• Äldre 22 May 09:37
    6291 visningar
    21 svar
    21
    6291

    Öka gästlistan med icke etablerade par?

    Hej!
    I vanlig ordning hittade jag ingen passande kategori så jag testar här.

    Fråga och fundering:
    - Vi har planerat gästlistan och satt budget för bröllopet.
    - Save the Date-korten är skickade och inbjudan färdig att skickas nästa vecka.

    Det folk verkar ha svårt att förstå är att inbjudan gäller endast de namn som vi angivit på korten. Vi har givetvis valt att bjuda med allas respektive som är etablerade par. Även de vänner vars respektive är nya för i år.

    Nu har det DOCK kommit några vänner som på fyra veckor tror sig hittat kärleken och har en pojkvän/flickvän som det vill ha sig med till bröllopet. Vi visste inget om detta förens för ett par dagar sen.

    Vi lägger ingen värdering i vilka val man gör i sina respektive men vår gästlista är satt och allt är planerat utefter de vi valt att bjuda in och dessa "nykomlingar" fanns inte med för fyra veckor sedan.

    Hur tusan gör vi? Har skrivit på hemsidan om våra val eftersom folk har åsikter och egna värderingar (hemsidan har inte lanerats än så jag kan ta bort detta stycke om jag vill). Vi har valt att gå efter vett och ettiketten i Sverige säger. Jag vill INTE bjuda in dessa nykomlingar eftersom jag anser att vi måste dra gränsen någontans.

    Tips? Tusen tack på förhand!

  • Svar på tråden Öka gästlistan med icke etablerade par?
  • Äldre 22 May 18:02
    #11

    Många förstår inte vad det kostar, och därför tycker dom inte att det är någon större grej att fråga om. "Det är ju bara en fest" (för dom alltså).


    Så att på så sätt visa att det kostar er pengar att bjuda den extra personen kan göra att dom tänker sig för, att dessutom påpeka lite fint att det inte kommer att bli en kväll där dom kan umgås och sitta i ett hörn och vara puttenuttiga enbart, brukar också ha effekten att dom tänker till lite.
    Om dom ändå känner att det är såpass seriöst att dom faktiskt vill ställa upp på dom "kraven" så kan man ju (om man har råd och möjlighet) då "vara lite schysst" och avstå ifrån avgiften ;) 


    Det är tyvärr många som tror att det är som i hollywoodfilmerna, att alla får ta med en dejt, och att man i princip kan bestäma det dagen innan...

  • sötnöt­en
    Äldre 22 May 19:08
    #12

    Jag känner spontant att jag tycker det är rentutav oförskämt att fråga någon, dagarna innan vilket stort event som helst, om man får ta med sin partner/kompis, struntsamma om det är kärlek eller inte eller hur etablerat det är! Stora event kostar pengar och behöver planeras! Så har man bestämt sig för något så är de det som gäller, och alla ska ha rätt till den informationen, samt skyldighet att acceptera :) Vill man bara ha "etablerade" par så är det så och då tycker jag att det ska accepteras. Dessutom verkar ni ha en tydlig gräns för vad ni definierar som etablerade par, och då tycker jag att den ska följas :)

    Jag tycker inte ni ska behöva dra någon typ av lögn för att få som ni bestämt, utan säg att ni har en budget samt planering och när den gjordes räknades inte hens partner in, därför fungerar det inte att hens partner kommer. Sen är alla självklart välkomna till vigseln, utan inbjudan, så länge den inte är på privat mark :) Det finns självklart en poäng i det chicita nämnt också, att be dem betala själva för det och att det finns en chans att de blir placerade isär. ;) Men själv tycker jag att det borde räcka att säga att man satt en gräns. Jag har själv accepterat sådana gränser, både då jag själv eller då min partner hamnat på "fel" sida av gränsen! :) 

  • Äldre 24 May 07:01
    #13

    Jag kan tycka att det beror lite på hur stort ett bröllop är. Har man 20 gäster så gör en extra person stor skillnad, är man 100+ så kommer någon antagligen att få förhinder i sista stund (sjukdom eller annat oväntat) och då kanske det bara är skönt att kunna fylla den stolen. 

    Mr. U och jag bestämde oss efter mindre än två veckor tillsammans att vi skulle leva ihop, och det var tydligt för alla omkring oss också. Hade någon av oss varit bjudna på bröllop i den vevan vill jag tro att den andra skulle ha blivit "extrainbjuden" och jag skulle göra likadant om någon av mina singelvänner hittade sin drömprins/drömprinsessa mellan nu och vårt bröllop. Nu känner jag dem förstås så väl att jag vet att ingen av dem skulle ta med sig någon som kändes tillfällig. 

