• madmox­xi1177
    Äldre 15 Jun 21:46
    7065 visningar
    11 svar
    11
    7065

    Island?!

    Har ngn varit på Island? Berätta!!! :D

  • Svar på tråden Island?!
  • Äldre 16 Jun 14:57
    #1

    Jag och syrran besökte Island och Reykjavik förra sommaren, vi reste dit med Iceland Air midsommarafton och kom hem en vecka senare. Vi bodde på ett väldigt populärt hostel, KEX hostel - vi är ganska unga och ville ha ett personligt, mysigt boende som inte var speciellt dyrt. Förutom att uppleva Reykjavik red vi på islandshästar, besökte blå lagunen, hyrde en bil och åkte runt den sk "Golden Circle" samt var på valsafari. Det jag verkligen rekommenderar är att hyra en bil och åka runt en dag! Trafiken på Island är väldigt lik den svenska och inte alls svår att förstå sig på.

    Gällande maten är det viktigt att se upp om du är nötallergiker, islänningarna gillar att ha nötter i det mesta, så fråga innan du beställer någonting. Ingen restaurang vi åt på var direkt dålig, tvärtom så kan du beställa en fiskrätt varsomhelst på det minsta skabbiga hak och den är fortfarande perfekt tillagad! Den bästa middagen åt vi på The Fish Company i Reykjavik.

    Jag skulle alla gånger åka tillbaka till Island om jag fick möjlighet, gärna tillsammans med min fästman. Är du lite mer äventyrlig och vill ha en romantisk bröllopsresa så är Island perfekt Glad

  • baller­ina
    Äldre 18 Jun 19:52
    #2

    Jag har bott där! Har massor att berätta, men skulle underlätta om du skriver lite mer om vad du vill veta :)
    Vill du veta hur man turistar? Var man köper den bästa glassen? Vad man INTE får missa? Hur vädret är?...
    Har som sagt MASSOR att berätta! Island är mitt favoritland, förutom Sverige! :)

  • madmox­xi1177
    Äldre 18 Jun 21:03
    #3

    Semester i September. Norrsken?! Blålagunen? Valar? Bästa maten i Reykavik? Glass?!?!?!?! :D
    Asså allt som är turistigt, vilken byrå ska jag välja? Typ ett paket. Bästa stället att rida Islandshäst på. Tell me EVERYTHING!

  • baller­ina
    Äldre 20 Jun 10:18
    #4
    madmoxxi1177 skrev 2015-06-18 21:03:25 följande:

    Semester i September. Norrsken?! Blålagunen? Valar? Bästa maten i Reykavik? Glass?!?!?!?! :D
    Asså allt som är turistigt, vilken byrå ska jag välja? Typ ett paket. Bästa stället att rida Islandshäst på. Tell me EVERYTHING!


    Hur länge ska ni vara där? Ska ni bo i Reykjavík hela tiden? Har ni tillgång till bil?

    Norrsken är vanligt, fast det är det å andra sidan här uppe i norrbotten också... Så jag blev inte särskilt imponerad när det var norrsken i Reykjavík (även om jag tycker det är väldigt mäktigt ändå!). Men vill ni se ett riktigt bra norrsken så kan ni hålla utkik på en hemsida (finns att läsa på om i turistbyråerna) som meddelar hur stora chanserna är för solstorm = norrsken. Om ni prickar in en sådan period så borde ni spendera en natt lite mer på svischan. Hyr en stuga i t.ex Hveragerði eller Flúðir, för där är det mindre stadsljus och avgaser, vilket gör att norrskenet syns tydligare.

    Blåa lóni
    ð (Blue lagoon) tycker jag att ni absolut måste testa! Men förboka era biljetter (www.bluelagoon.com), för ibland kan det vara snuskigt mycket folk! Sen tycker jag ni ska lägga lite mer pengar än "standard"-biljetten. Ta minst "comfort", men helst "premium". Då får ni bl.a ansiktsmasker (fantastiska!!), en drink, låna badrock, tofflor, handduk...

    Har ni bil så tycker jag ni ska göra en omväg när ni kör från Bláa lóni
    ð. Kör ner mot Grindavík och kör sen längst kusten mot Þorlákshöfn och Eyrarbakki. Stanna någon till i Eyrabakki och ställ er vid havet. Vågorna där är fantastiska och mäktiga! Innan ni kommer till Stokkseyri kör ni upp mot Selfoss. Där finns bl.a MS Selfossi som gör den bästa Skýr.

    Gyllene cirkeln är väldigt turistiskt, men väldigt vackert. Jag tycker ni ska se det! Gör en dagstur. Har ni bil så kan jag ge fler tips på vad ni inte får missa (t.ex vattenfall).

