• Adrianne

Bidrag till bröllopsfesten?

Hej hej!

Jag sitter och funderar lite här och vet inte riktigt hur jag ska bete mig. Jag och min fästman har funderingar på att hyra en herrgård för bröllopsfesten så att våra gäster kan sova kvar då många av dem har en bra bit att åka. Vi har även kommit fram till att vi redan har allting vi kan önska oss när det gäller prylar och har nu kommit upp med idén att helt enkelt be om ett bidrag till festen. Ingen av oss är så mycket för att resa jättelångt och själva bröllopsresan kan vi vänta lite med känner vi. Däremot så skulle vi vilja ha en hejdundrandes fest och skapa en massa roliga och vackra minnen på det viset.

Så till min fråga - hur ber man om bästa sätt om en donation till festen utan att låta för sniken eller som att man pressar pengar ur gästerna? Jag skulle vilja få fram att detta verkligen är det enda vi önskar oss och önskar att våra vänner och familj kan sova kvar och dela hela dagen med oss samt morgonen efter. Ska vi köra på kuvertavgift och sedan meddela var och en att de får betala för en övernattning själva eller ska man helt enkelt bara säga att vi önskar oss en donation i den storlek som var och en känner att dom kan ge samt meddela att det finns övernattningsmöjligheter för dom som vill/kan?

Vi har även planerat på att ha bar men att var person helt enkelt får betala för det dom dricker. Det kanske kan tänka sig vara lite sniket men det håller onekligen nere antalet odrägliga överförfriskade människor inpå småtimmarna. Eller är detta en dålig idé?

Många funderingar på gång och det finns gott om tid för planering så ingen brådska. Jag tänkte mest ligga ute i god tid och kolla upp saker och ting.
    Tack för hjälpen! :D

• Svar på tråden Bidrag till bröllopsfesten?
  • Nightrod

I vissa kulturer speciellt på syrianska bröllop finns det kuvert med pengar, och det är MYCKET pengar i dessa kuvert, enligt en servitris på sådana bröllop är det sällan det är under 10.000. Men då kostar bröllopen också sjuka summor. Men jag skall låta det vara osagt då jag inte har första hand information men hört det från flera håll så...

Sedan har någon WT svensk kommit på iden att låta kunderna(gäster på vanliga bröllop) på bröllopet betala för det. Har man inte råd med bröllop så ber man sina föräldrar om bidrag eller lån eller så kan man gifta sig utan middag/fest, men att låta gästerna (dvs kunderna) betala för mat och dricka är vedervärdigt.
    Önska sig en kontantgåva istället för en present, är väl gränsfall men ok det kan jag köpa. Men att kalla det för kuvert avgift är bara fel.
    Det är klart att har man festen på en herrgård där man får välja om man vill övernatta, men då på egen bekostnad, ja det är väl ok för man behöver ju inte stanna om man inte vill, utan då är det valfritt. Och de som säger att de måste ha övernattning för de kan inte köra när de druckit = alkoholister, för man MÅSTE inte dricka bara för man är på ett bröllop.

Chicita:s inlägg är bra men jag anser ändå att måste man planera ett bröllop runt hur mycket kunderna kommer betala för att komma så skall man nog tänka över sitt val av fest och göra det mindre, eller helt enkelt spara mer av sitt socialbidrag eller dra ner på sin cigg/sprit konsumtion och jobba mer och spara mer innan man har en fest där man planerar den runt hur mycket kunderna betalar för att komma. Det kallas inte för bröllop, det kallas för Wallmans salonger, mat och underhållning till ett kuvertpris.

Vi har bröllopet för att vi vill fira det med våra nära och kära, vi har råd till ett FN så mycket större bröllop än vi kommer ha, men ser ingen anledning till det, vi skall fira vår dag med våra nära och kära inte spräcka några budgetar eller ha pampigaste festen. Vi behöver inte presenter, vi behöver inte kontanter de behöver inte ge oss något alls, vi vill de skall hedra vår vigsel med sin närvaro och sedan äta gott med oss i goda vänners lag.
    varför gifter NI er???? För presenterna? För pengarna? För att ha en stor fest?
    Konstiga anledningar att gifta sig men?

