• Äldre 18 Jun 14:21
    14457 visningar
    69 svar
    69
    14457

    Hemlig vigsel

    Hittade bara gamla trådar gällande hemliv vigsel, så startar en ny.

    Min fråga: Ni som gjort liknande som oss ang att viga sig hemligt och enskilt, utan fest och hallabaloo, hur har det varit? Hur har reaktionerna varit efteråt? Har ni några tips på vad vi bör tänka på (utöver att det juridiska).

    Vi hade tänkt göra så här:
    Vi kommer viga oss borgligt hemma i vår trädgård i juli. Vi kommer ha tre vittnen i form av min sambos mamma och två kompisar till mig. I övrigt inga fler och vi kommer inte meddela övriga förrän efter vigseln. Jag kommer ta min sambos efternamn.

    Vi kommer inte ha någon fest utan hade tänkt bjuda vittnena på tårta bara, efter vigseln. Vi kommer ta lite bilder (ett av mina vittnen är bra på att fota), så vi har försökt hitta något lagom snyggt att ha på oss, som inte blir för uppstyltat eller "brudigt". Typ vanlig, snygg klänning.

    Jag och min sambo har varit ihop i över 10 år och gifter oss mest av praktiska skäl. Vi är båda väldigt obekväma med att stå i centrum för en stor fest. Vi har inte särskilt starka band till våra respektive släkter.
    Jag kan tänka mig att det kan bli en del reaktioner. Min syster gifte sig i smyg och min mamma tog det jättepersonligt. Blir det så igen får det väl bli så. Vore bara intressant att höra om någon annan har erfarneheter av de thär, både av själva vigseln och av hur folk reagerat på det efteråt.

  • Svar på tråden Hemlig vigsel
  • Äldre 18 Jun 20:23
    #1

    En tråd som passar mig perfekt! Jag och sambon har pratat om att gifta oss i hemlighet ett tag nu och igår när vi bokade en semesterresa bestämde vi oss för att gifta oss innan så att det blir lite som en bröllopsresa.

    Idag kontaktade sambon den som är ansvarig för borgerliga vigslar i vår kommun och bokade in oss den 9:e augusti. Jag funderar på att fråga en av mina bästa vänner om hon vill vara med som vittne, tänkte säga åt sambon att fråga en av hans vänner oxå. Jag har inga föräldrar i livet och frågar jag någon av mina syskon så blir det drama för att jag frågar den ena och inte den andra osv.

    Jag bryr mig inte så mycket om vad anhöriga säger om att vi gör det i hemlighet, men jag tror nog att de har förståelse.

    Hur som helst, det är mindre än två månader kvar och mina första tankar är: vigselring och klädsel! Vad ska jag ha på mig? Även om det inte kommer bli något fest efteråt så vill jag ändå känna mig fin. Kommer jag att hitta en ring som jag vill ha? Den jag trodde jag ville ha tidigare var katastrof när jag såg den i butik, mycket finare på bild.

  • Äldre 18 Jun 21:20
    #2
    Izan skrev 2014-06-18 20:23:48 följande:

    En tråd som passar mig perfekt! Jag och sambon har pratat om att gifta oss i hemlighet ett tag nu och igår när vi bokade en semesterresa bestämde vi oss för att gifta oss innan så att det blir lite som en bröllopsresa.

    Idag kontaktade sambon den som är ansvarig för borgerliga vigslar i vår kommun och bokade in oss den 9:e augusti. Jag funderar på att fråga en av mina bästa vänner om hon vill vara med som vittne, tänkte säga åt sambon att fråga en av hans vänner oxå. Jag har inga föräldrar i livet och frågar jag någon av mina syskon så blir det drama för att jag frågar den ena och inte den andra osv.

    Jag bryr mig inte så mycket om vad anhöriga säger om att vi gör det i hemlighet, men jag tror nog att de har förståelse.

    Hur som helst, det är mindre än två månader kvar och mina första tankar är: vigselring och klädsel! Vad ska jag ha på mig? Även om det inte kommer bli något fest efteråt så vill jag ändå känna mig fin. Kommer jag att hitta en ring som jag vill ha? Den jag trodde jag ville ha tidigare var katastrof när jag såg den i butik, mycket finare på bild.


    Var bor ni? De flesta schalins ringarna kan man få på en eller två veckor, om du fastnar för en sådan. Om ni ska gifta er borgeligt så kanske du kan hitta någon sommrig och fin klänning i en vanlig affär och sedan piffa till med en blomma i håret och buketten.

