• Äldre 9 May 12:15
    3202 visningar
    15 svar
    15
    3202

    Förlovningsring(ar)?

    Hej!

    Jag planerar i hemlighet (och i minsta detalj) att fria till min sambo om tre veckor. Nästa vecka kommer ringen som jag beställt.


    Känns det okej att bara tjejen har en förlovningsring? 


    Jag har väl tänkt att jag ska ha en vigselring, men inte någon förlovningsring...?


    Hur ser man som tjej på det? Får liksom för mig att "varför ska jag ha ring men inte du"? Jag kanske måste köpa en ring till mig själv också? 


     


    Tacksam för kommentarer.

  • Svar på tråden Förlovningsring(ar)?
  • Äldre 9 May 12:34
    #1

    I Sverige är väl det vanligaste att både mannen och kvinnan har förlovningsring men att det bara är kvinnan som får ytterligare en ring, vigselringen. Men man gör ju som man vill såklart :)

  • Äldre 9 May 13:15
    #2

    Hej,
    Precis som jessijessica säger är det vanligast att mannen får en förlovningsring i Sverige. Dock tycker jag att du kör på det som känns rätt för dig. I USA är din "modell" vanligast där bara tjejen får en förlovningsring och allt fler 


     


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Äldre 9 May 13:44
    #3

    Hej och tack för svar!


    Då förlovningen är hemlig så känns det konstigt att prova ut en ring till sig själv, som man ger till sig själv - förutsatt att hon faktiskt säger ja? 


    Nu tror jag väl inte att hon säger nej, men känns ändå konstigt att köpa en ring till sig själv?


    Annars kanske man kan köpa en förlovningsring i efterhand?

  • Äldre 9 May 13:46
    #4

    Jag skulle nog vilja att min man hade en ring också om jag hade en ;) Att använda ringar som en symbol för en förlovning är ju väldigt vanligt och jag skulle nog vilja att även min man var "ringmärkt" så att säga haha Och det är ju som sagt också det vanligaste i Sverige. Att båda får en ring vid förlovningen.

    Men, vi resonerar olika.

    Jag och min make var dock förlovade utan ringar och nu också gifta utan ringar. Man måste känna efter vad som känns bäst för en själv :)


  • Äldre 9 May 14:46
    #5

    Jag håller med daniiel, det skulle kännas lite märkligt och otidsenligt om bara jag var 'märkt', som om jag tillhörde honom men inte tvärt om, typ. Väldigt vanligt i många andra länder som sagt, men jag hade nog inte uppskattat det. :)

    Min sambo-snart färstman köpte ringar till oss båda att ha redo vid frieriet (det hände lite saker på vägen, därför jag vet om detaljerna vilket egentligen inte var meningen...) - delvis för att han ville att det skulle vara en överraskning och delvis för att jag är student och han arbetar, så jag hade haft svårt att betala för hans ring just nu. Hans förlovningsring kommer sedan bli vigselring, så han kommer bara ha en ändå. 

    Men du kan ju fria med bara en ring till henne så kan ni välja en till dig efteråt, om du inte vill köpa en till dig själv? 

  • Äldre 9 May 14:48
    #6

    Men hade jag verkligen blivit överraskad som planen var så hade jag nog bara tyckt att det var naturligt att han hade fixat en ring till sig själv också, så visst kan du köpa en till dig själv om du vill. Lite speciell känsla att få trä på hans ring vid frieriet också. :)

  • Äldre 9 May 15:11
    #7
    FrökenW skrev 2014-05-09 14:48:43 följande:

    Men hade jag verkligen blivit överraskad som planen var så hade jag nog bara tyckt att det var naturligt att han hade fixat en ring till sig själv också, så visst kan du köpa en till dig själv om du vill. Lite speciell känsla att få trä på hans ring vid frieriet också. :)


    Det håller jag med om :)
  • Äldre 9 May 16:12
    #8

    ibörjan innan vi förlovade oss så var det självklart att vi båda skulle ha ringar, och det har vi, men han har den i princip aldrig, så såhär efteråt, skulle jag inte ha något emot om han inte hade någon :P

  • Äldre 10 May 17:31
    #9

    såklart du också ska ha ring om du vill det! 

    Det är ju itne så att du ger ringen till dig själv, ni byter ju ringar med varandra. Du visar ju henne att det finns två ringar redan från början.  Det är ju så en klassisk förlovning går till. 

