• nallemaja

Idag hatar jag min blivande

Tyvärr måste jag nog säga att din man börjar bli alkoholist... Tycker hemskt synd om dig och hoppas att ni kan lösa det. Det är MYCKET viktigt att du tar tag i det här nu!!!! Jag har själv sett alkoholism på nära håll och vet vad som kan komma. DU MÅSTE prata med honom och sätta en gräns. Tala om för honom att han har problem! VAD DU ÄN GÖR!!!! Gift dig INTE om han inte slutar. För du tycker att det är jobbigt nu och det KOMMER att bli värre. Det kommer troligen resultera i att du vill lämna honom och det blir ännu jobbigare om ni har git er också. Jag hoppas verkligen att du kan få honom till att ta tag i saken och söka hjälp så att ni får behålla erat bra förhållande. *Lycka till*

• nallemaja

Hej igen!
    Tror det är viktigt att ni sätter en gräns även mot vänner och övrig familj. Ni måste tala om att vi har slutat drick helt och hållet (det bästa är not om inte du dricker heller utan stödjer honom genom att visa att du också klarar av att inte dricka). Säg som det är. Alkoholen blev ett problem i erat förhållande och säg att ni vill att de respekterar att ni inte dricker. Kan de inte de så är de inga vänner. Jag har sett åtskilliga gånger att många tycker det är "roligt" när någon annan inte klarar av spriten. De gör de lite till ett nöje att se hur full personen ifråga kommer bli denna gången. Ge dem inte det nöjet, på din killes bekostnad. Tänk dessutom på alla fysiska skador som sker i kroppen. Hjärnceller som dör, lever och blodkärl som tar skada. För att ge ett riktigt skräckexempel. Kan jag tala om vad som händer när man dör en grym död pga alkoholism. Blodkärlen i halsen blir så sköra att de kan spricka utav minsta lilla hostning. Detta gör att man kan förblöda. Blodet sprutar rätt ut i halsen och det är inga små nätta blodådror man har i halsen. Alkoholism är en MYCKET alvarlig sjukdom.

• nallemaja

Skrev ett jättelångt svar men det fastnade av någon anledning! Vill bara åter igen säga att du måste ställa ett ultimatum. Kanske rent av lämna honom (om än tillfälligt) Ta barnen och flytta hem till föräldrar eller något och säg att jag kommer tillbaka när du lovar att du slutar dricka och söker hjälp. Tänk på att alkoholism inte bara skadar psykiskt utan även fysiskt.
    Tror att det bästa är om ni slutar dricka tillsammans. Att du helt enkelt stödjer honom genom att du också slutar helt. Ni måste även sätta en gräns till era vänner att de får acceptera att ni slutat dricka. Säg som det är att alkoholen blev ett problem i förhållande. Om de inte kan acceptera det så är det inga vänner!
    Lycka till

Svar på tråden Idag hatar jag min blivande