• Äldre 19 Aug 08:42
    18398 visningar
    45 svar
    45
    18398

    Klädkod kavaj, men för dem som inte äger en kostym?

    Hej! 

    Jag sliter med frågan om klädkod och hur man kan uttrycka sig på inbjudningskortet. Vi kommer att ha ett avslappnat bröllop ute på landet med skog/bohemtema. Min spontana tanke är att klädkod kavaj skulle passa bra eftersom det är den minst strikta och brudgummen kommer ha en kostym på sig. När jag nämnde detta för mina föräldrar blev de förvånade eftersom kavaj fortfarande för dem betyder "mörk kostym" som det gjorde förr i tiden (och de trodde nog att vi ville ha det mindre formellt som typ "sommarfin" eller liknande).

    Att jag är osäker vad vi ska skriva beror också på att jag misstänker att många i min sambos familj inte äger en kostym oavsett färg. De har inte heller så mycket pengar så det känns onödigt att köpa en bara för vårt bröllop. Risken är dock att om man skriver "sommarfin" kommer den sidan av familjen i shorts och t-shirt för jag har aldrig sett dem i något annat även om det varit kalas. 

    Vi vill ju att det ska kännas att det är ett bröllop men samtidigt inte att någon ska bli stressad över att de inte har de rätta kläderna i garderoben. Vår önskan är att herrarna ska förstå att det är minimum med skjorta på sig, typ Udda kavaj. 

    Nu blev det här en lång fråga och om alla hade en kostym där hemma skulle jag helt enkelt ha skrivit ut Kavaj. Men hur gör man så att det framkommer att vi inte är några etikett eller modepoliser och att det också går  bra med en udda kavaj eller skjorta om det är allt man har hemma? 

  • Svar på tråden Klädkod kavaj, men för dem som inte äger en kostym?
  • Äldre 14 Jan 16:37
    #31
    Pess skrev 2015-01-14 16:11:18 följande:
    Ja alltså, jag förstår att det kan vara ett stort irritationsmoment för inbjudna, personligen skulle jag tycka det var jätteroligt att planera min outfit utefter t ex specifika färger, men Ja, jag inser att det inte är jättehyfsat. Och färgvalen spelar för min del, till skillnad från min sambos åsikt, ingen roll, sålänge man håller sig borta från de tre färgerna jag uppgav ovan. 

    Ja, jag har också läst den artikeln med Magdalena, men även om hon vet vad hon snackar om, osv, så tycker jag att det är lite väl provocerande att dyka upp så på ett bröllop, då det ändå är välkänt vad det "ska betyda"! :) 

    Men för att undvika att folk kommer och flashar sina tits&ass på mitt bröllop, är det oförskämt att nämna att man önskar sina gäster att ha en klädsel som passar i kyrkan? Det kan ju mer vara en hint om att det är ett kyrkligt bröllop och inte borgerligt? Inte menat att vi vill se ett gäng nunnor med huckle, men det tror jag inte våra gäster hade misstolkat det som :)
    Alltså så här är det :   Klädkoden anger nivån på tillställningen.   Ni kan skriva klädsel frack och gifta er i en kohage  eller skriva valfri klädsel och gifta er i kyrkan... 

    Det handlar inte om hur ni gifter er utan vad ni skriver som klädkod.   Klädkoden anger hur ni vill att gästen ska klä sig. 

    Har man förstått hur klädkoderna fungerar så kommer gästen som ni skrivit.  Klädsel kavaj innebär en viss nivå på klädseln och man kan alltså därför inte komma med korsett och kortkort.  

    Vill ni vara säkra på att gästerna förstår klädkoden kan ni i inbjudan lägga till exempelbilder på hur klädsel kavaj ser ut eller länkar till nån sajt som beskriver dom olika klädkoderna - tex just här på bröllopstorget. 

    "klädsel: Kavaj 

    Vid frågor om kläder eller annan information så finns det på bröllopstorget.se eller ring vårat värdpar på telefon 08333434"  

    Så länge du inte har ett temabröllop med specifika klädselkrav tex medeltidsbröllop eller att alla måste ha något grönt på sig så får man itne skriva annat än dom klädkoder som finns. 
  • Äldre 14 Jan 17:14
    #32
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2015-01-14 16:37:15 följande:
    Alltså så här är det :   Klädkoden anger nivån på tillställningen.   Ni kan skriva klädsel frack och gifta er i en kohage  eller skriva valfri klädsel och gifta er i kyrkan... 

