är tillräckligt lågmälda ringar för att hålla stilen över tid.


    oops, råkade klicka för tidigt...

    Mina ringar kommer graveras på insidan med datum, vi skrev våra smeknamn i våra förlovningsringar, lite gulligt :) sen fyller vi i vigseldatum i dem. Han ska bara ha en ring.

    Alla mina ringr är egen designde hos guldsmed. Kvaliten på diamanter hos typ guldfynd osv är rätt kass så jag köpte en egen sten som jag ska fatta.

    Rödguld, tycker det är finare på mig och mer klassiskt än vitguld, och skönt att slippa att rhodineringen (?) slits bort över tid.

    Så även om ringrna jag har ska kännas klassiska så vill jag ändå att de är egna och personliga utan att vara för trendiga så de ser omoderna ut efter några år.
  • Äldre 26 Jul 15:25
    #5

    Jag tror att du ska försöka hitta en ring som du gillar och inte bry sig så mycket om vad som är inne. 

    Men om man ska tycker att trender är intressant så tror jag att alliansringar och solitärringar har blivit mer populära. Halo-ringar är också något som har blivit super populärt. Och vill man ha ännu mer bling kan man välja en ring med sidostenar. Släta ringar är praktiska och de går ju att gravera på utsidan om man vill ha något lite mer personligt. 

    Det verkar som våra ringar blir mer av det amerikanska snittet med en flashig förlovningsring med en sten på 0.3 - 2.0 carat och en aliansring eller en slät ring som vigselring. Vill du ha en metall som är super inne så är roséguld väldigt fint. Men även palladium och platina ökar i populäritet, mest för att det är hållbara och underhållsfria. 

    Min förlovningsring kommer från Vanbruun och är en halvaliansring med kanalfattade stenar. Ringen är i platina. Jag valde vanbruun för att jag fick snabb hjälp och de har bra pris på platina (jag är allergisk mot guld). Kan tänka mig köpa vigselring från dem också.

  • Äldre 27 Jul 11:01
    #6

    Hej!

    Vi känner att vitguldstrenden som varit absolut populärast fortfarande är populär. Däremot har roséguld gått från att vara den utstötta metallen till den populära metallen som alla fascineras av!


    Mega Guld MSG AB
  • Äldre 28 Jul 14:04
    #7

    Tack för era svar! Jätteintressant att läsa om hur ni tänkte i era val!

    Ellendellen90. jag tog inte upp frågan för att jag vill köpa någon trendig poppisring, snarare tvärtom :)

    Jag är överlag väldigt intresserad av trender, och tycker sådant är kul att hänga med i, oavsett om det gäller kläder, inredning eller annat. Jag tycker helt enkelt att mode är jätteroligt, och blir ofta förtjust i olika designer och looker. Dock har jag själv nog en ganska klassisk klädstil, och följer låångt ifrån alla trender, utan köper såklart bara saker som passar mig och min stil, och jag anpassar de saker jag tycker om för att det ska bli "jag"! :) Men, tycker som sagt att trender är jättekul, och tänker inte förneka att jag blir överförtjust i vissa nya "poppisgrejer" som kommer och som jag bara "måååstee haaa". Man skulle kunna säga att det är ett intresse, i brist på andra tydliga vardagsintressen ;)

    Just därför var jag lite intresserad av vad som, när det kommer till ringar, är trender och vad som är mer hållbart. Ringen ska ju sitta där år in och år ut. 

    Som Augusti tog upp som exempel, så var det t ex halo-modellerna som jag, bland annat, hade i åtanke, när jag ställde frågan. Har upplevt att det är lite av en fluga som blev "jätteinne" nu och som syns överallt, och jag funderar över om de kommer hålla eller om folk (jag) kommer tröttna. Jag blev ju helsåld direkt jag såg en, och tyckte de var fantastiskt vackra, likasom jag tyckt om flera andra modeller med, iof, men jag tyckte att det var lite tråkigt att de blev så himla superinne. Även om jag gillar trender så blir det ju trist när saker blir något alla går runt med och ser ut som kloner, detta gäller alla trender över huvud taget, och det brukar resultera i att man är jättetrött på den trenden inom en snar framtid.

