• M68

p-pillret Follimin?

Tur jag ska sluta med mina efter jul...
    Vilken otroligt glad och trevlig person jag kommer att bli igen
    Kanske en förklaring till att det känns som att jag käkat taggtråd varannan dag, och innan när jag åt Zyrlex (allergi) varje dag var det som om jag antingen tappat livslusten eller käkat både taggtråd och huggorm. Läste i Aftonbladet om de vanligaste medicinerna med de icke utskrivna biverkningarna och där "fanns jag".
    Går numera med ständigt rinnande näsa, men det är banne mig bättre.
    Att de inte talar om biverkningarna tydligare, så man har en chans att välja "ont".

/M

• M68

Gnu:
    Jag hade Desolett förut, men efter några år fick jag mellanblödningar så jag fick byta.
    Det är inte alltid så lätt att märka att man får biverkningar och definitivt inte lätt att förstå att de kommer av läkemedlet.
    Jag vet också att alla biverkningar står i FASS, men i första hand tittar man väl bara i läkemedelsförpackningens biverkningslista och där står ofta bara de vanligaste symptomen. Dessutom ska väl läkarna upplysa om biverkningarna, inte ska väl alla patienter behöva gå in och läsa vad de fått för medicin? Då kan man ju aldrig lita på sjukvården!
    Allergimedicinens biverkningar kom jag på själv då jag bytte sort samtidigt som vi hemma höll på med renoveringsprojekt och alla involverade gick ner mycket i vikt, men jag gick bara upp... Då konstaterade jag också att humöret blivit ännu sämre dessa månader än tidigare och slutade genast med medicinen.
    Aftonbladet pekade något senare ut biverkningar på vanliga läkemedel som i FASS står under mycket ovanliga, men som tydligen inte alls är så sällsynta.

/M

• M68

Gnu:
    Förlåt om du tog illa upp. Det var inte så jag menade och eg inte riktat till någon.
    Jag tycker bara det är dåligt att sjukvården inte kan tala om vad som kan hända med de läkemedel de skriver ut. Man borde väl inte behöva gå in i FASS för alla läkemedel man får utskrivet, eller vad tycker ni?
    Det var tandläkaren som talade om för mig att Zyrlex gör en torr i munnen och att man då borde tugga flourette el liknande.
    Han var också mycket irriterad på sina kollegor 25 meter bort som skrivit ut medicinen till mig utan att påtala att man kan få problem med tänderna.

SORRY! igen om du tog illa upp Gnu, jag bara påtalade att jag visste att FASS finns.

/M

• M68

För min del har Follimin funkat jättebra förrutom om de då påverkar humöret...
    Har aldrig haft mellanblödningar med dessa, det enda jag känt vid "uppskjutande" är lite svullna bröst och mage.
    Har dock aldrig skjutit upp två hela perioder, numera har jag bara större blödningar i två dagar så jag skjuter sällan på mensen.
    Blir väl förmodligen stor skillnad på det om jag slutar med piller....
    Men jag råder dig också att prata med gyn eller barnmorska.

/M

Svar på tråden p-pillret Follimin?