• Äldre 6 Feb 13:34
    6698 visningar
    27 svar
    +2
    27
    6698

    Ringar av återvunnet guld

    Jag och min pojkvän har planerat att förlova oss inom en snar framtid, är så glad Hjärta! Vi båda är måna om miljön och det vill vi fortsätta vara när vi ska köpa våra ringar. Jag skulle behöva tips på vart jag kan vända mig för att köpa ringar i återvunnet guld, har ni några tips? 

    Hur tänker ni angående återvunnet guld? Är det något ni tänker på när ni köper era ringar. 

    // Elina 

  • Svar på tråden Ringar av återvunnet guld
  • Äldre 6 Feb 14:29
    #1

    Återvunnet guld?
    De flesta guldsmedjor köper in guld, det finns firmor som enbart focuserar sig på att återvinna guld ur tex elektronik apparater och säljer det som just guld, priset är det samma återvunnet eller inte.
    Men att just någon skulle annonsera om att det är återvunnet guld tror ja inte finns, för det är inte återvunnet, det är bara guld.
    Inte ens om du lämnar in guld hos en guldsmed så ä det troligen så att han inte använder just det guldet. De smälts renas osv osv till rent innan de återanvänds igen. Däremot tar det guldet och drar av på priset för att de får in nytt guld...

    Nu känner vi en guldsmed som kommer använda just det guldet i mina farföräldrars gamla ringar för att göra nya, men så görs inte annars


    Live free, ride free
  • Äldre 6 Feb 15:08
    #2
    +1

    Återvunnet guld är jättebra! 
    Förstår inte alls din poäng Nightrod... Jag kollar på ringar nu och flera seriösa guldsmeder marknadsför detta. Även om de inte gör det så är det ju ett stort problem i världen med guld som kommer från gruvor där folk jobbar under horribla förutsättningar. Att återvinna guld handlar om att värna om miljön för att inte ta upp nytt från naturen. Allt guld smälts helt korrekt ner för att sedan återanvändas. Jag tycker det är konstigt att detta inte har lyfts fram mer. Har inte hittat ngt om detta här på BT innan.

    Googlade och hittade bland annat detta om ämnet: www.aurumforum.se/nyheter/guld-och-silversmide/89/rolf-isaksson-om-den-okade-efterfragan-pa-miljovanligt-guld , fanns mycket mer att läsa om det på den hemsidan.

    Dessutom finns det många som gör som din guldsmed gör, dvs använda just det guldet man lämnar in.

  • Äldre 6 Feb 15:23
    #3
    Jelena86 skrev 2015-02-06 15:08:21 följande:

    Återvunnet guld är jättebra! 
    Förstår inte alls din poäng Nightrod... Jag kollar på ringar nu och flera seriösa guldsmeder marknadsför detta. Även om de inte gör det så är det ju ett stort problem i världen med guld som kommer från gruvor där folk jobbar under horribla förutsättningar. Att återvinna guld handlar om att värna om miljön för att inte ta upp nytt från naturen. Allt guld smälts helt korrekt ner för att sedan återanvändas. Jag tycker det är konstigt att detta inte har lyfts fram mer. Har inte hittat ngt om detta här på BT innan.

    Googlade och hittade bland annat detta om ämnet: www.aurumforum.se/nyheter/guld-och-silversmide/89/rolf-isaksson-om-den-okade-efterfragan-pa-miljovanligt-guld , fanns mycket mer att läsa om det på den hemsidan.

    Dessutom finns det många som gör som din guldsmed gör, dvs använda just det guldet man lämnar in.



    Många guldsmeder säger att de kommer använda guldet men gör det ändå inte för att de måste ofta rena det först för att va säkra på det bästa resultatet, har två guldsemder sagt det. Men alla gör ju olika. Sedan så förstår jag att butiker inte påpekar att den ringen du köper har vart använt som guld i en annan ring. Tror man köper mer åtevunnet guld än man tror. Och dessutom så finns det guld i varenda elektronik apparat nästan som säljs, återvunnet?


