• AnnaHJ

    Ni som är gifta och klara- vad ångrar/glömde/önskar ni att ni gjort annorlunda?

    Den stora dagen närmar sig med stormsteg och jag drömmer nästan varje natt att jag glömt något, missat tiden för vigsel, att jag tappat bort buketten osv osv.

    Ni som har gift er, var det något ni glömde? Nåt ni inte tänkt på eller önskar att ni hade tänkt på mer?

  • Svar på tråden Ni som är gifta och klara- vad ångrar/glömde/önskar ni att ni gjort annorlunda?
  • Lenblo

    Glömde räkna med restiden från frisören, 20 minuter. Sedan hade dessutom min blivande äkta man helt glömt bort att han skulle hämta upp mig och inte invänta några telefonsamtal för att masa sig hemifrån - ytterligare 30 min. Skrikandes

    Jag förlade mitt halsband någonstans så att jag inte hittade det när det efter sminkningen hemma var dags för "på med kläderna och iväg - kvickt!" Hade bara lagt undan det när det kommit som paket - och har tre flyttar senare fortfarande inte hittat det. Obestämd Panikinventerade smyckesskrinet och hittade ett fint tvåradigt pärlhalsband som fick duga.

    Sen och stressad - och mobilnätet nere så att min syster som skulle fixa manikyren inte hittade till mig - jag glömde bort naglarna helt. Precis när vi skulle åka till kyrkan inser jag att mina naglar är helt ojämna och olika långa. Lyckas få fram en nagelfil och sedan sitter jag och snabbfilar på dem i bilen så att de åtminstone blev likformiga. De blev "jag" i alla fall. Lika korta och opolerade som vanligt. Glad

  • AnnaHJ
    Lenblo skrev 2015-06-24 12:20:41 följande:

    Glömde räkna med restiden från frisören, 20 minuter. Sedan hade dessutom min blivande äkta man helt glömt bort att han skulle hämta upp mig och inte invänta några telefonsamtal för att masa sig hemifrån - ytterligare 30 min. Skrikandes

    Jag förlade mitt halsband någonstans så att jag inte hittade det när det efter sminkningen hemma var dags för "på med kläderna och iväg - kvickt!" Hade bara lagt undan det när det kommit som paket - och har tre flyttar senare fortfarande inte hittat det. Obestämd Panikinventerade smyckesskrinet och hittade ett fint tvåradigt pärlhalsband som fick duga.

    Sen och stressad - och mobilnätet nere så att min syster som skulle fixa manikyren inte hittade till mig - jag glömde bort naglarna helt. Precis när vi skulle åka till kyrkan inser jag att mina naglar är helt ojämna och olika långa. Lyckas få fram en nagelfil och sedan sitter jag och snabbfilar på dem i bilen så att de åtminstone blev likformiga. De blev "jag" i alla fall. Lika korta och opolerade som vanligt. Glad


    *Skriver upp: håll reda på smycken, gör naglar, skriv schema till karln* Skrattande
  • Aniara4

    Direkt efter hade jag en jättelång lista... men det mesta bleknar med tiden.

    Men jag önskar att jag hade stått på mig i att vägra presentöppning. Det var skittråkigt (inte presenterna förstås, de var fina och roliga osv, men det sega öppnandet). Samma sak med brudvalsen, min man ville att vi skulle köra riktig wienervals istället för en enklare bondvals, det gick till slut hyfsat på lektionerna men då hade vi inte räknat med en jättekjol och snörliv som gjorde att jag inte kunde djupandas, plus att han hade druckit lite i överkant och inte hade så bra koll. Det blev en ren plåga istället för något fint och romantiskt.

    Jag önskar också att jag hade varit tydligare med att jag ville att fotografen skulle se till att ta bilder på gästerna också. Nu har vi en miljard bilder av oss själva men inga alls på vissa av gästerna.

