• Anonym (TS)
    Äldre 3 Nov 20:03
    2715 visningar
    2 svar
    2
    2715

    Vill inte bjuda hans bror..

    Min sambos bror och jag har inte en god relation i dagsläget.. De senaste åren har varit väldigt röriga i mitt och min sambos liv, men vi har äntligen tagit oss igenom en stor och långdragen kris och för en månad sen friade min sambo till mig. Jag sa ja direkt då det har hänt så mycket positiva förändringar hos oss båda och i vår relation och jag känner att jag vill verkligen dela resten av mitt liv med honom.

    En superkomplicerad historia men hans bror har på ett väldigt påtagligt sätt gjort en grej mot mig, med avsikt för att förstöra mitt liv, eftersom hans bror valde att fortsätta med mig.. Han avskyr mig och jag känner verkligen starkt motstånd inombords, när jag tänker på honom,  eftersom han gjort så här.  Jag har valt att avstå umgänge med honom och i sin tur den del av familjen som tar hans parti, och jag känner inte att jag vill tillbringa min dyrbara tid med honom, så min sambo åker själv på middagar mm. Jag har dock aldrig hindrat våra barn från att följa med osv..

    Nu till det lilla dilemmat som jag undrar hur ni ser på:
    Jag vill inte bjuda honom på vårt bröllop, vilket jag inte sagt till min sambo, samtidigt har jag mycket svårt att se att att min sambo klarar av att inte ha honom närvarande.. De har en mycket stark familjekultur...

    Hur ska jag hitta frid i detta?

  • Svar på tråden Vill inte bjuda hans bror..
  • Anonym (anony­m)
    Äldre 6 Nov 11:00
    #1

    Prata, prata, prata!
    Du måste verkligen sätta dig ner och prata med först din sambo och sedan din sambos bror. Detta problemet är inget som kommer sluta vid bröllopet utan kommer att fortsätta att vara jobbigt för dig.
    Till din sambo säger du något likt:
    "P.g.a. det som din bror har gjort mot mig, så upplever jag det som väldigt olustigt om han skulle närvara på vårt bröllop. Antingen så vill jag att din bror inte kommer på vårt bröllop, eller så vill jag att du hjälper mig att skapa en bättre relation till din bror så att han kan närvara."

    Det kommer vara jobbigt, men du måste göra det!

  • Anonym (Hjärt­at)
    Äldre 6 Nov 12:12
    #2

    Jag blev osams med min blivandes bror och hans bästa vän för något år sedan. I flera månader vägrade jag följa med när han skulle träffa dem, vilket min sambo respekterade och förklarade för dem när de undrade var jag var. 

    Det tog en evighet, men till slut så bad de om ursäkt båda två. Jag vet inte vilken roll min blivande hade i det hela, men jag tror att han förklarade vi alla tre var en viktig del av hans liv och att de skulle rycka upp sig och lösa det. Bästa vännen bad om ursäkt först, förklarade läget och jag förlät honom direkt. Min blivandes bror skyllde ifrån sig, men jag fick en riktig ursäkt till slut. 

    Min blivande svåger säger fortfarande att allt bara berodde på att han druckit för mycket, och sedan sagt något han inte menat. När jag försökte förklara för honom att om det är den inverkan alkohol har på honom kanske han ska se över sitt drickande (han har problem, det är ingen tvekan om det), för han sårade mig verkligen, och min blivande med.

    Om det hände igen skulle han sluta, och det tyckte jag lät som en väldigt skev utgångspunkt. Jag undviker fortfarande situationer där jag träffar honom alkoholpåverkad, men bröllopet kommer bli en knepig historia. 

    Min blivande vet om precis vad jag känner, och någon av oss, eller båda, måste ta ett allvarligt snack med min blivande svåger innan bröllopet. Inte bara inför det, utan för att vi är flera som är väldigt oroliga över hans förhållande med alkohol i livet i allmänhet. Det kommer bli jobbigt, men det behövs.

Svar på tråden Vill inte bjuda hans bror..