    Om ni ska rida så rekommenderar jag att åka via Eldhestar som rider i Hveragerði. Fin natur, trevlig personal och rimliga priser. Om ni är vana ridare så kan ni ta en längre tur, är ni ovana så välj en halvdag (1-3 timmar), det räcker gott och väl! :) 

    Valsafari kan ni skippa. Oftast ser man inte så mycket... OM ni nu vill åka så borde ni utgå från Akureyri eller iallafall Borgarnes. Jag har åkt valsafari ett par gånger, har bara sett valar en gång. Det var verkligen fantastiskt! Men... som sagt. Såg en gång av fem gånger. INTE värt att spendera en heldag på något man kanske inte ens får uppleva.

    Promenera runt i stan, gå in i småbutiker. Ska ni shoppa så skippa Reykjavík (överpriser deluxe) och far till Kringla, vilket är ett stort shoppingcenter. Vid klart väder tycker jag ni ska gå upp i  Hallgrímskírkjan. Där ser man hela Reykjavík och mycket mer därtill! 

    Några småtips:
    * Ät "provmenyn" på Grillmarka
    ðurinn (men be om att skippa valen...). Ni kommer inte bli besvikna!
    * Ta med era badkläder och besök en vanlig simbassäng. Det finns ett par i Reykjavík. Alla är utomhus, så det är ganska häftigt att uppleva kylan på huvudet, men kroppen är i 40-gradigt vatten.
    * Om ni passerar Gar
    ðabær (vilket ni gör på väg till Reykjavík från Keflavík), så stanna vid Hagkaup och handla mat där! Hehe... min vän äger den affären! Bredvid den finns en ísbúð (glassaffär). Är lite glass där! 
    * När det gäller Skýr så ta den från MS Selfossi. Den är klart godast! Mina favoritsmaker är Vanilj, Bakad äpple och Hallon/Blåbär. Bäst blir den om man häller i en liten skvätt grädde.
    * På lördagar finns det en jättestor loppis i Reykjavík. Kolaporti
    ð, ligger ganska nära hamnen. Om ni går in där så MÅSTE ni köpa med er Harðfiskur och Hákarl!! Det finns i fiskdiskarna som är till vänster om ingången. Harðfiskur är torkad fisk... ät det med en rejäl klick smör, och då har ni något som många islänningar äter som snacks. Hákarl är det äckligaste som jag någonsin smakat, men det är faktiskt ett måste att ha smakat (typ som att äta surströmming om man är i norrbotten)! 
    * Hyr bil! Ni kommer uppleva så otroligt mycket mer än om ni åker på guidade turer!
  • madmox­xi1177
    Äldre 20 Jun 11:23
    #5

    de kör på rätt sida va? inte på vänster?!

  • baller­ina
    Äldre 20 Jun 17:30
    #6
    madmoxxi1177 skrev 2015-06-20 11:23:42 följande:

    de kör på rätt sida va? inte på vänster?!


    Det är högertrafik! Väldigt enkelt att köra! Maxhastigheten är 90km/h, men man får i princip köra så fort man vill ute på landsbygden, bara man har full kontroll. 
  • Äldre 23 Jun 02:53
    #7

    Var där som liten, och det var helt underbart! Starkaste minnena är blå lagunen och islandshästarna som vi red på! Och alla "lavastenar" som jag plockade! Kommer bli superfint för er, det är jag övertygad om! :)

  • Äldre 22 Jul 15:33
    #8
    ballerina skrev 2015-06-20 10:18:41 följande:
    Åh men nu vill jag ju ännu mer åka tillbaka till Island!! :)
  • Äldre 11 Feb 18:41
    #9

    Vi gifter oss i juni och funderar på en veckas bröllopsresa till Island. Hur är vädret då? Som Sverige? Mycket mygg eller ok? Verkar ju fantastiskt utifrån vad som står i tråden!

  • Äldre 12 Feb 09:23
    #10
    mygu skrev 2016-02-11 18:41:09 följande:

    Vi gifter oss i juni och funderar på en veckas bröllopsresa till Island. Hur är vädret då? Som Sverige? Mycket mygg eller ok? Verkar ju fantastiskt utifrån vad som står i tråden!


    Vi åkte dit midsommarafton och stannade en vecka. Inte ett mygg - jag är väldigt känslig så det var perfekt Glad Temperaturen låg på mellan 12-15 grader. Så tänk på att packa ner en vindtät jacka och en varmare tröja. Vädret var väldigt varierande, ofta lite blåsigt och växlande molnighet men någon gång kom det en regnskur. Om solen kikar fram är det underbart att sitta i lä mot en solvägg med en öl i handen Glad
  • Äldre 12 Feb 10:55
    #11

    Låter som att det skulle passa oss riktigt bra! Tack för att ni delar era erfarenheter!

Svar på tråden Island?!