• Äldre 20 Apr 21:24
    3127 visningar
    13 svar
    13
    3127

    Bröllop/dop?!?

    Hallå! Är ny här inne. :)
    Vi väntar bebis nr 2 i augusti. :) Och har börjat prata om att gifta oss samtidigt som dopet. Fast som en överraskning för gästerna. Vi hade tänkt oss i November, då fyller vi båda år. Vi vill gärna ha en stor fest efter med nära och kära.
    Så vad tycker ni om att skriva på inbjudan typ: Dop och födelsedagsfest!
    Efter dopet blir de mat och efterrätt, sen drar festen igång.
    Men så gifter vi oss först och sen blir de dop. Och sen blir de en massa firande efter. :)
    Om man skriver födelsedagsfest så vet dom ju att de är mer än dop, så dom som inte har möjlighet att komma på dopet kanske iaf kan vara med och fira efter? Vad tycker ni?
    Tänkte berätta de för min bästa vän (som även ska vara gudmor) och eventuellt för en av min sambos närmsta vän (som ska vara gudfar). Så att dom kan vara med och hjälpa oss att planera och så. Vad tycker ni om de?

    Alla tips och funderingar är välkomna! :)

  • Svar på tråden Bröllop/dop?!?
  • Äldre 20 Apr 21:36
    #1

    Jättekul med en överraskning, för er. Kanske inte fullt så roligt för alla gäster. Tex gästerna som valde att inte ta ledigt eller resa till er för "bara" ett dop och födelsedag, för dom kan lämna av present och säga grattis senare. När dom sen efteråt får veta att det var bröllop också, så kanske dom känner sig lite "snuvade på konfekten" så att säga. Samma sak angående tex era föräldrar, som kanske skulle tycka det var roligt att få vara med lite i planerna kring ert bröllop? 

    Men det kan ju bli toppenroligt också :) Jag kanske bara är lite allmänt negativ eftersom jag har så svårt för överraskningar :P


  • Äldre 20 Apr 21:44
    #2

    jag håller med daniiel här faktiskt

    Tänk på att alla tycker inte dop och/eller födelsedag är värsta grejen och folk ni kanske hade velat ha med där väljer att avstå för att det "bara" är ett dop/kalas. 

    det kan bli många besvikna miner - framförallt ifrån er sida när ni ser att folk ni hoppas tackar ja inte kommer och sen från gästernas sida när dom inser att dom missade ert livs viktigaste dag när ni gifte er bara för att dom tacka nej till ett dop... 

    överaskning är bra och kan vara roligt för dom som uppskattar men tänk på att folk faktiskt kan tacka nej i större utsträckning för att det "bara" är ett dop.

  • Äldre 20 Apr 21:57
    #3

    Jag har svårt att planera långt i förväg eftersom jag bara jobbar extra vid behov och inte kan tacka nej til jobb (alla som är arbetslösa vet vad jag pratar om :P )


    Så jag hade inte pratat med chefen om ledigt för "bara" dop och födelsedagsfest.
    Men jag hade gjort det för ett bröllop.

    Jag har även varit gäst på något sånt här arrangemang, och jag vet hur reaktionerna var där (både från min sida och från andras). 
    Man kan dels känna sig lite snuvad för att man gick miste om den här "förväntan" som det ju ofta blir inför ett bröllop.
    Man kan känna sig dum för att man inte hade med sig någon bröllopspresent...
    Man kanske skulle ha tagit ledigt dagen efter så att man kunde stanna och fira hela kvällen och inte hade planerat att åka hem tidigt för att kunna jobba dagen efter.
    Eller hund/barnvakten kanske bara kan stanna en viss tid för att man inte bokat något längre... osv osv.

    Överraskningar kan vara jätteroliga. Men dom kan också vara jättejobbiga.

    och den största överraskningen för er kan vara att många som ni väldigt gärna hade önskat vara där för att dela er dag inte kommer, för dom prioriterar inte dop och födelsedag...


    Att ni planerar att be andra om hjälp är en bra sak. Man behöver hjälp :) 
    Men det är långt ifrån alla som tycker att det är så kul.
    Om man är duktig på att laga mat så kan man ofta bli ombedd att laga maten till olika fester, om man är duktig på att baka så blir man ombedd att stå för tårtan osv. Att bara få vara gäst kan vara guld värt.


    Så tänk på det och ha lite fingertoppskänsla när ni frågar :) 

  • Äldre 20 Apr 22:16
    #4

    en liten tanke till 

    dom som eventuellt bara kommer på "efterfest" sen har ju liksom missat hela grejen , det vore väl synd tycker jag att komma o fira något dom inte haft chans att få vara med på. 

    Tänk om det kommer ett gäng eftersläntrare som missar hela dagen pga att dom trodde att det bara var en fest.

    ska man hårddra det hela så är det ju tre saker samma dag. Ett dop, ett bröllop och en födelsedagsfest.  Tre skilda saker och alla tre saker prioriteras olika för olika människor. 

    en bra sak är också att tänka på om ni har äldre gäster med på listan också. Mormor 85 år kanske också vill fira ert bröllop med fest men orkar hon om hon inte vet något om det och inte är inställd på det?
    Kanske mediciner och sånt inte räcker mer än över 1 timmas dop för dom som har det. Tänker då på dom som kanske har insulinsprutor tex. ?

    Finns det barn som ska närvara? Eller har folk räknat med barnfritt dop och har barnvakt 2 timmar och sen upptäcker att det är bröllop och fest, hur gör dom då?

