• Emelie81

    Julklapp till blivande bröllopspar

    Hej alla!

    Min syster och hennes fästman planerar bröllop till 2015 men har haft svårt att komma igång med planerandet, bland annat pga tidsbrist (mycket jobb).
    Nu närmar ju sig julen med stormsteg (som det heter) och jag funderade på om det finns någon bra julklapp man kan ge ett blivande bröllopspar för att underlätta?

    Presentkort?
    Inspirerande tidningar/böcker?

    Jag har inte kommit längre i tankarna, vad hade ni velt ha??

    (Hjälp inför bröllopet kommer de nog få av mig oavsett, så "hemmasnickrade" presentkort med tjänster från mig eller dyl känns inte som en kul julklapp).

  • Svar på tråden Julklapp till blivande bröllopspar
  • daniiel

    Om inte tiden, orken och inspirationen finns, så tror jag inte att just någon bröllopsinspirerad gåva kan hjälpa till att "kicka igång" bröllopsplanerandet tyvärr. Inte det svar du ville ha kan jag tänka mig, men jag tror dessvärre det är så för dom flesta.

    Visst, man kan bli inspirerad av tidningar och planeringsböcker (såna specifikt för bröllop) och liknande, men det kan ju också så att dom blir ännu mer stressade och bara känner sig pressade av omgivningen (dig) att komma igång. 

    Ge dom någon gåva så att dom kan få en stund tillsammans på tu man hand bara. Tid för sig själva. Vad exakt vet jag inte, det beror ju på vad dom tycker om och vad du har för budget. Jag tror att om det är något som kanske kan få igång dom är ifall dom får tid tillsammans att bara njuta av varandra och kunna slappna av :)

  • Nyfiken gul , nu fru

    för att komma igång och kunna få tiden att planera sitt bröllop så behöver dom inte direkt en pryl eller så utan kanske möjligheten ATT starta upp sitt bröllopsplanerande.

    Underlätta för dom i vardagen och poängtera att tiden ska ägnas åt deras bröllop. 

    Laga mat i deras eget kök , hämta/lämna deras barn på dagis om dom har några osv osv...    Ge dom möjlighet att kunna få det lugnet dom behöver för att komma igång med planeringen. 

    Som ovan säger så kan det vara svårt att ge prylar som kopplar till bröllopet för är dom redan stressad och pressade i vardagen så kan tidningar och annat bara spä på stressen och att dom känner sig otillräcklig med allt dom vill ha i sitt bröllop men inte har möjlighet att få. 

    Så ja i så fall ge dom en chans att komma bort och få ta hand om varandra några timmar eller en natt.  Något som kan sporra dom att få fart på planeringen och kunna hämta inspiration ifrån. 

  • Pyttan

    Då går jag helt tvärt emot och säger att jag skulle uppskatta en sådan gåva, bara att jag känner att det är konstigt att önska sig sådant specifikt för julen (och svårt att komma på något konkret julklappsvänligt bröllopsrelaterat). Vi har också precis kommit igång med vårt planerande, med hyfsad kort stapel då det kommer gå av i juni.

    Hur som, presentkort på tex Panduro eller någon pappershandel för alla trycksakerna är något jag hade blivit himla glad över.
    En annan sak är också tid och tillfälle att faktiskt kunna planera - tex en liten bröllopsplaneringskorg innehållandes tex en flaska gott bubbel och gott plock/charkisar/choklad, några bröllopsmagasin, en planeringskalender/verktyg färdigt att bara fylla i, kanske lite redan utprintade förslag på lekar/pyssel/behövliga företag/annat bröllopsrelaterat i närheten. Detta kombinerat kanske med barnpassningserbjudande om de har barn? 

    Vi har kört ett sådant här "planeringskitt" på oss själva en sleten fredag, och det gjorde susen.

  • Plättis

    Jag hade blivit väldigt upprörd/ledsen om jag fått bröllopsplanering i julklapp, men det beror mest på att jag har en syster som oombedd lägger sig i vår planering hela tiden. Bröllopet är något jag vill planera med min blivande man, och om vi vill ha hjälp utifrån så ber vi om det. Det har min syster haft väldigt svårt att acceptera, så till den milda grad att vi setts en gång sedan i somras på en familjetillställning och då pratade vi inte många ord med varandra. 

    Dessutom har jag och min sambo planerat bröllop i snart två år, vi hade ett datum (i somras) som vi berättade för nära och kära, men vi blev tvungna att ställa in det. Dels av ekonomiska skäl, och vi valde att inte gå ut och säga "vi har inte råd att gifta oss" utan det kom bara ingen inbjudan på posten. Någon enstaka person ringde och frågade om det faktiskt skulle bli något, andra förstod. 

    Nu har vi haft en längre startsträcka och planerar bröllop till i sommar. Hittills är noll familjemedlemmar inblandade, jag har dock en vän som jag pratar klänningar med. 

    Jag skulle se till att vara 110 % säker på att min syster planerade bröllop innan hon fick något sådant i present, men mest hålla mig i bakgrunden och vänta på att hon bad om hjälp. Det kan bli väldigt stressigt när man känner att familjen pressar en till bröllop, och en kommentar som "bli inte en sån som bara är förlovad hela livet" fick i alla fall mig att känna "visst fasen vore det skönt att slippa hela bröllopspaniken?" och skjuta bröllopet ett år på framtiden.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Emelie81

    Tack för alla svar!
    Jag svara lite kortare nu efterosm mitt långa svar inte lades upp (!).

    Jag har också tänkt tanken att det kan bli en press, något jag får ha med mig om jag bestämmer mig för att ge en sånhär julklapp.
    De kommer också få varsin liten personlig "vanlig" julklapp, så att det inte bara blir bröllopspress.

    Att bröllopet blir av i höst tror jag nog, men inget datum bokat än. Min syster pratar gärna om det med mig.
    Jag har dock lite svårt att underlätta för dem i vardagen då vi bor 30 mil från varandra. Att på något annat sätt ge dom tid för varann i present blir också svårt då båda reser mycket i jobbet och däremellan har en aktiv fritid, så det skulle nog bara bli ännu mer stress och press (eller helt enkelt inte bli av...).

    En liten "planeringskorg" va bra, med god dryck, choklad, en bra strukturerad kalender för planeringen och en bröllopstidning (eller romantisk film??) för att kicka igång inspirationen...

    Jag får se om det blir något :)

Svar på tråden Julklapp till blivande bröllopspar