    Att du är den som friar har inget att göra med antalet ringar. 

    Och jag som tjej hade inte uppskattat att bara själv få bära en ring, är jag förlovad vill jag att det syns på oss båda. Annars är det ingen ide att ha en ring.  Jag hade känt mig lite snuvad på förlovningen. 

  • Äldre 15 May 09:53
    #10

    Hej och tack för svar.


    Då får jag väl ha en ring. :)
    Jag tänkte mer att eftersom hon inte alls är inblandad i att välja ut förlovningsringen(arna) så tänkte jag att vigselringar var mer naturligt att välja tillsammans och således även till båda.


    Men om tanken med att överraska henne med ett frieri resulterar i att hon känner sig snuvad så känns det ju som världens genom tiderna sämsta idé.

    Då slipper jag förhoppningsvis göra bort mig. Tack.

  • Äldre 15 May 09:57
    #11
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-05-10 17:31:15 följande:

    såklart du också ska ha ring om du vill det! 

    Det är ju itne så att du ger ringen till dig själv, ni byter ju ringar med varandra. Du visar ju henne att det finns två ringar redan från början.  Det är ju så en klassisk förlovning går till. 

    Att du är den som friar har inget att göra med antalet ringar. 

    Och jag som tjej hade inte uppskattat att bara själv få bära en ring, är jag förlovad vill jag att det syns på oss båda. Annars är det ingen ide att ha en ring.  Jag hade känt mig lite snuvad på förlovningen. 


    Hej!


    Hur menar du med att vi byter ringar med varandra? 
    Jag går ner på knä och öppnar asken och frågar om hon vill gifta sig med mig. Sen sätter vi på henne ringen. Sen plockar jag upp ask två ur andra fickan och sätter på mig en ring också. Eller ska jag alltså ha en ask med plats för två ringar?

    Jag vill helst inte ha ring, har aldrig haft någon form av ringar, men jag förstår så klart symboliken och får helt enkelt anpassa mig därefter...

  • Äldre 15 May 10:25
    #12
    anvandarnamn skrev 2014-05-15 09:57:09 följande:

    Hej!


    Hur menar du med att vi byter ringar med varandra? 
    Jag går ner på knä och öppnar asken och frågar om hon vill gifta sig med mig. Sen sätter vi på henne ringen. Sen plockar jag upp ask två ur andra fickan och sätter på mig en ring också. Eller ska jag alltså ha en ask med plats för två ringar?

    Jag vill helst inte ha ring, har aldrig haft någon form av ringar, men jag förstår så klart symboliken och får helt enkelt anpassa mig därefter...


    Du går ju ner på knä o frågar sen när hon sagt ja o du trätt på henne ringen tar du fram din ask o så tar hon o trär på din ring på ditt finger!
    Iaf var det så min blivande man gjorde när han friade till mig.. Skulle med ha tyckt att det kändes konstigt om bara det var jag som fick en ring! Kanske blivit rent av ledsen o sårad att han inte ens ville ha en ring. (Min man var jätte ovan o bära sin ring i början, nu 2 år senare e den en del av honom, så man vänjer sig)
  • Äldre 15 May 11:37
    #13

    Hej
    Tanken med förlovningsringar är av tradition i Sverige, att ni båda skall ha en förlovningsring. Det är också av tradition att de ser lika ut. Om man sitter på en middag ska man kunna para ihop folk med respektive. 
    Det är inte bara kvinnan som skall se upptagen ut, även mannen skall visa att han är "för lovad till en kvinna", som är betydelsen av namnet. 

    Min sambo Jerker och jag har en förlovningsring som vi såg ut på Albrekts guld och jag skulle ifråga sätta anledningen om han tog av sin.

    Kram
    Anna

  • Äldre 19 May 16:37
    #14

    Okej, ni vinner. Jag har beställt en ring till mig nu!


    Tack för hjälpen!

  • Äldre 19 May 18:00
    #15
    anvandarnamn skrev 2014-05-19 16:37:09 följande:

    Okej, ni vinner. Jag har beställt en ring till mig nu!


    Tack för hjälpen!


    bra och som du redan fått svar på ovan så ha en ask med båda ringarna i - gå ner på knä och ställ frågan. Hon svarar ja och får ringen av dig , sen tar hon din ring och trär den på ditt finger = ni har just förlovat er.  

    Lycka till nu! 
Svar på tråden Förlovningsring(ar)?