• Äldre 25 Jul 10:44
    5017 visningar
    9 svar
    9
    5017

    Ledsen och besviken

    Är så ledsen och besviken att min syster inte kommer på min sons bröllop. De väljer istället att resa bort. Bröllopet är barnfritt och deras barn är 9 och 11 år gamla.
    Min fråga är: Hur ska jag kunna ha en fortsatt relation med min syster?

  • Svar på tråden Ledsen och besviken
  • Äldre 25 Jul 16:47
    #1

    för att ha en fortsatt relation med syster krävs det att du förstår att alla prioriterar olika , även inom familjen.   Det är inget lagbrott att avstå en släktings bröllop, och vad vet du egentligen om deras beslut att resa bort? Det kan finns orsaker bakom som du inte vet att dom väljer en resa istället för ett bröllop.  

    Att gå omkring och sura livet ut för en annan prioritering är oerhört slöseri med tid och energi och DET kommer verkligen inte att göra relationen bättre. så vem gör bort sig egentligen? 

    Du har rätt att vara besviken ja såklart.  Men världen kretsar inte enbart kring din son och familjemedlemmar har rätt att ha andra prioriteringar.  Så get over it...

    Nästa gång är det kanske du som priorterar annorlunda och uteblir från någon släktings event... 

  • Anonym (K)
    Äldre 25 Jul 17:42
    #2
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-07-25 16:47:00 följande:

    för att ha en fortsatt relation med syster krävs det att du förstår att alla prioriterar olika , även inom familjen.   Det är inget lagbrott att avstå en släktings bröllop, och vad vet du egentligen om deras beslut att resa bort? Det kan finns orsaker bakom som du inte vet att dom väljer en resa istället för ett bröllop.  

    Att gå omkring och sura livet ut för en annan prioritering är oerhört slöseri med tid och energi och DET kommer verkligen inte att göra relationen bättre. så vem gör bort sig egentligen? 

    Du har rätt att vara besviken ja såklart.  Men världen kretsar inte enbart kring din son och familjemedlemmar har rätt att ha andra prioriteringar.  Så get over it...

    Nästa gång är det kanske du som priorterar annorlunda och uteblir från någon släktings event... 


    Jag kan bara helhjärtat instämma, nästan så att jag undrar om frågan är påhittad. Alla tycker inte att bröllop är det roligaste som finns. Man har ju Äran att inbjudna, man kan inte kräva att gästerna tackar ja, det är deras beslut.
    För vissa familjer är det jätteviktigt att alla får följa med, det kan hända att de är besvikna över att barnen inte blev bjudna, och valde att därför tacka nej.
    Bryr din son sig ens om ifall de kommer eller ej? Det är långt ifrån alla som bjuder mostrar och fastrar till sitt bröllop. Varför göra en stor grej av det, när du inte riktigt vet orsakerna bakom deras nej?
    Njut av dagen med de gäster som är där, din syster kan du umgås med en annan dag.
  • Anonym (Lena)
    Äldre 25 Jul 19:16
    #3

    Dom kanske inte kan få barnvakt?  Det kan vara så enkelt. Dom kanske vill komma men inte har möjlighet.  Stora delar av släkten går väl på bröllopet och dom vanliga barnvakterna är därmed helt uteslutna att fråga. 

    Döm inte så hårt.  Nästa gång kanske det är du som inte kan komma. 

  • Äldre 25 Jul 20:31
    #4

    Min mammas enda syster (och enda levande släkting förutom mig och min halvbror) kom inte på mammas begravning.

    Visst kändes det surt, men min moster är ändå min moster.
    Och jag kan välja att sura och kanske tappa den lilla kontakt jag har med en av dom få släktingar jag har. Eller acceptera att hur viktigt något än är för mig så behöver det inte vara lika viktigt för alla...

