• Adrianne

Bidrag till bröllopsfesten?

Hej hej!

Jag sitter och funderar lite här och vet inte riktigt hur jag ska bete mig. Jag och min fästman har funderingar på att hyra en herrgård för bröllopsfesten så att våra gäster kan sova kvar då många av dem har en bra bit att åka. Vi har även kommit fram till att vi redan har allting vi kan önska oss när det gäller prylar och har nu kommit upp med idén att helt enkelt be om ett bidrag till festen. Ingen av oss är så mycket för att resa jättelångt och själva bröllopsresan kan vi vänta lite med känner vi. Däremot så skulle vi vilja ha en hejdundrandes fest och skapa en massa roliga och vackra minnen på det viset.

Så till min fråga - hur ber man om bästa sätt om en donation till festen utan att låta för sniken eller som att man pressar pengar ur gästerna? Jag skulle vilja få fram att detta verkligen är det enda vi önskar oss och önskar att våra vänner och familj kan sova kvar och dela hela dagen med oss samt morgonen efter. Ska vi köra på kuvertavgift och sedan meddela var och en att de får betala för en övernattning själva eller ska man helt enkelt bara säga att vi önskar oss en donation i den storlek som var och en känner att dom kan ge samt meddela att det finns övernattningsmöjligheter för dom som vill/kan?

Vi har även planerat på att ha bar men att var person helt enkelt får betala för det dom dricker. Det kanske kan tänka sig vara lite sniket men det håller onekligen nere antalet odrägliga överförfriskade människor inpå småtimmarna. Eller är detta en dålig idé?

Många funderingar på gång och det finns gott om tid för planering så ingen brådska. Jag tänkte mest ligga ute i god tid och kolla upp saker och ting.
    Tack för hjälpen! :D

• Svar på tråden Bidrag till bröllopsfesten?
  • Nightrod

Finns ju en del som vill att gästerna skall bekosta hela balejen, en bekant blev bjuden på bröllop där kuvertavgiften var närmare femhundra per person. Samt att de hade lista på tänkbara gåvor.
    Då skall det tilläggas att det var en billig lokal samt att maten skulle vara buffé i form av potatissallad, rostbiff och en enklare grönsallad som de själva skulle ordna.

Att säga att man inte vill ha gåvor men om folk ändå vill ge föredras kontanter tycker jag är ok, för då begär man inget och folk får välja att ge pengar eller inget alls.
    Men samma här att säga att istället för presenter har vi en kuvertavgift, då kräver man igen att få saker av gästerna. Då är det inte valfritt längre.
    Vi vill dela vår dag med nära om kära, det räcker med deras närvaro det är den som är viktig för oss, inte vilka gåvor de skall ge oss.

Men alla verkar mer fokuserade på att de skall få saker, ?istället för gåvor så tar vi kuvertavgift?, då är ju en gåva ett krav, inget val. Trodde man var typ 15 och konfirmerade sig delvis för gåvornas skull, växte man inte ifrån det?

Live free, ride free
  • sarahannae

Skönt att ni inte ska vara med på vårt bröllop! :) Har en problem att bidra till andras lycka kan en gott stanna under stenen en kröp fram ifrån.

• Catelicat

Kuvertavgifter är ju inte ens ovanligt numera. Vi har bjudit in till ett yttepyttebröllop (som ändå är större än vi tänkte oss) och börjar få frågan vad vi önskar oss. Vad vi önskar oss? Renovera badrummet, åka på semester och kanske nya dricksglas. Kuvertavgift eller önskan om bidrag till bröllopsfesten hade varit perfekt! Då hade ingen varit förvirrad och ingen haft ångest över vad man ska ge till brudparet/vad vi ska önska oss...