    Det handlar inte om hur ni gifter er utan vad ni skriver som klädkod.   Klädkoden anger hur ni vill att gästen ska klä sig. 

    Har man förstått hur klädkoderna fungerar så kommer gästen som ni skrivit.  Klädsel kavaj innebär en viss nivå på klädseln och man kan alltså därför inte komma med korsett och kortkort.  

    Vill ni vara säkra på att gästerna förstår klädkoden kan ni i inbjudan lägga till exempelbilder på hur klädsel kavaj ser ut eller länkar till nån sajt som beskriver dom olika klädkoderna - tex just här på bröllopstorget. 

    "klädsel: Kavaj 

    Vid frågor om kläder eller annan information så finns det på bröllopstorget.se eller ring vårat värdpar på telefon 08333434"  

    Så länge du inte har ett temabröllop med specifika klädselkrav tex medeltidsbröllop eller att alla måste ha något grönt på sig så får man itne skriva annat än dom klädkoder som finns. 
    Åh, jag förstår, försöker bara hitta ett kryphål utan att se hemsk ut ;P Jag som många hela tiden påpekar, det är 2015 och folk lever därefter, tror många unga skulle kunna tolka klädkoden kavaj som att det är okej att komma i kort kjol som inte närmar sig knäna. 

    Tack för tipset med hemsidan! Men sådant är inte oförskämt då? Det är ju i princip samma sak? Bara att man måste anpassa sig efter en bild? :P 

    Kanske ska ha ett chewbacca bröllop så alla måste komma som håriga monster? Katt
  • Äldre 14 Jan 17:15
    #33

    Förlåt Solkärlek för att jag kanske spårade in lite för mkt på egna frågor här i din tråd! {#emotions_dlg.flower}

  • Äldre 14 Jan 17:35
    #34
    +1
    Pess skrev 2015-01-14 17:14:04 följande:
    Åh, jag förstår, försöker bara hitta ett kryphål utan att se hemsk ut ;P Jag som många hela tiden påpekar, det är 2015 och folk lever därefter, tror många unga skulle kunna tolka klädkoden kavaj som att det är okej att komma i kort kjol som inte närmar sig knäna. 

    Tack för tipset med hemsidan! Men sådant är inte oförskämt då? Det är ju i princip samma sak? Bara att man måste anpassa sig efter en bild? :P 

    Kanske ska ha ett chewbacca bröllop så alla måste komma som håriga monster? Katt
    det är inte oförskämt att vara tydlig med information.  Oförskämt däremot är det att gå in i gästernas garderob och peka att "det där och det där" inte är okej klädsel. 

    Dumförklara inte dina gäster helt enkelt .   Klädkoden är en hjälp för gästen att förstå hur ni tänkt er.   Det finns inget mer vansinnigt än att hitta på en egen klädkod som verkligen ingen förstår och alla dyker upp i sin egen tolkning.  "sommarfin" tex är en klassiker...  Då får du se allt från kort strandklänning och sarong och flipflops till balklänning....    

    Och dom flesta HAR faktiskt koll på vad klädkoderna betyder så länge du använder dom klädkoder som är vedertagna enligt etiketten.   Fel blir det om du skriver något eget diffust som verkligen kan misstolkas. 

    Lita på att dina gäster förstår klädkoden, och för att hjälpa dom tänka rätt kan du aboslut länka till hur etiketten säger angående klädseln. Tex genom att länka hit eller till en etikettsida av tex Ribbing.    

    Men är det så att du misstänker att nån ung tjej är nollställd på det här med kläder och du tror hon dyker upp nattklubbsklädd eller kommer i tights och t-shirt så kan du faktiskt ringa just bara henne och fråga om hon förstått klädkoden. 

    Men peta inte i klädkoden i inbjdan. 
  • Äldre 14 Jan 17:57
    #35
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2015-01-14 17:35:53 följande:

    det är inte oförskämt att vara tydlig med information.  Oförskämt däremot är det att gå in i gästernas garderob och peka att "det där och det där" inte är okej klädsel. 

    Dumförklara inte dina gäster helt enkelt .   Klädkoden är en hjälp för gästen att förstå hur ni tänkt er.   Det finns inget mer vansinnigt än att hitta på en egen klädkod som verkligen ingen förstår och alla dyker upp i sin egen tolkning.  "sommarfin" tex är en klassiker...  Då får du se allt från kort strandklänning och sarong och flipflops till balklänning....    

