• Bestman/brudtärnor?

    Lör 11 jul 2015 20:51 Läst 2256 gånger Totalt 8 svar
    Lör 11 jul 2015 20:51

    Det blir ganska många inlägg nu eftersom att vi är i ful gång och planerar, jo det är ett år kvar tills vi gifter oss men vi vill vara ute i god tid och älskar att planera....
    Så till vår fundering, jag vill att vi ska ha brudtärnor och bestman... Men frågan är vilka vi ska ha, vi har funderat lite kring det men behöver lite tips & råd.

    Jag har tänkt att fråga två av mina vänner om de vill vara brudtärnor, men min kille har inga vänner som står han nära som han skulle kunna tänka sig att ha som best man. Däremot har han två bröder & jag har två bröder, ser de konstigt ut att jag har två vänner som brudtärnor och han sina två bröder som bestman? För mina bröder kan väl inte han ha som bestman?

    Toastmaster det är ju en som "håller" i bröllopet men kan man tilldela någon titeln toastmaster som "bara" har koll på saker under dagen, så som att dela ut vigselprogram, hålltider med mera?

    Värdpar vad är de? Kan man tilldela sina föräldrar de? Eller vad ska man ge sina föräldrar? Min mamma står mig väldigt nära sås skulle vilja att hon hade en speciell roll.

    Tack på förhand :)

  • Lör 11 jul 2015 21:02 #1

    Vi är nästan i samma situation som er. Jag har några vänner + min syster att välja mellan dom tärnor medan sambon inte har någon vän som är självklar. Han har två bröder man dem vill han inte ha som marskalkar (bestman)..

    Men självklart kan du ha vänner som tärnor medan han har sina bröder som marskalkar, inget konstigt med det. Det är heller inte konstigt om han vill ha sina bröder + dina bröder som marskalkar. Han ska köra på det som känns bäst! För mig är det viktigt att mina tärnor betyder mycket för mig och att jag kan lita på dem under hela bröllopsbubblan.

    Värdpar är iaf gammalt tillbaka, de par som bjuder in till bröllop, som betalar hela kalaset. Förr var det vanligt att brudens föräldrar betalade och då var värdpar. Nu har väl vissa värdpar som toastmaster typ :)

  • Lör 11 jul 2015 21:13 #2
    Loveit skrev 2015-07-11 21:02:06 följande:

    Vi är nästan i samma situation som er. Jag har några vänner + min syster att välja mellan dom tärnor medan sambon inte har någon vän som är självklar. Han har två bröder man dem vill han inte ha som marskalkar (bestman)..

    Men självklart kan du ha vänner som tärnor medan han har sina bröder som marskalkar, inget konstigt med det. Det är heller inte konstigt om han vill ha sina bröder + dina bröder som marskalkar. Han ska köra på det som känns bäst! För mig är det viktigt att mina tärnor betyder mycket för mig och att jag kan lita på dem under hela bröllopsbubblan.

    Värdpar är iaf gammalt tillbaka, de par som bjuder in till bröllop, som betalar hela kalaset. Förr var det vanligt att brudens föräldrar betalade och då var värdpar. Nu har väl vissa värdpar som toastmaster typ :)


    Tack för svaret, hjälper verkligen till när man står still.... Men om jag har två vänner som brudtärnor och han sina två bröder, kan man ha en av mina bröder som toastmaster då? Känns de taskigt för min andra bror då att inte få någon uppgift, tror inte han bryr sig, men tänkte på när de andra har en uppgift?

    Tack för svaren :D
  • Lör 11 jul 2015 21:28 #3

    Toastmaster kan vara rätt tungt att vara. Det kan vara bra att ha två om man har möjlighet (även om dom "bara" ska presentera talarna och kanske hälsa välkomna).


    Så varför inte be dina båda bröder att göra det tillsammans. 


    Eller en av dina bröder och en av hans bröder kanske och så kanske en av dina bröder och en av hans bröder kan vara marskalker om din blivande har en sådan relation till dina bröder :) 


    Era föräldrar behöver inte ha någon officiell roll egentligen. 
    Men om någon av dom vill hjälpa till så låt dom göra det. Någon kanske vill ta emot anmälningar och se till att alla OSA:r i tid, någon annan kanske vill ha koll på presentlistan om ni gör en sådan (så inte alla handlar samma sak) och i så fall kan ni helt enkelt kalla dom för värdar om ni vill ha en titel där :) 


    Annars kan det vara skönt för föräldrarna om dom bara kan slappna av och njuta av det hela också :) 

  • Lör 11 jul 2015 21:50 #4

    Instämmer med Chicita. Kan vara skönt att dela toastmaster-rollen med någon. Kanske bra också om det är en från din sida och en från hans sida, men det spelar ingen roll. Jag tycker i första hand att din blivande man ska välja vilka han VILL ha som marskalkar :)

