• AkJ
    Äldre 16 Jul 23:21
    1272 visningar
    2 svar
    2
    1272

    Svårt att välja ring

    Jag har så svårt att bestämma hur min vigselring ska se ut!

    När vi förlovade oss designade vi våra egna ringar, och det ska vi göra igen nu. Min förlovningsring är tung och massiv, i rött guld och med fyra safirer (vi hade varit ihop i fyra år då) tätt bredvid varandra. Tittar man snabbt ser det mer ut som ett "safirband".

    Min tanke har alltid varit att ha precis samma dimensioner på vigselringen: lika tung och massiv, i rött guld och så 10 safirer (vi har varit ihop i tio år nu) med en diamant i mitten (för äktenskapet). Fortfarande med stenarna som i ett band, 5 safirer - 1 diamant - 5 safirer. 

    Men. Genom en släkting har vi fått tag på en guldsmed som hjälper oss nästan gratis. Dessutom har svärmor gett oss väldigt mycket guld (arvegods) som vi smälter ned och använder (det gjorde vi till förlovningsringarna också). Guldsmeden tar bara 100 kronor per safir (!). Och då har jag tänkt att man kanske skulle "passa på"? Göra som en alliansring med safirer runt hela och så en diamant i mitten. Fast då försvinner ju symboliken med tio stenar för tio år. 

    Det är ju verkligen ett galet lyxproblem. Har någon några tankar eller åsikter?

    Förlovningsringen:


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Svar på tråden Svårt att välja ring
  • AkJ
    Äldre 17 Jul 19:37
    #2

    Jag är ju rätt velig angående detta (som märks) men du har helt rätt i att fler stenar ändå inte syns och att detta ju innebär att symboliken med 11 stenar stannar kvar. Tack!


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
Svar på tråden Svårt att välja ring