    Vårt bröllop är nog så långt ifrån hemligt det kan bli, dock "bara" 40 gäster.  Men det finns ju sin charm med att gifta sig hemligt också. :) (om du vill känna dig lite mindre stressad kan du kolla in i Juli 2014 tråden, för där stressar vi rejält! ;) )

  • Äldre 18 Jun 21:47
    #3
    swdnchick skrev 2014-06-18 21:20:15 följande:

    Var bor ni? De flesta schalins ringarna kan man få på en eller två veckor, om du fastnar för en sådan. Om ni ska gifta er borgeligt så kanske du kan hitta någon sommrig och fin klänning i en vanlig affär och sedan piffa till med en blomma i håret och buketten.

    Vårt bröllop är nog så långt ifrån hemligt det kan bli, dock "bara" 40 gäster.  Men det finns ju sin charm med att gifta sig hemligt också. :) (om du vill känna dig lite mindre stressad kan du kolla in i Juli 2014 tråden, för där stressar vi rejält! ;) )


    Vi bor utanför Sthlm. Tittade lite på Schalins Solvind men den kostar lite mer än vad jag hade tänkt lägga på en ring. Dessutom är jag rädd att det blir för brett, förlovningsringen jag har är på 8 mm och Solvind är 4 mm. Det är ringen som ger mig mest ångest.


    Ska försöka ta mig i kragen och kika lite i affärer efter midsommarhelgen, både efter ring och kläder. Brukar man ha bukett när man gifter sig borgeligt? Cermonin är i rådhuset och tar bara 20 min.  

  • Äldre 18 Jun 22:12
    #4
    Izan skrev 2014-06-18 21:47:54 följande:

    Vi bor utanför Sthlm. Tittade lite på Schalins Solvind men den kostar lite mer än vad jag hade tänkt lägga på en ring. Dessutom är jag rädd att det blir för brett, förlovningsringen jag har är på 8 mm och Solvind är 4 mm. Det är ringen som ger mig mest ångest.


    Ska försöka ta mig i kragen och kika lite i affärer efter midsommarhelgen, både efter ring och kläder. Brukar man ha bukett när man gifter sig borgeligt? Cermonin är i rådhuset och tar bara 20 min.  


    Oj, du har verkligen en mycket bredare ring än jag, min förlovningsring är 4 mm och min vigselring är 2,5 mm. Så det är svårt för mig att ge dig råd på den fronten. Men du kanske kan hitta en fin riktigt smal halvallians med 0.01 ct diamanter i, som kanske är 1,5-2 mm bred istället. Då blir det bara som en smal rand med "bling". De små diamanterna är ju betydligt billigare än de större. Sen är jag ju partisk eftersom jag själv ska ha en vigselring som är smalare och med små diamanter, fast 0.02 ct. Det tycker jag är jättefint.

    Jag tror faktiskt att folk brukar ha bukett i rådhuset, men det är bara något jag tror. Dessutom som Chicita brukar säga så måste man ju typ ingenting när det gäller vigsel förutom Hinderspröva och säga ja. Så om du känner att du vill ha buketten för att känna dig som en brud så blir det ju jättebra. Du behöver ju inte köpa en 1500 kr bukett utan kanske en lite enklare.
  • Äldre 18 Jun 23:00
    #5

    Vi har lagt ganska mycket på ringarna. Inget annat kostar ju. Fast jag tyckte egentligen vi kunde ha kvar våra förlovningsringar, men min sambo ville absolut ha nya. Dyra. Hans ring blev dyrare än min faktiskt. :)

    Blombukett har jag inte tänkt så mycket på. Men antingen köper jag några snittblommor för max ett par hundra. Eller så hittar jag något i trädgården. Blommor är ju alltid fina tycker jag, utan att vara dyra.

    Jag hittade en jättefin vit sommarklänning på weekday. Var osäker, men två dagar senare var den på 50% och då slog jag till. 350 spänn är ingenting.

    Jag ser verkligen fram mot det här iom att det känns så avslappnat och prestigelöst. Det gör inget om jag spiller på klänningen. Tårtan får väl bli en hög grädde med jordgubbar. Vi kommer ha det trevligt och typ rapa när vi vill.

    Jag är så lycklig a vi kom på att det är så här vi ska göra.

  • Äldre 18 Jun 23:01
    #6

    Vi har lagt ganska mycket på ringarna. Inget annat kostar ju. Fast jag tyckte egentligen vi kunde ha kvar våra förlovningsringar, men min sambo ville absolut ha nya. Dyra. Hans ring blev dyrare än min faktiskt. :)

    Blombukett har jag inte tänkt så mycket på. Men antingen köper jag några snittblommor för max ett par hundra. Eller så hittar jag något i trädgården. Blommor är ju alltid fina tycker jag, utan att vara dyra.