    Ett mindre missöde höll på att uppstå iom att jag hade både ringarna på mig på fotograferingen innan, och precis när vi skulle gå in i kyrkan kom jag på att jag fortfarande hade det. Tur att en av oss hade fickor! Skrattande

  • Frullis

    Jag kan lite ångra att vi glömde ta familjefoto. Men det har vi iofs kompenserat för på vår sons dop.

    Det som är mest sorgligt är att det var den bästa dagen i mitt liv som gick alldeles för fort! Njut av varje sekund och skit i alla småsaker som går fel!

  • Nyfiken gul , nu fru

    småsaker KOMMER att gå fel , var så säker.  Det händer alltid nånting som man inte kan styra över och som man måste strunta i. 

    och det KOMMER vara saker man gärna vill ha under dagen men som glöms bort.

    Efter snart 11 år som gifta så bleknar många saker med tiden, det finns inget jag genuint än idag ångrar eller grämer mig över. Det blev som det blev och shit happens. 

    Jag kan tycka att det var synd att vi inte tänkte på att ta familjebilder och släktbilder eftersom flera av dom närvarande släktingarna är avlidna. 
    Jag kan också tycka att det var en liten miss att inte själv ta egna foton ifrån bröllopet. Nu har vi bara bilder som andra tagit och gett oss men vi hade gärna velat ha andra bilder utifrån vårt perspektiv. Kamera hade vi med oss med ingen tänkte på att ta kort. 

    något jag inte kunnat förutse var att jag fick min mens under pågående bröllop. En hel vecka för tidigt.  Jag fick byta underkläder och leta tamponger efter bröllopsmiddagen. Som tur var hade vi bröllopsmottagning hemma i vårt eget hus så det var ju lugnt ur den synvinkeln. 
    Så jag kanske kan rekommendera att ha på sig underkläder som tål att blodas ner under brudklänningen omutifallatt katastrofen inträffar. Och ha en binda/tampong lätt tillgängligt någonstans.  

  • Chicita

    Ju mer detaljerat ni planerar - destå mer kan gå fel.

    Inträffar något under dagen så lös problemet och gå vidare utan att fastna och grämas över det.
    Det är ofta sakerna som inte gick som planerat som man kan se tillbaka på och skratta åt så här i efterhand Flört

  • AnnaHJ

    Jo, absolut går det inte att planera allt in i minsta detalj. Men jag oroar mig för saker typ som att vi glömt köpa muggar till baren. Inga drinkar på bröllopsfesten liksom! ????

  • AnnaHJ

    Var på ett bröllop för nåt år sedan där allt i baren utom shortsen tog slut redan timmen efter middagen. Hann inte få ett enda glas vin och det var lite tråkigt..

  • AnnaHJ
    AnnaHJ skrev 2015-06-25 22:45:41 följande:

    Var på ett bröllop för nåt år sedan där allt i baren utom shortsen tog slut redan timmen efter middagen. Hann inte få ett enda glas vin och det var lite tråkigt..


    Haha shotsen såklart! Inte shortsen.
  • Nyfiken gul , nu fru
    AnnaHJ skrev 2015-06-25 22:42:22 följande:

    Jo, absolut går det inte att planera allt in i minsta detalj. Men jag oroar mig för saker typ som att vi glömt köpa muggar till baren. Inga drinkar på bröllopsfesten liksom! ????


    dom flesta saker går faktiskt att lösa.  Om plastmuggar saknas, ja men skicka iväg brorsan och köp det då på närmaste Ica.  Problem solved.  Slappna av. 

    jag jobbar delvis i kyrkan och ser väldigt ofta brudpar som halvvägs till altaret kommer på att dom glömt ditten o datten men vad ska dom göra liksom? 
    Ett par som hade sina tre barn som brudnäbbar fick be prästen avbryta mitt under vigseln för att ett av barnen + brudgummen behövde akut gå o kissa. 
    Det skulle få vilket planeringsfreak som helst att bryta samman, men sånt kan man verkligen inte råda över.  
    barn blir kissnödiga och bajsnödiga , bebisars blöjor behöver bytas, en näsa behöver snytas, bruden nyser av sin brudbukett, en klack går av, nån av gästerna har inte stängt av mobiltelefonen och skräller "high way to hell" högljutt , farmor gråter så hon hulkar osv osv osv.. 

    i det sammahanget så är bortglömda plastmuggar en baggis... 
  • Aniara4

    Håller med om att acceptera att småsaker kommer att gå fel och att det mesta går att lösa och gör det inte det är det inte hela världen ändå.