• stresso
    sarahannae skrev 2015-01-08 20:22:14 följande:

Skönt att ni inte ska vara med på vårt bröllop! :) Har en problem att bidra till andras lycka kan en gott stanna under stenen en kröp fram ifrån.

det finns väl fler sätt att "bidra till andras" lycka än att betala inträdesavgift till bröllopet? för mig i alla fall är en del av lyckan att gästerna kommer och är glada för vår skull. alla VILL inte ge kontanter och vill de kanske de vill ge ett annat belopp, du känner inte till deras ekonomiska förutsättningar. jag tycker det är oartigt att kräva pengar av gäster som man själv har bjudit in för man VILL att de ska fira med en. en gång i livet bjuder man in till bröllop och då ska gästerna betala för sig?

jag tycker snarare det är du som ska dra stenen närmre om dig. om er lycka hänger på att gästerna bidrar med pengar har ni nog större problem än ett bröllop ni inte har råd med. 

• Nightrod
    sarahannae skrev 2015-01-08 20:22:14 följande:

Tackar, det var precis detta jag menade. Bevisar allt jag sagt. Folk anser att det är lycka att gästerna bidrar med gåvor och pengar inte att de enbart närvarar för att dela dagen med brudparet.

Catelicat skrev 2015-01-08 23:00:04 följande:

Kuvertavgifter är ju inte ens ovanligt numera. Vi har bjudit in till ett yttepyttebröllop (som ändå är större än vi tänkte oss) och börjar få frågan vad vi önskar oss. Vad vi önskar oss? Renovera badrummet, åka på semester och kanske nya dricksglas. Kuvertavgift eller önskan om bidrag till bröllopsfesten hade varit perfekt! Då hade ingen varit förvirrad och ingen haft ångest över vad man ska ge till brudparet/vad vi ska önska oss...

Att bröllopet kostar mer är ju ert eget fel då det är ni som gör alla tillval. Varför skall då kräva gästerna att betala det? Däremot håller jag med dig, att de som frågar vad ni önskar er så tycker jag att det är helt rätt att tex säga att vi vill renovera badrummet, presentkort på byggfirma? Eller ett bidrag till det. Men då begär ni det ju inte från alla gäster. Utan enbart de som frågar.

Vi kommer troligen skriva något i stil med,
    ?Vi är tacksamma för er närvaro det är en gåva nog åt oss, och de som ändå vill ge något så är verktyg eller presentkort på Bauhaus alltid välkomnat till framtida husköp?

Live free, ride free
  • Plättis

Nu börjar det bli en otrevlig ton i den här tråden. Istället för förolämpningar kan man låta bli att skriva något alls. 

stresso skrev 2015-01-09 08:30:50 följande:
    det finns väl fler sätt att "bidra till andras" lycka än att betala inträdesavgift till bröllopet? för mig i alla fall är en del av lyckan att gästerna kommer och är glada för vår skull. alla VILL inte ge kontanter och vill de kanske de vill ge ett annat belopp, du känner inte till deras ekonomiska förutsättningar. jag tycker det är oartigt att kräva pengar av gäster som man själv har bjudit in för man VILL att de ska fira med en. en gång i livet bjuder man in till bröllop och då ska gästerna betala för sig?

jag tycker snarare det är du som ska dra stenen närmre om dig. om er lycka hänger på att gästerna bidrar med pengar har ni nog större problem än ett bröllop ni inte har råd med. 
    Kuvertavgift är ingen inträdesavgift. Och det är inte ett krav heller. Om någon tackar nej till vårt bröllop eftersom 300 kr är för dyrt (vi gifter oss på orten där vi bor, och alla gäster bor inom rimligt avstånd från oss = inga hotell behövs) så kommer vi självklart att säga att de inte behöver betala den. Huvudsaken är att de kommer på vårt bröllop. 

Jag tycker det är oartigt att inte försöka se andra sidan av saken. Om man absolut, definitivt inte vill ha presenter, inga presentkort utan hellre gör det enkelt för gästerna och ber om några hundralappar i kuvertavgift (och gästerna tycker det är en bra idé) - vad finns det som säger att det är dåligt? 
    Nightrod skrev 2015-01-09 08:56:24 följande:

Tackar, det var precis detta jag menade. Bevisar allt jag sagt. Folk anser att det är lycka att gästerna bidrar med gåvor och pengar inte att de enbart närvarar för att dela dagen med brudparet.

Lugna dig lite nu.