Live free, ride free
  • frejdis

VI gifter oss för att vi älskar varandra, vilket jag tror dede flesta här gör. Att få det att låta som något annat är i mina ögon en väldigt konstig sak att göra. Vad bra att ni skulle ha råd med en så mycket finare fest än ni planerar men varför behöver man gnida in det i andras ansikten?

Vi har gjort upp en budget som passar oss och den äe verkligen inte i överkant. Vi kommer högst troligt att behöva ta ett litet lån för att få det att gå ihop. Trots det vill vi bjuda våra gäster på en fin fest där maten kommer att vara det vi satsar mest på. Många har rent ut föreslagit att vi ska ta en kuvertavgift men då vi inte vill att någob ska behöva betala för att komma på vårt bröllop så gör vi inte det utan folk får helt frivilligt skänka en penninggåva Om de vill.

Hur man väljer att göra tycker jag är helt upp till var och en. Vill man ta kuvertavgift och man vet att gästerna är med på det så gör det. Det är Ditt bröllop så det äe Du som bestämmer ;)

• Nightrod
    frejdis skrev 2015-01-08 09:55:53 följande:

VI gifter oss för att vi älskar varandra, vilket jag tror dede flesta här gör. Att få det att låta som något annat är i mina ögon en väldigt konstig sak att göra. Vad bra att ni skulle ha råd med en så mycket finare fest än ni planerar men varför behöver man gnida in det i andras ansikten?

Det var ju inte menat som att gnida in det i andras ansikten direkt utan mer att bröllopet handlar inte om hur mycket pengar man lägger på festen eller hur lyxigt man kan ha det, för det handlar för oss enbartom att folk skall deltaga på vår dag. Inte om hur fin maten är eller hur lyxig lokalen är eller hur stort bandet osv osv Vi har en mycket liten ?budget? för vårat bröllop därav att vi skulle kunna ha det mycket större än vi kommer ha det. Men vi väljer att lägga pengarna vi jobbar ihop genom extra jobba vid sidan av våra ordinarie på ny hoj till henne eller en sparkonto för kommande husköp.

Så det var inte meningen att gnida in något, tror vi har en av de mindre kostnaderna för bröllopet på denna sida. Men ber om ursäkt för om det lät som om jag gned in det på det sättet du tolkade.

mvh

Live free, ride free
  • frejdis
    Nightrod skrev 2015-01-08 11:05:39 följande:

Det var ju inte menat som att gnida in det i andras ansikten direkt utan mer att bröllopet handlar inte om hur mycket pengar man lägger på festen eller hur lyxigt man kan ha det, för det handlar för oss enbartom att folk skall deltaga på vår dag. Inte om hur fin maten är eller hur lyxig lokalen är eller hur stort bandet osv osv Vi har en mycket liten ?budget? för vårat bröllop därav att vi skulle kunna ha det mycket större än vi kommer ha det. Men vi väljer att lägga pengarna vi jobbar ihop genom extra jobba vid sidan av våra ordinarie på ny hoj till henne eller en sparkonto för kommande husköp.

Så det var inte meningen att gnida in något, tror vi har en av de mindre kostnaderna för bröllopet på denna sida. Men ber om ursäkt för om det lät som om jag gned in det på det sättet du tolkade.

mvh

Det förstår jag :)

Vi har också en väldigt knaper budget, och ändå får vi ta lån. Det finns helt enkelt inte mycket extra just nu. Vi vill gifta oss i alla fall, och kunna ha en trevlig fest med våra vänner. Vi vill inte ha pengar. Vi behöver inga allmosor. Vi behöver heller inte mer saker. Men faktum är att folk verkar vilja ge saker åt folk som gifter sig, och vad vi verkligen skulle önska oss är en trevlig bröllopsresa. Just nu finns den inte ens med i planerna, så långt räcker inte budgeten. Men vill våra gäster ge oss något så är ju en bröllopsresa något som verkligen blir ett minne för livet. Vi tycker det är bättre än en vas vi kanske inte tycker om och som vi inte har plats för.