  • Sön 12 jul 2015 08:15 #5

    Det finns en roll som kallas DOC, day of coordinator, som jag inte vet varför det inte är en grej här i sverige. I USA tror jag det kommer från bröllopsplanerare, att denna då har den rollen, men det har blivit rätt vanligt att man har en sån person även när man planerat själv, för att ha någon som har koll under dagen. Nu tror jag de grejerna brukar ligga utspridda på olika roller, typ tärna, TM osv. Men ni skulle ju kunna fundera på det, att ha en sådan person. Så blir de andra rollerna mer "renodlade" med. Detta kan alltså vara personen som ser till att tider hålls och att alla som behöver känna till tiderna gör det, den som fixar alla sista smågrejer osv.

    Den kan ju delvis delas med TM, så att de hjälpt åt men har huvudansvar för olika delar. :) Så har båda någon som stöd under dagen och under planering, men har ändå olika ansvarsområden.  

  • Mån 13 jul 2015 02:11 #6
    Loveit skrev 2015-07-11 21:50:05 följande:

    Instämmer med Chicita. Kan vara skönt att dela toastmaster-rollen med någon. Kanske bra också om det är en från din sida och en från hans sida, men det spelar ingen roll. Jag tycker i första hand att din blivande man ska välja vilka han VILL ha som marskalkar :)


    Jag håller med dig att han ska bestämma vilka han ska ha, och vi diskuterar detta tillsammans (alltså jag bestämmer inget själv). Jag har tänkt att ska jag ha två brudtärnor så måste han ha två bestmans, men de kanske man inte måste? Han står inte sina bröder nära alls så på så sätt skulle de kännas konstigt att välja dom, jag står däremot mina bröder mycket närmre än vad han står sina.
  • Mån 13 jul 2015 02:14 #7
    Chicita skrev 2015-07-11 21:28:25 följande:

    Toastmaster kan vara rätt tungt att vara. Det kan vara bra att ha två om man har möjlighet (även om dom "bara" ska presentera talarna och kanske hälsa välkomna).


    Så varför inte be dina båda bröder att göra det tillsammans. 


    Eller en av dina bröder och en av hans bröder kanske och så kanske en av dina bröder och en av hans bröder kan vara marskalker om din blivande har en sådan relation till dina bröder :) 


    Era föräldrar behöver inte ha någon officiell roll egentligen. 
    Men om någon av dom vill hjälpa till så låt dom göra det. Någon kanske vill ta emot anmälningar och se till att alla OSA:r i tid, någon annan kanske vill ha koll på presentlistan om ni gör en sådan (så inte alla handlar samma sak) och i så fall kan ni helt enkelt kalla dom för värdar om ni vill ha en titel där :) 


    Annars kan det vara skönt för föräldrarna om dom bara kan slappna av och njuta av det hela också :) 


    Det med toastmasterna har du rätt i, ska fundera på de... Men "våra" toastmasters skulle inte få så tungt ansvar, utan mest dela ut vigselprogram och sånt...

    Det med föräldrarna, så kan vi inte ta hjälp med presentlista & anmälningar med mera eftersom att vi har valt att ha de hemligt, ingen ska få veta att vi ska gifta oss förens dom får hem inbjudningarna i brevlådan ;). Kan man fortfarande ha brudtärnor och sånt utan att någon vet om bröllopet?
  • Mån 13 jul 2015 10:04 #8
    Jeanette skrev 2015-07-13 02:14:35 följande:
    Det med toastmasterna har du rätt i, ska fundera på de... Men "våra" toastmasters skulle inte få så tungt ansvar, utan mest dela ut vigselprogram och sånt...

    Det med föräldrarna, så kan vi inte ta hjälp med presentlista & anmälningar med mera eftersom att vi har valt att ha de hemligt, ingen ska få veta att vi ska gifta oss förens dom får hem inbjudningarna i brevlådan ;). Kan man fortfarande ha brudtärnor och sånt utan att någon vet om bröllopet?

    Det låter som att det inte är toastmasters ni ska ha utan någon form av värdar. Glad

    Brudtärnor och marskalker bör väl i så fall veta att det är ett bröllop så dom vet om vad dom tackar ja till, men annars spelar det väl ingen roll att det är hemligt tills inbjudningarna kommer. Vänta tills inbjudningarna gått ut och sen frågar ni dom ni vill ha som tärnor och marskalker helt enkelt.


    Samma med presenter och sånt. När inbjudningarna gått ut så kan det vara bra om ni kan delegera bort det ansvaret till någon annan... 
    Fixa en bröllopshemsida som ni hänvisar till i inbjudan. Där kan ni ju sedan uppdatera informationen efter att ni har frågat föräldrar mm om dom vill ha en roll på ert bröllop - efter att dom fått inbjudningarna Solig

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll