• Pess

Hur mkt pengar är ni berädda att lägga på ring?

Jag tror att min kille är såpass traditionsbunden att han kommer vilja köpa ringarna till mig för så mycket "sina pengar" som det är möjligt, och förmodligen den till sig själv också. Iaf förlovningsringen som han sagt att han vill överraska mig med, förmodligen gäller samma till vigselringen, vilket egentligen i slutändan blir lite "vilket som", eftersom vi i princip har delad ekonomi redan nu ändå, och sparar till saker ihop, iaf gällande alla pengar som kommer in i förhållandet, vad han har sparat sedan innan har jag inte en susning om, och inte han heller tror jag, Haha. Vi är inte så petiga! Jag skulle dock bli väldigt smickrad om han ville betala för mina ringar, som en fin gest, gammalmodigt kanske, jag är nog inte lika modern som många andra verkar vara här! Vi ser alltid till att kunna ge fina presenter till varandra och överraska varandra med t ex resor eller annat, trots i princip gemensam ekonomi, det blir ju ändå att vi betalar av vissa saker tillsammans ändå i slutändan, men jag tycker att det gör så himla mycket för förhållandet att få göra honom glad med överraskningar och gester, och att han anstränger sig för att jag ska bli det! :) <3 Hur som helst så får vi ju se var vi befinner oss ekonomiskt när det blir dags för ringar, just nu är vi båda studenter ett tag till, och jag tror att han väntar tills efter studierna så att han kan köpa en lite finare ring till mig än vad han kanske skulle ha möjlighet till att göra nu. :) han vill dessutom gifta sig inom ett år från förlovningen så jag får lov att anta att det blir efter studierna! Gud vad jag svävade iväg åt alla möjliga håll här i inlägget... haha! 

• Pess
    Anonym (Ms rock) skrev 2015-01-12 20:19:05 följande:

För mig gäller det bara ringen och klänningen. Resten betalar vi tillsammans. Tror i mitt fall handlar det om min uppväxt också. Någon sa vi lever på 2014. Jag lever på 2015 o alla gnäller om att vi kvinnor ska vara självständiga. Då kan man väl också betala sin ring o klänning själv

Bara för att man är självständig/ringköparen ser en som en självständig kvinna, behöver det ju inte utesluta att man uppskattar fina gester/vill visa att man älskar denna, självständiga, kvinna, med en generös gest!

Inget rätt, inget fel, vill bara påpeka att man inte automatiskt blir livegen och fastknuten vid spisen bara för att ens man väljer att ge ringen som en gåva.
  • Pess
    stresso skrev 2015-01-12 12:08:29 följande:
    min blivande köpte min förlovningsring, jag köpte hans. vi sparar gemensamt till bröllopet och det är med de pengarna min vigselring kommer att betalas. om ringen skulle bli dyrare än budgeterat får min blivande betala större delen, men bara för att han tjänar mer än vad jag gör. detsamma gäller såklart omvänt också, om/när han tjänar mindre pytsar jag in mer till de gemensamma kostnaderna. jag tycker det är fint att min man valt och köpt min förlovningsring, vill han ha tillbaka den om vi skulle gå isär får han väl det och jag får nåt annat ur bohaget. tvivlar på att jag i så fall kommer ha nån större glädje av ringarna i alla fall :(
    Du har så rätt med det sista, men jag kan tänka mig att eventuella barn skulle kunna uppskatta ringen senare, "Den här ringen fick mamma av pappa", som en symbol över att man blev till i en tid då "mamma och pappa" var väldigt kära i varandra :) Det känns naturligare att mamman ger den, ser fint ut att hon sparat den, än att pappan säger "Den här gav jag till mamma, men jag tog tillbaka den/hon gav tillbaka den" :P
Svar på tråden Hur mkt pengar är ni berädda att lägga på ring?