    Min kompis blev skickad på två räddningsuppdrag under dagen för att hämta saker jag hade glömt. Glömde t.ex. skorna i kyrkan (bytte snabbt mellan vigseln och gratulationerna pga ont i fötterna) och höll på att få dansa wienervals i mjuka "träskor". Kyrkan hade hunnit stänga, men jag kom på att jag hade ett par andra skor hemma som skulle funka, så det var bara att ge kompisen hemnyckeln och fråga runt om någon hade en bil att låna ut. Foten i munnen

  • Chicita
    AnnaHJ skrev 2015-06-25 22:42:22 följande:

    Jo, absolut går det inte att planera allt in i minsta detalj. Men jag oroar mig för saker typ som att vi glömt köpa muggar till baren. Inga drinkar på bröllopsfesten liksom! ????


    Som både Nyfiken Gul och Aniara4 skriver så går sånt att lösa. 

    Har du ett google-konto? 
    Om inte - skaffa ett.
    Det finns ett tillägg till den nu som heter Keep.google och som är ett suveränt sätt att kunna både lägga till saker i listor och bocka av när det blir klart.
    Man kan dela listorna med andra, så exempelvis kan du skapa en lista för toastmastern (efter överenskommelse) och lägga upp vad du vill att denne ska göra och så se att allt blivit avbockat.

    Lägger du in appen i telefonen dessutom så kan du slänga in saker du kommer på att du glömt att skriva upp, direkt du kommer på dom.

    Maken och jag har en gemensam inköpslista som vi bara uppdaterar (raderar poster, lägger tillbaka dom vi handlar ofta i listan, lägger till nytt osv) och så har jag en privat pack-lista för vad jag inte får glömma att packa när jag ska ut och resa...

    Har ett par till också, det är så himla enkelt att använda :D
    Och perfekt nu när mitt minne är som det är pga smällen in i väggen 

  • Anettem

    Jag är väldigt nöjd över min bröllopsdag och de saker som "gick snett" var sådant som visserligen irriterade mig då men var något som vi fått lovat av andra skulle flyta.

    På tal om barn som måste kissa: Min 4åriga systerdotter var brudnäbb och ringbärare vilket hon tog på HÖGSTA allvar, mitt under vigseln hör jag hur hon börjar mumla saker bakom oss. Efter en liten stund bara slänger hon över kudden med ringen till sin mor och springer i hög fart genom gången. :D Efter henne rusar min mamma som uppfattat problemet och ska hjälpa till, väl inne på toaletten hade hon tydligen varit helt hysteriskt rädd att någon skulle ta ringarna osv. Prästen löste det hur smidigt som helst med att låta våra solosångare sjunga lite tidigare än tänkt.
    Ett sådant där roligt minne som vi nog kommer reta henne en smula för när hon blir äldre, för det finns på flera omgångar film.. ;)

  • PiaB igen

    Nu har jag varit gift i två veckor, och jag saknar eller ångrar ingenting. Hela dagen var perfekt. Men så hade jag trippelkollat allting innan, som vilken tid kommer frisören och makeupartisten, när äter vi lunch, vad gör gästerna när vi åker och tar bilde. Vi hade noga gått igenom hela dagen och planerat allt in i minsta detalj, utom hur vi skulle gå in Så det blev bestämt dagen innan när vi hade en avstämning med vår coordinator

  • Annanym

    En sak vi fick höra efter bröllopet var att vi hade varit för snabba in och ut ur kyrkan så folk hann knappt med :D

    Antar att man lätt halvspringer fram till altaret när nervositeten sätter in :)

Svar på tråden Ni som är gifta och klara- vad ångrar/glömde/önskar ni att ni gjort annorlunda?