    Och dom flesta HAR faktiskt koll på vad klädkoderna betyder så länge du använder dom klädkoder som är vedertagna enligt etiketten.   Fel blir det om du skriver något eget diffust som verkligen kan misstolkas. 

    Lita på att dina gäster förstår klädkoden, och för att hjälpa dom tänka rätt kan du aboslut länka till hur etiketten säger angående klädseln. Tex genom att länka hit eller till en etikettsida av tex Ribbing.    

    Men är det så att du misstänker att nån ung tjej är nollställd på det här med kläder och du tror hon dyker upp nattklubbsklädd eller kommer i tights och t-shirt så kan du faktiskt ringa just bara henne och fråga om hon förstått klädkoden. 

    Men peta inte i klädkoden i inbjdan. 


    Ja alltså hade ju inte tänkt mig att gå in och styra och ställa hej vilt, men typ ange "kostym" som klädkod och kanske påpeka att det är en kyrklig vigsel och att kläderna bör anpassas därefter, så folk kanske tänker på det och respekterar att man kanske inte bör visa så mycket klyfta/ha lårkort kjol, det är ju 2015 och tex "aftonklänning" kan nog tolkas därefter, vill inte se en urringning ner till magen även fast klänningen är lång, men förstår din poäng, och jag vet ju egentligen att du har helt rätt, och jag tror inte att det är något problem egentligen, men önskar att det fanns utrymme för en liten precisering.
  • Äldre 14 Jan 18:27
    #36
    Pess skrev 2015-01-14 17:57:07 följande:
    Ja alltså hade ju inte tänkt mig att gå in och styra och ställa hej vilt, men typ ange "kostym" som klädkod och kanske påpeka att det är en kyrklig vigsel och att kläderna bör anpassas därefter, så folk kanske tänker på det och respekterar att man kanske inte bör visa så mycket klyfta/ha lårkort kjol, det är ju 2015 och tex "aftonklänning" kan nog tolkas därefter, vill inte se en urringning ner till magen även fast klänningen är lång, men förstår din poäng, och jag vet ju egentligen att du har helt rätt, och jag tror inte att det är något problem egentligen, men önskar att det fanns utrymme för en liten precisering.
    men det är ju just din tanke om kryphål och precisering som kommer att förvirra gästerna och det är DÅ det blir fel. 

    Klädkoden enligt etikett betyder just precis så som du vill ha det.  

    Var bara själv påläst på vad klädkoderna betyder så behöver du inte bekymra dig.  

    Klädsel kavaj innebär INTE att man får ha lårkort kjol eller vulgär urringning-  oavsett om ni vigs i kyrkan eller i en lerig åker eller hemma i ert vardagsrum.     

    Släpp tanken på vart ni gifter er - för vigselplatsen har inget att göra med hur gästerna är klädda.  Klädkod kavaj är alltid klädsel kavaj oavsett om ni har 30-års fest i en lada eller studentfest på en herrgård.      

    Vill du vara säker på att gästerna är extra uppklädda och skippar vulgokläder så kanske öka upp klädkoden då?  Från kostym till typ smoking eller liknande istället.  
  • Aniara­4
    Äldre 14 Jan 18:41
    #37

    Det är iofs lite olika saker att följa klädkoden (ex. "kavaj") och ha kjollängd därefter, en annan att ha känsla för vad som passar sig just i en kyrka.  En tjusig "halvnaken" klänning kanske passar utmärkt för klädkoden i sig, men bör ändå kompletteras med en sjal eller liknande i kyrkan, av respekt. På en borgerlig vigsel utomhus finns inte samma behov av anständighet (även om det i varje sammanhang finns en anständighetsgräns, såklart.)

    Men som sagt, det är svårt att göra gästerna uppmärksamma på vad klädkoden och platsen innebär på ett sätt som inte blir förmanande och oartigt. Det är bara att hoppas att de tänker själva och har en smula allmänbildning.

  • Äldre 14 Jan 19:20
    #38
    Aniara4 skrev 2015-01-14 18:41:09 följande:

    Det är iofs lite olika saker att följa klädkoden (ex. "kavaj") och ha kjollängd därefter, en annan att ha känsla för vad som passar sig just i en kyrka.  En tjusig "halvnaken" klänning kanske passar utmärkt för klädkoden i sig, men bör ändå kompletteras med en sjal eller liknande i kyrkan, av respekt. På en borgerlig vigsel utomhus finns inte samma behov av anständighet (även om det i varje sammanhang finns en anständighetsgräns, såklart.)