För mig är det lycka att gästerna vill komma på dagen (och tacksamhet över att de vill hjälpa oss med det), kuvertavgiften är inte ett krav för att bröllopet ska bli av, men kommer att hjälpa oss på traven för att få ett bröllop vi aldrig glömmer. 

Själv satt jag hela kvällen igår och petade med budget, räknade åt höger och vänster, kollade sparkonton. Och vi kan ha bröllopet på det sätt vi vill utan att ha kuvertavgift. Men eftersom vi planerar för ett liv tillsammans och att köpa hus eller åtminstone bättre boende inom en överskådlig framtid vill vi inte länsa alla konton för bröllopets skull. 

Överför inte era egna känslor och åsikter på andra. För vissa är det inte snålt eller ogint att ha kuvertavgift, och många gäster tycker att det är en toppenidé. En inbjudan till ett bröllop är inte heller ett krav på att närvara, och det följer inte med något inbetalningskort med inbjudan. Vill man inte komma så behöver man inte. 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • stresso
    Plättis skrev 2015-01-09 09:27:31 följande:

Kuvertavgift är ingen inträdesavgift. Och det är inte ett krav heller. Om någon tackar nej till vårt bröllop eftersom 300 kr är för dyrt (vi gifter oss på orten där vi bor, och alla gäster bor inom rimligt avstånd från oss = inga hotell behövs) så kommer vi självklart att säga att de inte behöver betala den. Huvudsaken är att de kommer på vårt bröllop. 

Jag tycker det är oartigt att inte försöka se andra sidan av saken. Om man absolut, definitivt inte vill ha presenter, inga presentkort utan hellre gör det enkelt för gästerna och ber om några hundralappar i kuvertavgift (och gästerna tycker det är en bra idé) - vad finns det som säger att det är dåligt? 
    Nightrod skrev 2015-01-09 08:56:24 följande:

Lugna dig lite nu. 
    om man absolut inte vill ha några presenter, kan man undanbe sig gåvor. vill gästerna absolut ge brudparet något i gåva står det dem naturligtvis fritt att ge en present eller pengar, det kan man ju inte säga nåt om. jag tycker det är oartigt att bestämma ÅT gästerna. jag förstår att folk önskar sig pengar i gåva, så som vi lever idag är det helt naturligt, men att sätta ett bestämt belopp som man vill ha av gästerna tycker jag är ohyfsat. jag tycker inte att det är upp till brudparet att bestämma vad gästerna ska ge dem och detaljstyra vad som får och inte får lämnas i gåva, medan andra tycker det är helt naturligt. 

kuvertavgift är tydligen helt ok i din omgivning - bra! men för många andra uppfattas det faktiskt som en inträdesbiljett, att man betalar sin del av lokalhyran och middagen, medan en önskan om att slippa få prylar och istället hjälp med en handpenning i många ses som ett mer ödmjukt sätt att be om pengar. jag kan ju bara tala för mig själv och mina kretsar, men det är ju också input och det är vad trådstartaren bett om. 
  • Nightrod

Nu börjar det bli en otrevlig ton i den här tråden. Istället för förolämpningar kan man låta bli att skriva något alls. 

Det skall det ju inte vara så skall tänka på hur jag utalar mig. Men det du citerade mig på var faktiskt ett svar på ett annat citat.

För mig är det lycka att gästerna vill komma på dagen (och tacksamhet över att de vill hjälpa oss med det), kuvertavgiften är inte ett krav för att bröllopet ska bli av, men kommer att hjälpa oss på traven för att få ett bröllop vi aldrig glömmer. 

Jag skulle ha ett bröllop som jag aldrig skulle glömma om jag gifte mig i kyrkan, med min familjs närvaro, utan fest utan pompa och ståt. Men för mig hade det varit nog för att aldrig glömma den dagen, när min brud säger ja i sin klänning och min familj bevittnar det.
    Men folk är olika, en del anser att något måste va kostsamt för att va värt att inte glömma, för mig räcker känslan av att få gifta mig med min fru inför min familj, med eller utan fest för att det skall va oförglömmligt. Sedan bjuder vi på en middag för att vi vill ge det till våra gäster som tagit sig tiden att komma för att fira oss, och låta familjerna umgås och träffas mer.