    Gillade helt enkelt den typen av design väldigt mycket, även om jag funderade på om den var lite "too much" för min ganska "rena/enkla" stil. Det har aldrig varit den typen av ring jag planerat att välja, men sedan jag sg några modeller jag var mycket förtjust i, har de definitivt varit med som alternativ. I och med att jag älskar att låta mig inspireras och fascineras av trender, så känns det bra att ha lite koll på vad som faktiskt är trender osv, för att kunna avgöra vad man själv blir kär i för att det är nytt och inspirerande, och vad man blir kär i för att de är ens personliga, opåverkade smak och som skulle älska i 70 år framöver. Ni förstår. :)

    Det viktigaste när man gifter sig är ju ändå att man varje morgon när man vaknar kan känna att den är den ring man har på fingret/bredvid sig på nattduksbordet som man vill vakna till resten av sitt liv ;)


    Ballerina, skrattade högt åt din rad om att fastna i tröjor! :D Förstår problemet i högsta grad, men jag skulle offra att få hål i alla mina tröjor framöver för att få ha min absoluta drömring. Tröjor kommer och går, men ringen består ;)

     


    Jenni, jag har också uppfattat det precis likadant som du, och det är ju på gott och på ont. Roligt med lite mer "spännande" ringar, men vackert och romantiskt med bara enkla band som symboliserar kärleken. 

    Jag själv kommer definitivt att välja en vit metall, då det klär mig bäst, helt enkelt. Platina är det som lockar mest, av, enligt mig, självklara anledningar. Som det vackra vitguldet, fast bättre och underhållsfritt. Tadaa! Roséguld skulle jag inte överväga om så mitt liv hängde på det. Det är vackert på andra men alldeles för "oklassiskt", och rött guld gör sig, som färg, inte bra mot min hud, tyvärr.

    Jag är väldigt glad över den USA-inspirerade trenden med lite större stenar, det vackraste jag vet är en smal skena med en "stor" sten (De jag föreställer mig är väl en stor, svenska mått mätta, liten om man jämför med amerikanskornas ringar).

    Jag är ganska lång och har inte jättesmå händer, så en "större" sten ser fin och balanserad ut på min hand. Och då jag inte använder mycket eller stora smycken i vardagen, utan har en väldigt ren och minimalistisk smak på dylikt, i övrigt, så skulle nog en större sten passa bra och komma till sin rätt på mig. :) Vi får se va budgeten tillåter när det väl blir dags! En ca 2-3 c skulle vara drömmen, men det lär få förbli en dröm om vi inte gifter oss om typ 15 år, svår avvägning, gifta sig snabbare, eller få en större sten? ;) haha

  • baller­ina
    Äldre 28 Jul 18:54
    #8
    Pess skrev 2015-07-28 14:04:39 följande:
    Ballerina, skrattade högt åt din rad om att fastna i tröjor! :D Förstår problemet i högsta grad, men jag skulle offra att få hål i alla mina tröjor framöver för att få ha min absoluta drömring. Tröjor kommer och går, men ringen består ;)
    För mig är det tvärtom! Tröjorna betyder så mycket för mig då det är jag, min mormor och en gammal isländsk tant som har stickat mina favorittröjor. Skulle bli så ledsen om de gick sönder! 

    Ringen är fin när den blänker, men tröjorna glädje mig skänker!
  • Äldre 28 Jul 21:36
    #9

    Vad härligt att ha mysiga tröjor som betyder så mycket för en. Jag har en hög med sockor, och flera dukar, örngott och tavlor med, vad jag tänker mig, samma sentimentala värde. Skulle gråta floder om de av någon anledning blev förstörda. Som tur är lär inte en ring utsätta dem för någon större fara, oavsett utformning. :)

  • AVC
    Äldre 2 Aug 18:54
    #10

    Hej! Rolig fråga! Jag tycker att jag har sett att just halo har kommit mycket det senaste, precis som flera har sagt. Plus att jag nu börjar se rött/rose på reklam. Dessutom har jag sett många nygifta vänner med runt 0.5+ ct diamant och det tycker jag också känns nytt, dvs så pass stora stenar.

    Det är ju alltid roligt med lite variation och det gör väl inget att man kan se att ens ring köptes när en viss trend var inne. Så länge den som bär ringen gillar den. Sen tycker jag nog att de flesta ringar som säljs idag följer en trend. För några år sedan peakade ju trenden med ganska grova och kantiga ringar, allt var grovt. Den trenden finns kvar, kolla bara på schalins sortiment, men bara senaste året har jag sett att det plötsligt har börjat dyka upp småsmå smala ringar med yttepyttesmå detaljer. Så, även om man inte vill följa en trend så blir det nog så. ;) jämför bara era ringar med föräldrarnas ringar tex.

Svar på tråden Ringtrender ?