     


    Ja allt du köper finns det delar av med horribla arbetsförutsättningar, allt från kläder, mat till elektronik.Och Allt bidrar till sämre miljö.  Men ändå sitter vi på bussar, åker bil , flyger utomlands, har tv hemma, utnyttjat el, har möbler och golv som alla bidrar till skövlingar av skog, nedsmutsning av luft och vatten osv osv osv, bara vägarna vi gör på som är asfal, vilket är en produkt ifrån olja. Allt är kass för miljön. Så om jag skall tänka i de banorna hela tiden så skulle jag inte kunna leva för allt vi gör i dagens samhälle är dåligt för miljön på ett eller annat sätt.


    Live free, ride free
  • Äldre 6 Feb 16:20
    #4

    Jelena86 tack för tipset om artikeln och aurumforum.se, det fanns massor av spännande läsning om återvunnet guld! Skrattande Just det du nämner med horribla arbetsförutsättningar är även det ingenting jag vill vara en del av. Hur kan jag hitta dessa guldsmeder??

    Nightrod, Jag tycker att det är tråkigt att inte fler guldsmeder skyltar med att de använder återvunnet guld, om de nu gör det. Skulle jag få veta att de ringarna som vi köper skulle kunna ha varit någon annans skulle jag tycka att det var sjukt häftigt! Tror du att folk inte skulle köpa ringarna för att de inte är "nya" eller vad menar du? 

    Som jag nämnde ovan så är vi måna om miljön båda två och tänker på det så mycket vi kan. Det ligger sanning i det du säger med att i princip allt i samhället värnar till en sämre miljö just därför vill vi göra så mycket vi kan! Att en ring jag ska ha hela mitt liv kommer från återvunnet skulle få mig att må jätte bra och jag skulle vara stolt!

  • Äldre 6 Feb 16:48
    #5

    Vanbruun har bra priser och numera även fair trade guld. Man kan även skicka in gammalt guld man har liggandes. Men det finns öven en annan viktig sak att tänka på...


    Till vardags är jag juriststudent med inrikting på mänskliga rättigheter och när jag började titta efter en vigselring kom jag ganska snabbt i kontakt med något som heter Kimberley processen som är ett avtal mellan väldigt många länder som syftar till att stoppa handeln med konflikt/blods diamanter. 
     
    Det finns många problem med denna typen av internationella avtal och framförallt med diamanthandeln eftersom det inte sällan handlar om stora summor pengar. Det största problemet är väl att det fortfarande är i princip omöjligt att garantera bra löner och arbetsförhållanden för arbetarna. Skillnaden nu är att diamanter inte byts mot vapen utan pengarna går direkt till staten eller privata aktörer vilket kan vara både bra och dåligt men oftast går väldigt lite pengar till att investera i skolor och liknande i de områden som tidigare drabbats hårt av inbördeskrig som finansierats via handeln med diamanter. Avtalet ställer alltså inget krav på rättvisa löner eller ens ett grundläggande mänskliga rättigheter för gruvarbetarna garanteras.
     
    Kimberley processen är ett av tal som tog fram på initiativ från FN i samband med ett blodigt inbördeskrig i Sierra Leone i början av 2000-talet. Antalet medlemsländer är idag 70 att vara medlem i denna typen av överenskommelse innebär att landet måste se över sin egen lagstiftning och skicka in regelbundna rapporter över hur avtalet följs i landet. Enligt Kimberley har de köpande länderna i västvärlden också en viss skyldighet att hjälpa de producerande länderna i Afrika med att kontrollera så att avtalet efterlevs.Sverige har inte skickat in något rapport vare sig om det egna landet eller hjälp till så att avtalet efterlevs i Afrika.
     
    Mitt råd är väl att inte köpa en diamant helt enkelt. Idag finns massa olika allternativ, inte bara naturliga diamanter och cubic zirconia som är vanliga i den Svenska handeln. Det finns idag diamanter som framställe i labb, i USA. De stenarna har samma kemiska och fysiska egenskaper som en naturlig diamant. Moissaniten är också ett bra allternativ, den har liknade egenskaper som diamanter men består av kisel istället för kol. 
  • Äldre 6 Feb 16:51
    #6

    Intressant tråd. Detta med återvunnet guld är helt nytt för mig! Men som det verkar i den länkade artikeln så är det ju som att panta flaskor och det är väl ingen som vill köpa nytillverkat plast när man kan köpa petflaskor som gått i omlopp? :) Om det nu är så att det är vanligt så är det ju bara bra tycker jag.

