• Äldre 12 Jul 21:03
    2804 visningar
    7 svar
    7
    2804

    Hur håller ni passionen vid liv?

    Vi har varit tillsammans i snart 12 år nu.
    Jag skulle säga ungefär så här:
    * Acceptera att passionen och intensiteten i känslorna för varandra går upp och ner. Det är inget farligt eller fel. Låt det vara så. De första åren fick jag lite panik varje gång det kom en period då det kändes mer "svalt". Nu känner jag mer att det är naturligt och inget att vara rädd för. Vi håller för det. Om det brann för full låga hela tiden skulle man ta slut rätt fort, tror jag. Perioder då man är lite trötta på varandra kan det vara bra att vara isär ett tag. Åk iväg en helg och hälsa på någon kompis i en annan stad eller nåt. Då börjar man sakna varandra igen :)

    * Närhet. Passionen är inget som lever av sig själv. Man måste mata den. Vi kramas och är nära varandra ofta. Vi säger ofta till varandra hur mycket vi älskar varandra och vad vi betyder för varandra. Upprepar det. Det är så lätt att börja ta varandra för givna och också börja anta att den andre vet hur viktig den här så det inte behöver sägas. Men det behöver det.

    * Visa att man tänker på varandra. Vi brukar skicka små sms och bilder och grejer till varandra. Saker vi ser eller tänker på under dagen som liksom är "våra" hemligheter och våra gemensamma skämt eller koder.

    * Gör saker impulsivt. Behöver inte vara att åka till Bahamas, men kan vara att ta en sen tiltur till något snabbmatsställe vi gillar. Eller en glass från favoritstället. Det är inget vi gör varje vecka eller så, men de gånger man gör det är betydelsefulla.

Svar på tråden Hur håller ni passionen vid liv?