• Mizz_

Turkiskt -svenskt bröllop!!!

jag kommer att ha ett turkiskt-svenskt bröllop, då jag är uppväxt med svenska traditioner. En fråga är om jag ska beblanda mina svenska vänner med turkiska släktingar eller ska jag ha det uppdelat,där mina unga vänner kan sitta och pratas och låta mina äldre turkiska sitta för sig så de kan pratas om sitt?

Några förslag om andra saker jag bör tänka på också?

• Svar på tråden Turkiskt -svenskt bröllop!!!
  • Mizz_

Tack för adressen, mail är på G!

• Mizz_

Tjejer, varthar ni tagit vägen????

• saris

Hej, här e jag! Mizz - Jag vet inte om du har svarat på mitt mail - av ngn anledning kan jag inte logga in på min hotmail adress. Har nog ett VIRUS i datorn kanske..?

Hur går det med allt? Jag har tappat gnistan lite just för tillfället. Orkar liksom inte planera allt själv. Åker nog förresten till Istanbul nästa vecka. Ska bli skönt.

Kram på er,
    Saris

• JJO

Hej!

Vi hade Turkiskt-Svenskt bröllop men vi hade ganska få gäster, bara 12 stycken så det var inga problem. Alla satt så nära varandra att det gick bra.

Mina svärföräldrar talar bara turkiska och mina föräldrar svenska och engelska så de kunde ju inte kommunicera så mycket. Däremot kan ju min turkiska svägerska engelska så hon kunde ju tala med alla.

Det var i alla fall ingen som led av det, alla hade trevligt och pratade med de de kunde prata med :)

Kommer ni att ha många gäster?

JJO

• Mizz_

Hej Sara, jag har mailat dig och ett tag så trodde jag att den kanske möjligtvis har åkt in i skräppostmappen.....men skönt att du hör av dig på detta sätt.

Istanbul?? Packa ner mig i resväskan så kommer jag ......gud vad avundsjuk jag blir, hoppas att du får det jättetrevligt nu, och njut av den vackra staden och kulturen, maten mmmmmmmm...

• Mizz_

Vad kul att det är fler som skriver....

För tillfället har vi bara gjort en uppskattning och de turkiska släktingarna ligger på ca 300 personer, och därtill tillkommer min asvenska (rättare sagt mixade) vänner och bekanta, så totalt sett blir det nog 350, troligtvis.

När gifte du dig? Vart? Vartifrån kommer din man (stad)?

• JJO

Hej!

Oj! 350 gäster, det blir stort. Låter jättekul!

Vi gifte oss i somras i Örgryte Gamla Kyrka i Göteborg, sedan middag på Gothia Towers.

Min man kommer ifrån Ankara.

Vart skall ni gifta er? Gifter du dig med en svensk eller turkisk man?

JJO

• Mizz_

Hmm nu väckte du min nyfikenhet ännu mer....min m2b är kurd från turkiet men själv är jag turk, fast uppvuxen som sagt med svenska traditioner, så allt kommer att bli en mix...

Hur länge har ni varit tillsammans? Hur gamla är ni?

har bott i GBG så jag känner till Gamla kyrkan väl, det är fint där....

Inte för att låta alltför nyfiken, men vad heter din man, vad jobbar han med? Och du?

• saris

Naber tjejer,

Jag har mailat dig nu Mizz. Gud vad många ni ska vara. Har ni så många släktningar här i Sverige? Vilken lokal hade ni tänkt er?

Vi räknar inte med att så många kommer hit från Turkiet men jag tror att vi blir 100-150. Gästlistan är nu på över 200 men den ska bantas. Jag hittar nämligen inga trevliga festlokaler för så många plus att det blir så j...a dyrt

Deianeira - var i landet bor ni? Talar du finska?

Kram på er alla och trevlig helg!

• deianeira

Saris - vi bor i Västmanland. Ni själva då ? Jag talar inte mkt finska men jag förstår väldigt mkt. Mormor och mamma talar finska med varandra så jag hör det rätt ofta. Är du född i Finland el här i Sverige ?

• lilla lilo

hej mizz_
    jag ska ungersk -svenskt bröllop nästa år,
    min m2b`s föräldrar kommer från ungern/serbien,
    vi ska ha ungersk mat ,ett band som spelar ungersk /svensk musik.
    jag har turen att min m2b`s bror spelar i ett band.
    det ska faktiskt bli jättekul att blanda svenskar med ungrare,hälften av gästerna är svenskar ,
    sammanlagt blir det 75 pers.

• saris

Kul med flera "blandade" bröllop. Jag ser det inte heller som ngt problem, utan snarare kul att ha så många olika nationaliteter. Det är ju roligt med annorlunda mat och musik osv.

Rent praktiskt kan det ju dock bli lite bökigt när folk ska hålla tal och så. Hur har ni andra tänkt där? Lekar och visor på engelska, tolkning av tal? Berätta gärna.

Deianeira - jag är själv inte finska. Född och bor i Sthlm. Mammas (och till viss del Pappas) familj är dock finsktalande från nordligaste Lappland - Kareusuando. Så lite har man snappat upp under åren. Min blivandes mamma är finska och hans pappa från turkiet, men de bor i Sverige... Kan du grekiska då?

• Zazza

Här kommer jag inramlande med ett svensk-danskt bröllop nästa år i Göteborg. Inte samma språkproblem kanske, men inte långt ifrån Det är många som säger att de inte fattar något av danskan. Danskarna är nog lättare tror jag, de förstår svenska rätt bra.
    Vi blandar friskt, men ser till att det inte hamnar någon ensam svensk bland flera danskar och vice versa.
    Jag har släktingar som kan danska också som får sitta på strategiska platser.

• Mizz_

Gud vad roligt med all respons, otroligt bra. Kul också med all mix-bröllop...

Jag kommer troligtvis att ha festen på Tango (flemingsberg) eller Maxim (kungens kurva), det är 2 kända lokaler för turkiska bröllop och där får man plats med hur många som helst. Om man vill kan man köpa ett bröllops paket från dem, och då ingår typ allt....men jag tror nog att jag ändå själv ska sätta ihop allt...

Nästan alla mina släktingar är här, och min m2b`s också, fast han har dock fastrar och morbröder och så i turkiet, holland, tyskland....så de kommet att flyga hit en vecka innan....

Jag önskar er alla en god fortsättning, coh hoppas att vi alla kommer att ha kontakten....lycka till med planerandet

• mel

Hej Mizz!!

Vi har oxå bland äktenskap.

Svenskt-Grekiskr närmare bestämt.
    Roligt att denna tråd kommig igång.
    Jag har försökt tidigare men det har inte gett så många resultat.
    Just det här med placeringen är ett dilemma. Visst är det trevligt att blanda men just när det gäller detta med språket tror jag att det är bättre att de "äldre " får sitta ihop.
    Jag tror de får trevligare så samt även de "svenska" vännerna.
    Har varit på en del bland-bröllop förrut där de har blandat och ibland har det inte blivit så bra.
    Svårt att prata och lite stelt...
    Vi blir inte så många som ni så för oss är det lite lättare.
    Lycka Till!!!

Mel

• Mizz_

Hej Mel,

gud vad roligt med fler bland-äktenskap, tycker att ditt öåter roligt...

maila mig gärna, vill höra mer...

anna000@hotmail.com

Svar på tråden Turkiskt -svenskt bröllop!!!