    Men det verkar som att tråden gått olika håll. Tror inte TS menade att lämna in gamla smycken själv eller?

  • Äldre 6 Feb 17:02
    #7

    Ellendellen90, Jag är väl medveten om vad Kimberly processen är och skulle aldrig köpa en sten som inte var certifierad med just det. Men det var inte riktigt det som jag frågade efter utan återvunnet guld. Men kul att du har kunskap om detta och jätte bra att sprida den informationen, gör en egen tråd om det vettja ;) Är du lika insatt i återvunna metaller?

    Vad det gäller Vanbruun så skulle jag aldrig beställa en sån viktigt sak som min förlovnings- vigselring på nätet. Jag vill prova, känna och klämma för att se om det passar mig. Jag kommer vilja gå till en guldsmed och få hjälp med både design och tillverkning. Då kan jag även få någonting som är unikt!

    Broddan, vet inte om det var det hon menade?

  • Äldre 6 Feb 17:08
    #8

    Broddan, det spelar inte riktigt någon roll om det återvunna guldet kommer från smycken jag lämnar in eller guld som guldsmeden redan har. Men det skulle ju vara coolt att få en ring av något som man inte använder längre :)

  • Äldre 6 Feb 18:13
    #9
    +1
    ElinaF89 skrev 2015-02-06 17:02:37 följande:

    Ellendellen90, Jag är väl medveten om vad Kimberly processen är och skulle aldrig köpa en sten som inte var certifierad med just det. Men det var inte riktigt det som jag frågade efter utan återvunnet guld. Men kul att du har kunskap om detta och jätte bra att sprida den informationen, gör en egen tråd om det vettja ;) Är du lika insatt i återvunna metaller?

    Vad det gäller Vanbruun så skulle jag aldrig beställa en sån viktigt sak som min förlovnings- vigselring på nätet. Jag vill prova, känna och klämma för att se om det passar mig. Jag kommer vilja gå till en guldsmed och få hjälp med både design och tillverkning. Då kan jag även få någonting som är unikt!

    Broddan, vet inte om det var det hon menade?


    Mitt inlägg finns som en egen tråd men jag tycket ändå att det var värt att nämna i sammanhanget, för andras del kanske. Jag har inga stora erfarenheter eller koll på återvunnet guld framförallt eftersom jag själv är allergisk. Men guld och andra metaller bryts i Afrika under liknande förhållanden som diamanterna där arbetarna blir lidande jag har väl därför inriktat mig mest på fair trade guld. 

    Hela min poäng med inlägget är att Kimberley är ett avtal som inte funkar alls på det sättet det avser. Avtalet gäller t.ex bara för råa diamanter om stenarna slipas lite gran behöver de inget certifikat, de stenarna är omöjliga att spåra och cirkulerar på marknaden. Det finns förstås fair trade diamanter också som bryts i Kanada eller i Sydamerika. 

    Jag köpte min ring från Vanbruun och är väldigt nöjd. Men jag förstår att man inte vill köpa något så dyrt eller viktigt över nätet. 
  • Äldre 7 Feb 10:52
    #10
    +1

    Det spelar ingen roll om du köper använt guld eller gamla stenar osv osv. För det bidrar till en ökad efterfrågan vilket bidrar i sin tur till exploatering och dåliga förhållanden. Det enda sättet är att inte köpa guld, ädelstenar osv alls om man vill bidra, för avtal finns det alltid kryphål i.

    Plus att underleverantörers underleverantörer ofta bryter mot sådana avtal för att kunna sälja billigt och mycket. Och detta kan nästan aldrig grossisten kontrollera. Lika som med allt kring HM, hur mycket de än säkerhetställer sina kontrakt så är det ändå någon som har massa ungar som syr i en fabrik någonstans på andra sidan jorden.


    Live free, ride free
Svar på tråden Ringar av återvunnet guld