    Jag hittade en jättefin vit sommarklänning på weekday. Var osäker, men två dagar senare var den på 50% och då slog jag till. 350 spänn är ingenting.

    Jag ser verkligen fram mot det här iom att det känns så avslappnat och prestigelöst. Det gör inget om jag spiller på klänningen. Tårtan får väl bli en hög grädde med jordgubbar. Vi kommer ha det trevligt och typ rapa när vi vill.

    Jag är så lycklig a vi kom på att det är så här vi ska göra.

  • Äldre 18 Jun 23:24
    #7

    Vi skaffar nya ringarna från en konstnär, som även gjorde våra förlovningsringar för 10 år sedan. Men vi kommer bara ha de nya ringarna.

    Min sambo frågade konstnären om han kunde länka ihop våra förlovningsringar så de hänger ihop, alltså såga itu en, sätta ihop dem och laga den igen. Så blir det en fin prydnad vi kan hänga någonstans. Det var inga problem, han erbjöd sig att göra det gratis

  • Äldre 19 Jun 15:26
    #8
    Klaradal skrev 2014-06-18 23:01:06 följande:

    Vi har lagt ganska mycket på ringarna. Inget annat kostar ju. Fast jag tyckte egentligen vi kunde ha kvar våra förlovningsringar, men min sambo ville absolut ha nya. Dyra. Hans ring blev dyrare än min faktiskt. :)

    Blombukett har jag inte tänkt så mycket på. Men antingen köper jag några snittblommor för max ett par hundra. Eller så hittar jag något i trädgården. Blommor är ju alltid fina tycker jag, utan att vara dyra.

    Jag hittade en jättefin vit sommarklänning på weekday. Var osäker, men två dagar senare var den på 50% och då slog jag till. 350 spänn är ingenting.

    Jag ser verkligen fram mot det här iom att det känns så avslappnat och prestigelöst. Det gör inget om jag spiller på klänningen. Tårtan får väl bli en hög grädde med jordgubbar. Vi kommer ha det trevligt och typ rapa när vi vill.

    Jag är så lycklig a vi kom på att det är så här vi ska göra.


    Hur mycket har ni lagt på ringarna? Du behöver absolut inte svara, bara lite nyfiken.
    Har hittat en annan ring som jag gillar men den är 5 mm bred och bara 1,4 mm hög, förlovningsringen är 1,9 mm hög. ÅNGEST! Känner lite panik över just ringen.

    Ska ni ha någon fotograf med eller ber ni något vittne att fotografera? Jag vill ju ändå ha bilder från dagen så jag vet inte riktigt hur vi ska göra. Har en kompis som är fotograf men det känns som att det bara blir fler och fler involverade i det hela då.
  • Äldre 19 Jun 15:57
    #9

    Denna tråd passar även mig. Vi gifter oss i rådhuset i september i smyg. Vi har bjudit in 3 nära kompisar som vittnen och de är de enda som vet. Efteråt går vi bjuder vi vittnena på restaurang och sedan har vi bokat bröllopssviten på ett hotell. Vårt beslut känns jättebra och jag hoppas verkligen ingen kommer ta illa upp.

    Jag kommer ha en vit sommarklänning. Allt är klart förutom min fästmans kläder och ev brudbukett.

    Jag längtar verkligen och det ska bli kul att se allas reaktioner.

  • Äldre 19 Jun 17:26
    #10
    dream85 skrev 2014-06-19 15:57:32 följande:

    Denna tråd passar även mig. Vi gifter oss i rådhuset i september i smyg. Vi har bjudit in 3 nära kompisar som vittnen och de är de enda som vet. Efteråt går vi bjuder vi vittnena på restaurang och sedan har vi bokat bröllopssviten på ett hotell. Vårt beslut känns jättebra och jag hoppas verkligen ingen kommer ta illa upp.

    Jag kommer ha en vit sommarklänning. Allt är klart förutom min fästmans kläder och ev brudbukett.

    Jag längtar verkligen och det ska bli kul att se allas reaktioner.


    Vad har du för tankar kring brudbukett? Jag har försökt att googla lite efter vilka blommor som blommar i början på augusti, tänkte kanske slänga ihop någon bukett själv, men hittar inte så mycket.

    Bjuda vittnena på restaurang var en bra idé. Jag har frågat min kompis vad hon gör det datumet men inte fått något svar än. Egentligen är det två vänner jag vill ha med men det får räcka med en vän var. Barnen kan förhoppningsvis vara hos svärföräldrarna under tiden. Vi gifter oss på lördagen, på fredagen efter blir det en vecka med sol och bad utomlands. Funderar ändå på om man kanske skulle ta in på hotell över natten. Bara för att...
Svar på tråden Hemlig vigsel