    Men som sagt, det är svårt att göra gästerna uppmärksamma på vad klädkoden och platsen innebär på ett sätt som inte blir förmanande och oartigt. Det är bara att hoppas att de tänker själva och har en smula allmänbildning.


    Tack Aniara4! Det var precis det här jag försökte få fram! Du lyckades nog bättre än jag!
  • Äldre 14 Jan 19:33
    #39
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2015-01-14 18:27:06 följande:
    men det är ju just din tanke om kryphål och precisering som kommer att förvirra gästerna och det är DÅ det blir fel. 

    Klädkoden enligt etikett betyder just precis så som du vill ha det.  

    Var bara själv påläst på vad klädkoderna betyder så behöver du inte bekymra dig.  

    Klädsel kavaj innebär INTE att man får ha lårkort kjol eller vulgär urringning-  oavsett om ni vigs i kyrkan eller i en lerig åker eller hemma i ert vardagsrum.     

    Släpp tanken på vart ni gifter er - för vigselplatsen har inget att göra med hur gästerna är klädda.  Klädkod kavaj är alltid klädsel kavaj oavsett om ni har 30-års fest i en lada eller studentfest på en herrgård.      

    Vill du vara säker på att gästerna är extra uppklädda och skippar vulgokläder så kanske öka upp klädkoden då?  Från kostym till typ smoking eller liknande istället.  
    "Det Aniara4 sa!" Tungan uteFlört
  • Äldre 14 Jan 19:33
    #39
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2015-01-14 18:27:06 följande:
    men det är ju just din tanke om kryphål och precisering som kommer att förvirra gästerna och det är DÅ det blir fel. 

    Klädkoden enligt etikett betyder just precis så som du vill ha det.  

    Var bara själv påläst på vad klädkoderna betyder så behöver du inte bekymra dig.  

    Klädsel kavaj innebär INTE att man får ha lårkort kjol eller vulgär urringning-  oavsett om ni vigs i kyrkan eller i en lerig åker eller hemma i ert vardagsrum.     

    Släpp tanken på vart ni gifter er - för vigselplatsen har inget att göra med hur gästerna är klädda.  Klädkod kavaj är alltid klädsel kavaj oavsett om ni har 30-års fest i en lada eller studentfest på en herrgård.      

    Vill du vara säker på att gästerna är extra uppklädda och skippar vulgokläder så kanske öka upp klädkoden då?  Från kostym till typ smoking eller liknande istället.  
    "Det Aniara4 sa!" Tungan uteFlört
  • Äldre 14 Jan 19:37
    #40
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2015-01-14 18:27:06 följande:
    men det är ju just din tanke om kryphål och precisering som kommer att förvirra gästerna och det är DÅ det blir fel. 

    Klädkoden enligt etikett betyder just precis så som du vill ha det.  

    Var bara själv påläst på vad klädkoderna betyder så behöver du inte bekymra dig.  

    Klädsel kavaj innebär INTE att man får ha lårkort kjol eller vulgär urringning-  oavsett om ni vigs i kyrkan eller i en lerig åker eller hemma i ert vardagsrum.     

    Släpp tanken på vart ni gifter er - för vigselplatsen har inget att göra med hur gästerna är klädda.  Klädkod kavaj är alltid klädsel kavaj oavsett om ni har 30-års fest i en lada eller studentfest på en herrgård.      

    Vill du vara säker på att gästerna är extra uppklädda och skippar vulgokläder så kanske öka upp klädkoden då?  Från kostym till typ smoking eller liknande istället.  
    Men stort tack för att du tagit dig tiden att svara mig, jag förstår vad du menar. :)
  • Äldre 14 Jan 22:44
    #41

    Vi har också klädsel kavaj och vi har valt att lägga till en beskrivning med vad som menas med kavaj för dom som är osäkra :) Man kan ju alltid lägga till knälång före klänning om man känner att man behöver förtydliga det. 


    Klädsel: Kavaj


    Oftast innebär klädkoden kavaj för herrar en hel kostym (ljus eller mörk)
    eller udda byxor av finare kvalitet samt passande blazer. Till klädseln hör ljus skjorta samt slips, eller fluga. Innebär för damer klänning, kjol eller byxdress 
    som är elegantare än vanlig vardagsklädsel men inte aftonflott.