Jag fattar att alla inte tycker penninggåvor eller kuvertavgifter är något de vill ha på sitt bröllop, men det finns även de som tycker det är helt i sin sak. Alla får tycka olika bara man respekterar varandra. (Och det där sista var inte menat mot någob speciell, itan bara ett sätt att avsluta min poäng.)
  • Plättis

Kuvertavgift är förmodligen största diskussionsfrågan på BT, och det enda som vi aldrig kommer att enas om.

Sedan jag sist skrev har vi bestämt oss för att ha kuvertavgift, och vi ser det inte som en allmosa eller något annat. Det är istället för present, för att vi inte ska länsa alla våra sparkonton för att få fira vårt bröllop tillsammans med våra familjer och vänner. 

Från början hade vi tänkt oss ett mindre bröllop, men när vi bokat lokal och skulle få plats med halva den ursprungliga gästlistan kände vi båda två att det inte alls var så vi ville ha det. I och med att våra släktingar också sagt att det viktiga för dem var att delta på bröllopet fick vi göra det större än ursprungsplanen. När vi antydde att vi funderade på kuvertavgift istället för present fick vi ett rungande ja-svar, och de gäster jag pratat med har sagt att vi kan sätta den högre än vad vi först tänkt. 

Priset för maten (exklusive personal och andra kostnader) kommer att bli ca 550 kr per person. Vi kommer att be om några hundralappar och sedan stå för resten själva. När vi gifter oss har vi bott ihop i sex år, och vi har precis allt vi behöver och lite till. Då tycker jag inte att det är snålt att ha kuvertavgift istället för att få massa saker vi inte vill ha. Och om någon av gästerna inte håller med (men inte kan säga det till oss) så får de tacka nej. Jag kommer inte att säga upp bekantskapen med någon för att de inte vill komma.

Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • stresso

det finns ju nyanser av allt och det är väl det som gör det hela så svårt.
    rent principiellt så tycker jag att har man inte råd med det bröllop man vill ha, då skalar man ner det hela eller så väntar man och sparar ihop tills man faktiskt har råd - att förlita sig på att gästerna ska täcka upp med den summan som saknas är ett högt spel och.. ja jag tycker att det är dumt. därmed inte sagt att man inte kan önska sig pengar! klart man kan, men man bör kanske inte bygga sitt bröllop kring att gästerna bidrar med pengar.

att önska sig bidrag till bröllopsresa eller kontantinsats eller vad det än kan vara är väl helt ok om det finns andra alternativ också, vi funderar också på att erbjuda gästerna att bidra till resan om de vill det. men sen får man ju vara realist också, alla bröllop jag har varit på i vuxen ålder har inneburit resa + boende på annan ort, det blir ju lätt så när ens vänner ska gifta sig på sin "hemort" och vi kommer också ha vänner från annan ort/land. det drar iväg tillräckligt i kostnad. vi gav present ändå, men skulle ALDRIG förvänta mig det av mina gäster om de redan betalar för resa och boende. inte ens en symbolisk 100-lapp eller två bara för sakens skull, det viktiga är att de kommer och deltar och firar och har roligt! en av mina kusiner byggde upp hela sin bröllopsinbjudan kring att de ENBART önskade sig kontanter, inget annat var önskvärt. tråkig attityd att ha när man bjuder in till bröllop, tyckte jag och jag gick faktiskt inte heller på det bröllopet, av andra skäl också naturligtvis, men det kändes ju inte direkt som att firandet av brudparet stod i fokus där...

att be om kuvertavgift - fick jag en sådan inbjudan skulle jag nog i ärlighetens namn ta rätt illa upp. att jag ska behöva betala för min plats att närvara och fira goda vänner? i min värld är det att bjuda in med armbågen och säga att jag egentligen inte är så önskad på bröllopet....