Live free, ride free
  • Plättis
    Nightrod skrev 2015-01-09 11:49:34 följande:

Det skall det ju inte vara så skall tänka på hur jag utalar mig. Men det du citerade mig på var faktiskt ett svar på ett annat citat.

Oavsett om det är ett svar på någon annans inlägg eller mitt så måste det gå ha en civiliserad samtalston? Eftersom moderatorerna har övergett BT så är det upp till var och en att hålla trevlig samtalston. 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Nightrod
    Plättis skrev 2015-01-09 12:48:07 följande:
    Oavsett om det är ett svar på någon annans inlägg eller mitt så måste det gå ha en civiliserad samtalston? Eftersom moderatorerna har övergett BT så är det upp till var och en att hålla trevlig samtalston. 
    Sant, bra att du säger till för ibland menar man inte så illa som det ibland låter..
    Mvh
    Live free, ride free
  • sarahannae

Det är ju bra att alla för göra som de själva vill! :)

Vi är såklart av den uppfattningen att den största gåvan gästerna kan ge, är sin närvaro. Det ser jag som självklart. I vår umgängeskrets är kuvertavgift inte konstigt, snålt eller förolämpande.

Och nej, vi har inga problem alls. Inte heller har vi ordnat ett bröllop som är "lyxigare" än vi har råd med. Så, då var dessa frågetecken utredda och behöver inte diskuteras mer.

• sarahannae

Kuvertavgiftens vara eller icke vara kommer också att kunna diskuteras i evigheter. De som är vana vid den sortens arrangemang kommer naturligtvis tycka att det är helt naturligt. De som inte är de, ja de kommer helt enkelt förkasta allt som har med kuvertavgift och anordnare av sådant att göra. Tråkigt. 

Jag som har kuvertavgift tjafsar inte om att det är fel att inte ha det. Okej att inte välja den varianten till sitt eget bröllop, men att sedan sitta och tala illa om de som väljer att göra så är minst sagt oförskämt.

• Nightrod
    sarahannae skrev 2015-01-09 13:56:19 följande:

Kuvertavgiftens vara eller icke vara kommer också att kunna diskuteras i evigheter. De som är vana vid den sortens arrangemang kommer naturligtvis tycka att det är helt naturligt. De som inte är de, ja de kommer helt enkelt förkasta allt som har med kuvertavgift och anordnare av sådant att göra. Tråkigt. 

Jag som har kuvertavgift tjafsar inte om att det är fel att inte ha det. Okej att inte välja den varianten till sitt eget bröllop, men att sedan sitta och tala illa om de som väljer att göra så är minst sagt oförskämt.

Nu handlar ju tråden om Kuvertavgift så det är självklart att det kommer diskuteras för och emot, därför sådana diskutionstrådar finns.

Kuvertgåvor är väldigt vanligt förekommande på bröllop i vissa länder/kulturer och absolut inget fel med det, men sedan har svensken omvandlat det till avgift istället för gåva. Och det är väl inget fel att diskutera runt d.

Känns som att hjälpa polaren och flytta medans han kräver att jag skall hyra släpet om jag skall få lov att komma.
    Live free, ride free
  • Linnen

Vi ska inte ha kuvertavgift men däremot kommer vi ta betalt för alkohol efter middagen och långväga gäster får betala boende själva. Vi kommer dessutom önska oss pengar till bröllopsresa :) Hittade en massa "dikter" på nån sida om hur man på ett lite roligare sett kunde önska sig pengar i bröllopspresent. Så jag tog en av dikterna och skrev om lite så den passar oss. 

Ett par vänner till mig var bjudna på bröllop i somras. Där låg kuvertavgiften på strax över 1000 kr/pers, bröllopet var 80 mil bort och dom fick betala boende själva. Dom ville gå på bröllopet och valde att betala allt och inte tyckte dom att det var konstigt. Man får ju faktiskt välja själv när man får en inbjudan :) Man måste inte tacka ja. 

Svar på tråden Bidrag till bröllopsfesten?