  • Äldre 24 May 07:30
    #14

    Hej Magica,

    jag läste din post igen och ser att du INTE vill bjuda in dessa nykomlingar. Stå på dig i så fall. Det är er dag, ingen annans. En förklaring på bröllopshemsidan låter som en jättebra lösning. 

    Och är det någon vän som tar illa upp, så boka in något kul med henne/honom och den nya till efter bröllopet redan nu. Lycka till!

  • Äldre 11 Jun 21:43
    #15

    Det hela föll sig på sådant vis att personen i fråga skickade ett sms och tackade ja till bröllopet och skrev att vedebörande skulle uppskatta att få ta med sig sin tjej. Min blivande ringer upp och erbjuder följande alternativ med glad och trevlig ton.

    1. Det gå bra att ta med sig tjejen förutsatt att det blir ett avhopp, då vi redan innan det kom till vår känedom om er relation satt budget och gästlista. Jag hoppas du förstår. alt >>>

    2. Det går givetvis bra att ta med henne men då måste du tyvärr stå för hennes kuvertavgift själv. Allt sammans lades fram på ett ödmjukt sätt.

    Reaktionen blir: angrepp coh försvar och en offerkofta i form av, jag har inte råd, oj sååå dyrt med hennes avgift, för jag ska köpa en ny micro/bil blablabla yadayadayada. Hur vet jag att ni satte budget när ni sa det osv.... Nu när jag äntligen träffat nån så vill jag inte gå enam på bröllopet.

    Kontentan är att "jag slutar aldrig att förvånas"

  • Äldre 11 Jun 23:10
    #16
    magicadespell skrev 2014-06-11 21:43:37 följande:

    Kontentan är att "jag slutar aldrig att förvånas"


    Och ni vet nu lite mer om någon som skulle ha räknats som "vän" ;) 


    Måhända skulle denne någon ändå ha fasats ut förr eller senare, nu kanske det blir förr... om inte personen inser att ni faktiskt var rätt generösa :) 

  • Äldre 12 Jun 06:13
    #17

    oj vad jag gruvar mig, vi har bara 4st som inte har en respektive men jag tänker stå på mig i fall det kommer. 


    Det är inte bara budget och mat, man har gjort ett festprogram utarbetat efter gästerna, gjort en bordsplacering osv utefter de gäster man bjudit. Så det blir en heldel extra jobb om någon ska anmäla sig någon vecka innan.


    Förstår inte heller hur man tänker, jag var själv bjuden på ett bröllop och träffade ngn men tyckte själv att det var så nytt att det blir konstigt att ens fråga då brudparet inte visste om det. För vissa är det självklart, andra inte....

  • inkanp
    Äldre 12 Jun 12:56
    #19

    Tips från coachen (Magdalena Ribbing) ;) http://blogg.dn.se/etikettfragan/2014/06/12/gasttillskott/ 

  • Äldre 17 Jun 14:59
    #20

    Älskar Ribbing!

    Vi verkar vara en del med samma "problem". Även jag har fått höra att "men det är väldigt viktigt för mig och min nya partner" (kan tilläggas att jag då inte ens visste vad hen hette). HA säger jag, viktigt för dig, ärligt!

    Vi körde på devisen - okej, OM det kommer ett avhopp (vilket min vän var helt okej med kan tilläggas till hens försvar). Vilket det nu har gjort så den nya partnern är varmt välkommen!

  • Äldre 18 Jun 09:27
    #20
    inkanp skrev 2014-06-12 12:56:44 följande:

    Tips från coachen (Magdalena Ribbing) ;) http://blogg.dn.se/etikettfragan/2014/06/12/gasttillskott/ 


    Alltså älska hennes svar! Jag tror jag ska spara detta och om någon kommer på idén att fråga om sin nya rerspektive så ska jag lite fin länka denna på facebook :P

    Men för att svara TS. Jag tycker absolut att du ska kunna säga nej. Förklara hur mycket det kostar så sätts det antagligen i perspektiv för personen som frågar. Det är en stor skillnad på att ha en fest hemma/lokal och ett välplanerat bröllop.

    Hoppas det löser sig till det bästa!
  • Äldre 23 Jun 12:20
    #21

    Det har löst sig eftesom vi markerade, men inte utan knorr bör tilläggas. 

Svar på tråden Öka gästlistan med icke etablerade par?