• essex

p-pillret Follimin?

Hej!
    Är det någon som vet om det är vanligt att man blir nedstämd av p-pillret Follimin?? Andra biverkningar?

• Svar på tråden p-pillret Follimin?
  • cherlindrea

Kika på patient-FASS på Internet.

• LillaLoppan

Jag vet inte om det är en vanlig biverkning men jag kan inte minnas att det står i bipacksedeln. Jag äter follimin och har ätit dom i över 7 år och mår hur bra som helst. Har aldrig känt någon biverkning alls under hela tiden. Men alla reagerar väl olika men ja har bara gott att säga om dom.

• cherlindrea

I FASS står detta:

Biverkningar

Under de första behandlingscyklerna kan en stor andel (10-30 %) av kvinnorna förväntas uppleva någon biverkan t ex bröstspänning, illamående och småblödningar. Dessa biverkningar brukar försvinna inom 2 till 4 behandlingsmånader.

Vanligast (mer än 1 patient av 100):

Viktökning/viktminskning. Huvudvärk. Nedstämdhet, förändring av sexuell lust. Bröstspänningar, illamående, blödningar.

Mindre vanliga:

Ansamling av vätska i kroppen. Något förhöjt blodtryck. Utebliven blödning.

Sällsynta (mindre än 1 patient av 1000):

Blodproppar, hjärtinfarkt. Sänkt glukostolerans, förhöjt blodsocker, ökat insulinbehov. Brunpigmenterade hudfläckar (kloasma). Förändringar i leverfunktionen, klåda, gulsot, gallsten. Godartade leverförändringar vilket kan yttra sig som akut kraftig buksmärta. Minskat tårflöde.

Mellanblödningar kan förekomma under användning av Follimin, detta gäller speciellt under de första månaderna eller om du tar tabletterna oregelbundet. Om blödningarna är rikliga eller varar länge bör du kontakta läkare eller barnmorska.

Risken för hjärt/kärlsjukdom ökar med åldern, speciellt i kombination med andra riskfaktorer såsom rökning, uttalad fetma, förhöjda blodfetter och högt blodtryck.

• M68

Tur jag ska sluta med mina efter jul...
    Vilken otroligt glad och trevlig person jag kommer att bli igen
    Kanske en förklaring till att det känns som att jag käkat taggtråd varannan dag, och innan när jag åt Zyrlex (allergi) varje dag var det som om jag antingen tappat livslusten eller käkat både taggtråd och huggorm. Läste i Aftonbladet om de vanligaste medicinerna med de icke utskrivna biverkningarna och där "fanns jag".
    Går numera med ständigt rinnande näsa, men det är banne mig bättre.
    Att de inte talar om biverkningarna tydligare, så man har en chans att välja "ont".

/M

• Gnu

Jag blev både folkilsken och totaldeppad av Follimin. Det enda p-piller jag tål är Desolett, för de gestagenerna är mer lika de kroppsegna och de fungerar bättre på mig. Jag har inga problem med östrogeneffekterna. Prata med din gynekolog/barnmorska eller vem som nu skrivit ut Folliminet. Det finns ingen anledning att må dåligt i onödan.
    M68: på www.fass.se står biverkningarna på alla mediciner som får säljas i Sverige.

• M68

Gnu:
    Jag hade Desolett förut, men efter några år fick jag mellanblödningar så jag fick byta.
    Det är inte alltid så lätt att märka att man får biverkningar och definitivt inte lätt att förstå att de kommer av läkemedlet.
    Jag vet också att alla biverkningar står i FASS, men i första hand tittar man väl bara i läkemedelsförpackningens biverkningslista och där står ofta bara de vanligaste symptomen. Dessutom ska väl läkarna upplysa om biverkningarna, inte ska väl alla patienter behöva gå in och läsa vad de fått för medicin? Då kan man ju aldrig lita på sjukvården!
    Allergimedicinens biverkningar kom jag på själv då jag bytte sort samtidigt som vi hemma höll på med renoveringsprojekt och alla involverade gick ner mycket i vikt, men jag gick bara upp... Då konstaterade jag också att humöret blivit ännu sämre dessa månader än tidigare och slutade genast med medicinen.
    Aftonbladet pekade något senare ut biverkningar på vanliga läkemedel som i FASS står under mycket ovanliga, men som tydligen inte alls är så sällsynta.

