• m0as

    Hur gör ni på bröllopsnatten?

    Hej alla! Ja, hur gör ni med bröllopsnatten och -resa? Vi har funderat på om vi vill ta in på hotell direkt efter bröllopet eller vill man pusta ut först hemma och öppna presenter dagen efter och lite "landa" osv.. och sedan efter åka på spa? Men vi vet inte. Är det skönt att åka direkt till hotell? Hur gör ni/har ni gjort? Hur tänker ni, för och nackdelar osv...

    V kommer att ha så stort bröllop så vi tänker spara lite pengar efter bröllopet före vi bokar en "riktig resa".

  • Svar på tråden Hur gör ni på bröllopsnatten?
  • Chicita

    Vi sov hemma. 
    Att ta bröllopsnatten på hotell kan faktiskt bli superstressigt om ni bara ska sova den natten.

    Till att börja med så behöver man förskottsbetala eller åka och checka in före 17-18tiden (lite olika på olika hotell) annars kan man bli av med sitt rum. Och alla hotell tillåter inte att någon annan kommer och checkar in åt brudparet då namnet på rummet ska överensstämma med namnet på den som checkar in och drar betalkortet egentligen.
    Sen brukar reglerna säga att man ska checka ut senast 11-12 vilket innebär att om ni kommer på natten (ja alla hotell har inte nattpersonal heller så man kan få problem att ta sig in dessutom) så blir det i princip bara några få timmars sömn innan ni ska gå upp för att kunna få frukost och sen snabbt duscha och byta om till dom kläder ni har släpat med er och så ska bröllopskläderna kunna transporteras på något bra sätt... osv.

    Är det större hotell så löser det sig oftast (om dom inte behöver just DET rummet av någon anledning dagen efter, eller man kan förhandla fram sen utcheckning redan när man bokar osv...)
    Men det kan man inte räkna med. 

    Så  jag (som har 12 år i hotellbranchen) tyckte inte att det var värt att lägga pengar på en natt på hotell. I så fall skulle vi tagit 2 nätter så vi kunde ta det lugnt dagen efter bröllopet, stanna kvar, kanske beställa frukost på rummet om det fanns roomservice osv. Men vi la hellre dom pengarna på resan :) 

  • Marie Malmö

    Vi gifte oss på ett slott och där övernattade vi. Det var fantastiskt att göra så. Man behövde inte ta sig någonstans och det var så vackert att bo där.

  • augusti

    De flesta brudpar jag känner har tyckt brölopsnatten var onödig att spendera på hotell. Ett par festade till 5 på morgonen och det andra till 3. De hann aldrig njuta utan kom in pårummet och slocknade, sedan upp och checka ut. Två par hann Aldrig checka in ens. Haha

    Jag tänker mig att vi sover hemma på bröllopsnatten och eventuellt tänkte vi först ta inpå hotell kvällen innan och gå på spa och komma ner i varv, men vi får se,det beror på hur planeringen går och om allt är klart till kvällen innan.

  • PiaB igen

    Eftersom vi inte gifter oss i Sverige kommer vi att komma till hotellet två dagar innan bröllopet, och bo där en vecka.

    Om vi skulle gift oss på hemmaplan hade vi nog ändå bott på hotell i tre dygn från kvällen innan.

  • m0as

    Oj tack för flera snabba svar! Jaa, där har ni en massa saker jag inte tänkt på.. och vi skulle troligen hamna att köra en bit för att få ett bra hotell.. och det har man kanske inte lust med efter att festen är slut.. hmm blir väl nog hemma åtminstone första natten... Bra tips chicita! Måste annars se vad "vårt" hotell har för regler gällande incheckning osv.. tack alla!

  • Nyfiken gul , nu fru

    Första gången jag gifte mig så åkte vi iväg på en kryssning. 

    Vi lämnade pågående bröllopsfest och blev inskjutsade till terminalen. Båten avgick kl 20 på kvällen  (vi gifte oss kl 13)   

    På en båt så är man ju på en båt så att säga så tiden fanns verkligen för att ta hand om varandra och pusta ut . Vi hade bokat A La Carte till avgångstiden och vi gick in i våra bröllopskläder i resturangen.  

    Vi gifte oss på en söndag så båten var bara halfull och det var skönt för det var inget partyliv eller så utan mer familjer och bussresor med äldre personer.  