  • Äldre 14 Jan 23:36
    #42
    +1

    Blir lite full i skratt när jag läser den här tråden... Vi kommer förmodligen sätta KAVAJ som klädkod och jag förväntar mig att flertalet kommer komma i udda byxa och kavaj. För att undvika det ville jag sätta MÖRK KOSTYM men det känns lite för flådigt för själva bröllopet. Så ci sätter Kavaj trots allt. Jag kommer vara alldeles för upptagen med att gifta mig med min man för att förfasas över röda klänningar och udda byxor... Distans people!

  • Äldre 14 Jan 23:55
    #43
    litenkaka skrev 2015-01-14 23:36:16 följande:

    Blir lite full i skratt när jag läser den här tråden... Vi kommer förmodligen sätta KAVAJ som klädkod och jag förväntar mig att flertalet kommer komma i udda byxa och kavaj. För att undvika det ville jag sätta MÖRK KOSTYM men det känns lite för flådigt för själva bröllopet. Så ci sätter Kavaj trots allt. Jag kommer vara alldeles för upptagen med att gifta mig med min man för att förfasas över röda klänningar och udda byxor... Distans people!


    Haha, ja alltså, kan säkert tyckas hur fånigt som helst, men jag ser helst att gästerna på mitt bröllop ska vara propert klädda! Jag vill inte gärna att det ska misstas för att de är påväg ut å krogen. Sen om någon inte skulle vara det skulle det väl inte göra varken till eller från just där och då, vi vill ju i första hand bara ha alla våra nära och kära där för att dela dagen med oss! Men på samma sätt som att när några har medeltidstema skulle det inte uppskattas om ngn kom i kostym, så kanske vi vill ha lite, vad som kan tyckas vara, over the top, på anständighetsfronten! :) Och även om jag själv kan vara väldigt ironisk/sarkastisk och skämta opassande ibland, så vill inte heller höra diverse lustigheter om huruvida jag kände till att "Lotta" legat med min karl eller ej, 15 gånger under kvällen. Inte just den kvällen iaf. :P
  • Äldre 15 Jan 07:29
    #44

    Som jag skrev tidigare i tråden så hade vi kavaj som klädsel på vårt bröllop och det var allt mellan typ jobb-kjolen  till värsta festblåsan.  Och jag var fullt upptagen med att gifta mig så jag kunde inte bry mig mindre.  Jag har inte ens nu som gift i tio år reflekterat över vad alla gäster kunnat ha burit på bröllopet.  

    hur tydlig och informativ man än är så kommer till syvende o sist ändå gästen att sätta sista tolkningen i klädselfrågan. 

    jag har många gånger tipsat om att sätta en högre klädkod på sina gäster än man tänkt sig från början för att därmed komma ifrån att dom kommer i vulgära kläder och den fantasilösa jeans-skjorta-uniformen. En del gör det faktiskt och har blivit tacksam för tipset
     Men det är också då  dom flesta tänker till och inser att det är bättre att Hasse kommer i jeans och skjorta än att tvinga Hasse att hyra smoking och riskera att inte komma alls...     

    Man får helt enkelt lita på att gästerna kan tillgodose sig informationen man ger dom. Att dom sen tolkar klädseln på sitt sätt kan man inte göra något åt. 

    Sen brukar många gäster hjälpa varandra, är det så att Lisa kommer till kyrkan baraxlad i en tubklänning så kommer det alltid finnas nån som lånar ut en sjal, en kofta eller en jacka under själva vigseln. 

    att nån klär sig vulgärt är inte så vanligt som man tror - däremot är det mer vanligt att komma snäppet bättre än vardagsklädd. 

    Har man nattklubbskompisar i sitt gäng där det kan tänkas att en rumpkort paljettklänning är det dom tänker sig att bära så får man helt enkelt ta tjuren vid hornen och ringa personligen och påpeka olämpligheten i klädseln och förtydliga hur man tänker.  Mer kan man inte göra - väljer dom ändå att komma i den klädseln så är det ju deras val. 

  • Äldre 15 Jan 08:48
    #45

    Vi kommer som sagt ha valfri klädsel men vi förväntar oss att folk förstår att det är ett bröllop och klär sig därefter, men i och med att vi lagt tyngd på färgkod är vi mer avslappnade med vilka kläder de väljer. Men sunt förnuft bör man väl förvänta sig från folk, men det är så sällsynt idag att man måste förvänta sig det värsta vilket är tråkigt


    Live free, ride free
Svar på tråden Klädkod kavaj, men för dem som inte äger en kostym?