• Nightrod
    stresso skrev 2015-01-08 12:05:43 följande:

Jag skulle läsa det på följande sätt om jag fick en sådan inbjudan.

"Du inbjuds härmed att närvara då vi viger oss och fira vår lyckliga dag i goda vänners lag.

PS: för att få deltaga i vårt firande kräver vi en avgift på 300:- per firande gäst, väl mött och vi hoppas se dina peng? dig på vår stora dag."

Undra om de som har kuvertavgift anser att de BJUDER en på sitt bröllop eller ERBJUDER.
    Dags att skicka ut bröllopserbjudandet snart
    J

Live free, ride free
  • Plättis
    Nightrod skrev 2015-01-08 12:22:50 följande:

Undra om de som har kuvertavgift anser att de BJUDER en på sitt bröllop eller ERBJUDER.
    Dags att skicka ut bröllopserbjudandet snart J

Det är en inbjudan, inte ett krav att närvara. Tycker man att det är snålt att be om pengar i kuvertavgift/bröllopspresent/hjälp på vägen så får man stanna hemma. Värre än så är det inte. 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Pytttan

Jag hade nog blivit lite putt som gäst om jag bjudits/erbjudits närvara vid ett bröllop  tex på en herrgård och en typ av arrangemang som paret egentligen inte har råd med, där man räknar med eller "förutsätter" att jag som gäst ska betala kalaset och tilltaget till en större del.

Först ska jag som gäst förutsättas klä mig och ta mig till bröllopet, sen ska jag dessutom betala för min mat/stol, sen ska jag dessutom betala för dryck om jag önskar det och sen förutsätts jag att betala för boende.
    Visst jag kan välja att inte komma - men vad gör ett sådant par med tex 60 gäster, där 35 väljer att avstå, den icke-existerande budgeten lär ju spricka oavsett.

Min personliga åsikt är att man mättar mun efter matsäck, har i sig själv inte råd att ha den typen av bröllop som man drömmer om så får man antingen skala ner det till en igenomförbar skala eller så får man väl spara tills man har möjlighet att genomföra det så som man vill. Att förutsätta att en större del ska betalas av gästerna är sniket, i alla fall för mig.

Men som sagt, det är min åsikt, och kuvertavgiftens vara eller icke vara, det är diskussion utan slut.

• crs

Jag skulle nog bli lite avigt inställd om det var kuvertavgift som speglade en "onödig" extravagans, men om brudparet önskade ett par hundra istället för present så skulle jag verkligen inte sätta mig emot. Så skulle jag kunna tänka mig att själv ha en bröllopsfest. Men om det var resa + stor kuvertavgift + boende på herrgård (låter dyrt) så skulle det få vara någon väldigt nära som gifte sig för att det skulle kännas motiverat för mig att delta. Då skulle jag antagligen tacka nej och istället typ bjuda hem dem på middag för att fira lite senare (förutsatt att vi bodde i samma stad då). 

Däremot om brudparet bad om ett bidrag till festen istället för fast kuvertavgift så vore det en annan grej. Den blir väl knepig för paret iom budgetering och inte veta hur mkt man får, men som gäst skulle jag tycka att det kändes bättre. 
    Sammanfattningsvis, om kuvertavgiften är i nivå med vad man annars hade lagt på present så tycker jag att det är superokej att ha en sådan, men är den stor så skulle jag tycka att det kändes lite sådär.

Att inte ha öppen bar tycker jag låter helt rimligt! :)

Svar på tråden Bidrag till bröllopsfesten?