    Andra gången jag gifte mig så bokade vi minisvit på hotell i stan där vi bor.  VI gifte oss kl 14  och hade tvårätters middag på resturang, paketöppning, bröllopstårta och mingel hemma i vårt hus efteråt.   Vi checkade in nånstans runt halv åtta eller så och det var inga problem alls . Vi hade tydligt talat om att vi var ett brudpar och personalen var jättesnälla och hade ställt in champagne , frukt och godis åt oss.
    Vi bytte om och gick på stan och tog en promenad, gick och käkade lite enkelt på en resturang och sen sjönk vi ner i sängen och läste grattiskorten vi fått med oss , hockeVM i tv pågick samtidigt så vi somnade till målkaskader av Tre kronor.  Hade gott om tid på oss att komma upp och äta frukost och duscha och så i lugn och ro dagen efter.

    Så mycket handlar ju också om tiden - när på dagen man gifter sig och hur sent festen pågår . Man måste ju inte heller vara kvar tills festen är slut. Man kan lämna i förväg också.

  • ellendellen90

    Jag har bott väldigt mycket på hotell i mina dagar så jag skulle föredra att sova hemma. Sen någon helg efteråt kan man ju alltid åka till något spa. Vi har ju Loka brunn ganska nära..

  • Trattkantarellen

    Vi bor i Göteborg och kommer gifta oss i Värmland där vi ursprungligen kommer ifrån. Så valet blir mellan att klämma ner sig i min flicksäng hos föräldrarna (90-säng, vägg i vägg med lillebrorsan...) eller att bo på hotell. Så då blev valet enkelt.

    http://www.gustaffroding.se/Visa_Erbjudande.aspx?offerID=2328

    Här ska vi bo, utcheckning kl 14, man får välja mellan frukost på rummet eller nere i restaurangen. Det var inga problem att vi kommer checka in sent heller, det antecknade dom direkt vid bokningen.

    Sen kommer vi på söndagen åka vidare till ett spa, troligen blir det Selma spa i Sunne, där tänkte vi ta igen oss i 2-3 dagar innan det är tillbaka till verkligheten som gäller. Sen åker vi på "riktig" smekmånad till hösten

  • Linnen

    Vi kommer att sova hemma. Min sambo jobbar på ett hotell så jag tror inte han är så sugen på att bo på hotell den natten. Sen bor vi såpass centralt att vi skulle ha max en 5 min promenad hem från alla hotell (som ligger centralt). Då känns det som att vi lika gärna kan sova hemma, där vi själva får bestämma när vi vill gå upp och äta frukost :)

  • Aniara4

    Vi sov på hotell, av flera skäl - men det är bra att tänka på de grejer Chicita tar upp. Ofta är det helt enkelt inte värt det!

    Vi ville att det skulle kännas lite speciellt, dessutom kunde då tillresta föräldrar sova i vår lägenhet, så vi tog in på hotell istället för dem kan man säga. För oss funkade det bra med incheckningen eftersom hotellet låg så fint så vi valde att ha fotograferingen där. Medan jag var hos frissan åkte maken dit med en väska och checkade in, sen kom jag dit ungefär samtidigt som fotografen, och när fotograferingen var klar åkte vi alla till kyrkan.

    Valde bort den värsta lyxen, jacuzzi och sånt där, eftersom vi förstod att vi ändå inte skulle orka göra så mycket. Däremot hade vi sen utcheckning och frukost på rummet. Tur det, eftersom jag trots all detaljerad logistikplanering upptäckte att jag inte hade några byxor, så jag hade fått gå ner till frukosten i brudklänning annars! Obestämd

  • Chicita

    Det är väldigt vanligt att brudparet glömmer ombyteskläder.


    Jag har sett många som åker hem i bröllopskläderna, alternativt lånekläder från vänner som blivit akutinringda, och till och med ett brudpar som köpte badrockarna på rummet Tungan ute
    Så att packa övernattningsväskan med ombyteskläder i god tid innan bröllopsnerverna slår till är ett hett tips Flört

  • Aniara4

    Jag hade planerat allt i detalj, inklusive kläder. Skulle ta kläderna jag hade på mig till frissan (bytte om där) och lägga i en väska som sen skulle med till hotellet. Väskan var med, men jeansen hade hamnat utanför väskan och låg kvar hos frissan! Övervägde att åka hem i t-shirt och underkjol, men istället åkte min nybilvne make hem och hämtade ett par byxor åt mig.

    Missade att testa hotellets pool pga det också, jag hade baddräkt med mig men var för feg för att gå och leta efter poolen i morgonrock.

Svar på tråden Hur gör ni på bröllopsnatten?