/M

• Gnu

M68: Ursäkta, jag försökte komma med tips. Ska vara tyst nu.

• Belinda

Jag tappade sexlusten av Follimin, och fick utslag på magen, det kliade fruktansvärt mycket och jag har fortfarande mörka fläckar kvar. Frågade barnmorskan om klådan kunde bero på dem, men enligt henne gjorde det inte det. Men det står ju att de kan ge klåda, och det började ungefär samtidigt som jag började med dem förra hösten.
    Gnu: Då kanske det är så för mig också, att jag blev folkilsken.. har trott att det berott på jobbet att jag inte orkar med folk då jag träffar många människor i jobbet, men det kanske beror på
    pillrena :)
    Har iaf slutat med dem förra veckan då jag vill ha min sexlust tillbaka..

• M68

Gnu:
    Förlåt om du tog illa upp. Det var inte så jag menade och eg inte riktat till någon.
    Jag tycker bara det är dåligt att sjukvården inte kan tala om vad som kan hända med de läkemedel de skriver ut. Man borde väl inte behöva gå in i FASS för alla läkemedel man får utskrivet, eller vad tycker ni?
    Det var tandläkaren som talade om för mig att Zyrlex gör en torr i munnen och att man då borde tugga flourette el liknande.
    Han var också mycket irriterad på sina kollegor 25 meter bort som skrivit ut medicinen till mig utan att påtala att man kan få problem med tänderna.

SORRY! igen om du tog illa upp Gnu, jag bara påtalade att jag visste att FASS finns.

/M

• f.d. Svart brud

Där ser man hur olika det kan vara... För mig var Follimin (näst Gestapuran) det bästa p-pillret jag använt!

Däremot blev jag jättedeppad av Trinovum och fick oförklarliga gråtattacker, ångest och dödslängtan. Det var läskiga piller! Besvären gick över ganska fort efter det jag slutat ta dem...

• essex

Tack för alla svar. Har inte kännt mig nedstämd, men har precis börjat med dessa piller och ville bara höra om det var vanligt med denna biverkning.

Undrar en ska till: hur fungerar det att skjuta upp mensen med hjälp av follimin? Jag behöver göra det i december/januari nämligen. Har börjat på en karta precis, min första. Ska ta en till efter den, men bara äta tre veckor och sedan börja på en ny karta och äta den ut.
    Jag undrar om det kan finnas risk för mellanblödningar under den tid jag vill skjuta upp mensen? Det skrevs här ovan att mellanblödningar kan förekomma de första månaderna, gäller det då också då man försöker skjuta upp mensen? Det vore inte bra i mitt fall nämligen...
    any idea?

• Gnu

M68: No problem, jag tog bara illa upp en liten stund.

Essex: Gå in på www.fass.se så kan du läsa vad du behöver veta även om att skjuta upp mensen. Har du fortfarande frågor efteråt, så ring din gynekolog/barnmorska.

• M68

För min del har Follimin funkat jättebra förrutom om de då påverkar humöret...
    Har aldrig haft mellanblödningar med dessa, det enda jag känt vid "uppskjutande" är lite svullna bröst och mage.
    Har dock aldrig skjutit upp två hela perioder, numera har jag bara större blödningar i två dagar så jag skjuter sällan på mensen.
    Blir väl förmodligen stor skillnad på det om jag slutar med piller....
    Men jag råder dig också att prata med gyn eller barnmorska.

/M

• MajaD

Det finns tyvärr risk för mellanblödningar när man skjuter på mensen, men man kan ju aldrig veta hur din kropp reagerar

• Electric Lady

Det är olika sammansättning av hormoner i p-piller. Och vi tjejer är känsliga för olika hormoner.

Många är känsliga mot östrogen. Därför skiver de ofta ut mercilon, som har pyttelite östrogen men mer progesteron.

De mådde jag pyton av - var alltid trött, yrsel, illamående.

Så jag bytte till trinordiol, som innehåller mer östrogen istället. Toppen!

Tyvärr hade jag fått slippa detta besvär om jag kommit tidigare till rätt barnmorska som gav mig chansen att byta.

Alla barnmorskor har olika "älsklingar" bland p-pillren, som de vill skriva ut till alla. Tyvärr är det inte så bra. Synd att det är så nyckfullt.

Nedstämdhet kan man få av alla p-piller, man får prova sig fram till rätt sort.

Svar på tråden p-pillret Follimin?