  • Äldre 26 Jul 11:41
    #5
    Anonym (K) skrev 2014-07-25 17:42:25 följande:
    Jag kan bara helhjärtat instämma, nästan så att jag undrar om frågan är påhittad. Alla tycker inte att bröllop är det roligaste som finns. Man har ju Äran att inbjudna, man kan inte kräva att gästerna tackar ja, det är deras beslut.
    För vissa familjer är det jätteviktigt att alla får följa med, det kan hända att de är besvikna över att barnen inte blev bjudna, och valde att därför tacka nej.
    Bryr din son sig ens om ifall de kommer eller ej? Det är långt ifrån alla som bjuder mostrar och fastrar till sitt bröllop. Varför göra en stor grej av det, när du inte riktigt vet orsakerna bakom deras nej?
    Njut av dagen med de gäster som är där, din syster kan du umgås med en annan dag.
    Frågan är inte alls påhittad, utan jag känner mig djupt besviken på min syster. Är så ledsen att de inte vill dela min sons bröllopsdag med oss. Vi har alltid varit en tight familj, som uppvaktar vid födelsedagar och diverse högtider. Det enda jag vet är att hon blev sur för att det är barnfritt. Men vet att de har möjlighet att ordna barnvakt.
    Liksom Chicita ovan har jag inte så många släktingar, så det känns väldigt tungt.Gråter
  • Äldre 26 Jul 19:32
    #6

    Jag hade också blivit sur. Jag. Hade blivit sur som syster om något av mina syskon inte kom på mina barns bröllop och jag hade blivit sur om min inbjudna morbror inte kom på mitt bröllop.

    Vi ska ha dop i helgen och det ser ut som att min morbror, hans fru och mina kusiner inte kommer. Både jag och min mamma är jättebesvikna. Och det FÅR man vara. Klart hag inte kommer tjura över det för resten av livet men nästa gången kanske vi struntar i att bjuda dem, vilket inte skulle uppskattas från deras sida...

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 30 Jul 09:09
    #7

    Det är svårt att besvara din fråga när det finns så lite bakgrundsinformation, men rent generellt kan jag säga att jag också skulle ha blivit ledsen om min moster inte kom till mitt bröllop, just för att vi har en väldigt nära relation till varandra. Men då bor vi i samma stad, vi hade inte ett barnfritt bröllop och vi skickade ut inbjudningarna i god tid innan bröllopet.

    Det finns många anledningar till varför någon inte kan komma till ett bröllop. Långa avstånd, sjukdom inom familjen, redan inbokade planer, etc, etc.

    Dock skulle åtminstone jag anstränga mig så mycket som möjligt för att komma till ett bröllop om det var en nära anhörig till mig som gifte sig.

  • Aniara­4
    Äldre 30 Jul 11:58
    #8

    Om det är en uttalad "hämnd" att vägra komma för att barnen inte är bjudna är det töntigt och egocentriskt. Men jag vet inte om det är värt att offra relationen för? Ni kanske bara kan konstatera att jaha, där betedde hon sig töntigt och egocentriskt ett slag? Och sen sätta in den biten av henne tillsammans med alla andra bitar som utgör en hel person med både bra och dåliga sidor?

  • Äldre 4 Aug 15:36
    #9

    Jag skall ha ett barnfritt bröllop och de som inte vill lämna sina barn kommer inte bara. Men likväl som att det är upp till paret vilka de bjuder så är det upp till de bjudna om de vill komma eller ej.

    Prata med din syster säg hur gärna ni vill att de kommer. Vill hon då inte gå utan barnen så är det bara att acceptera hennes vilja på samma sätt som de får acceptera att det är barnfritt. De kanske prioriterar resan med familjen före ett bröllop.

    men det är väl inte värt att bli ovänner över något sådant. Skulle va värre om de kom med barnen i alla fall tycker jag. Kommer inte bli sur om någon tackar nej till oss.


    Live free, ride free
Svar på tråden Ledsen och besviken