  • Äldre 20 Apr 22:19
    #5

    Vill bara påpeka att det GÅR att göra ett överaskningsbröllop ,det gäller bara att ni ligger flera steg före och verkligen planerar in i minsta detalj för att få ihop det och verkligen jobbar hårt på att få dit alla gäster ni verkligen vill ha dit.  Och att ni verkligen tänker på precis allt. 

  • Äldre 20 Apr 22:29
    #6
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-04-20 22:19:49 följande:

    Vill bara påpeka att det GÅR att göra ett överaskningsbröllop ,det gäller bara att ni ligger flera steg före och verkligen planerar in i minsta detalj för att få ihop det och verkligen jobbar hårt på att få dit alla gäster ni verkligen vill ha dit.  Och att ni verkligen tänker på precis allt. 


    Precis :) 


     


    TS/ Det är alltså inte kört och " planen i världen" även om det kanske lät så nu på oss ;) 
    Men det kan krävas mer planering, mer eftertanke osv för att få till det som ni önskar :) 

    Sen beror det ju givetvis på hur viktigt det är för er att alla kommer också.
    För vissa är det inte viktigt alls, och dom bryr sig inte särskilt mycket om ifall någon skulle bli sur för att dom inte fått veta i förväg.


    Men för andra så är det väldigt jobbigt med eventuella sura miner i efterhand, eller att inte bästa vännen, kusinen eller föräldern kunde komma...
    Ni känner er själva bäst och era vänner och släktingar bäst.
    Gör det som passar er och ha bara våra varningar i bakhuvudet när ni planerar.


    Det är inte kört :) 

  • Äldre 20 Apr 22:31
    #7

    Tack för alla svar! Hmm ja de är många funderingar, både för och nackdelar. Jag tänker lite så att om de är nära familj/vän så vill man väl gärna komma på dopet/födelsedagsfesten. Eller? Och har man skickat ut inbjudan i hyfsat god tid så har man ju tid på sig att planera och kanske byta arbetstid eller så om man nu vill. Om man nu så gärna hade velat ge bröllopspresent kan man väl ge de i efterhand, inget vi bryr oss om iaf.

    Men vi har även diskuterat om vi ska skriva på inbjudan dop & vigsel. Och skippa att fira födelsedagen (vi fyller ändå inte jämt). Fast jag tänker att allt blir mkt jobbigare då, många som ska lägga sig i och planera och "hjälpa till", om ni förstår vad jag menar.

    Beslutsångest.

    Ingen som har haft ett överraskningsbröllop?

  • Äldre 20 Apr 22:32
    #8

    Nej jag bryr mig inte så mkt om ngn blir sur för att dom inte fått veta innan, torrbollar då ju! ;)

  • Äldre 20 Apr 22:35
    #9
    Lindation skrev 2014-04-20 22:31:10 följande:

    Men vi har även diskuterat om vi ska skriva på inbjudan dop & vigsel. Och skippa att fira födelsedagen (vi fyller ändå inte jämt). Fast jag tänker att allt blir mkt jobbigare då, många som ska lägga sig i och planera och "hjälpa till", om ni förstår vad jag menar.


    Är du säker på det ;) 


    Många har den förväntningen att alla ska kasta sig över en och tycka, tänka och ta över. Och så får dom knappt en reaktion när dom berättar att dom ska gifta sig.


    BT är fullt av sådana klagotrådar ;) 


    Och det är väl egentligen bara att säga till i så fall att "tack men vi behöver ingen hjälp, däremot blir vi jätteglada om ni berättar i tid om ni kommer eller inte" :) 


    Hur ni än gör, så välkomna hit till BT och lycka till med planeringen :) 

  • Äldre 20 Apr 22:39
    #10

    Nej jag är inte säker på ngt. :P Haha!

    Tack så mkt. :) Vi har ett tag på oss att diskutera ;)

  • Äldre 20 Apr 22:43
    #11

    om folk lägger sig i och hjläper till så beror det till stor det på er själva. Säger ni inte ifrån tillräckligt så blir det ju så.

    Var bestämd med att dom ni vill ska hjälpa er får göra det och andra får ni tacka vänligt men bestämt nej till.  Bättre att NI kommer i efterhand och frågar någon enskild om hjälp. 

    eller så skriver ni en lista och delegerar vad ni vill ha hjälp med. Brukar också funka och blir jättebra i slutändan. 

    Hjälp är aldrig fel så vill dom hjälpa till är ju det något BRA - men se då till att ni får RÄTT hjälp och att NI styr den. 

  • Äldre 20 Apr 22:49
    #12

    Ja jo de har du helt rätt i. Funderade också på en lista och sen fråga olika personer om olika saker man behöver hjälp med. På ett sätt blir de ju lättare för oss om vi har en del som hjälper oss. Med tanke på att vi har 2 små barn då. Hmm, får ta oss en rejäl diskussion.

  • Äldre 20 Apr 22:54
    #13
    Lindation skrev 2014-04-20 22:49:23 följande:

    Ja jo de har du helt rätt i. Funderade också på en lista och sen fråga olika personer om olika saker man behöver hjälp med. På ett sätt blir de ju lättare för oss om vi har en del som hjälper oss. Med tanke på att vi har 2 små barn då. Hmm, får ta oss en rejäl diskussion.


    ja för tänk tvärtom här - om ni har överaskningsbröllop står ju NI för precis allt jobb med kanske bara ett eller två undantag.  Fixar ni verkligen DET? 

    för som du säger , ni har då två barn att ta hänsyn till med allt vad det innebär och ska stressa runt o fixa o dona och inte kan säga något heller och inte kan be om hjälp. 

    överaskningsbröllop GÅR - men då behöver ni verkligen ett gäng allierade som hjälper till med både planering och barnpassning och får ni ihop det utan att folk börjar undra?
Svar på tråden Bröllop/dop?!?