• Äldre 20 Apr 11:37
    2801 visningar
    8 svar
    8
    2801

    Stora problem med bordsplacering

    Hej.

    Vi har stora problem med bordsplaceringen. Jag tycker att våra föräldrar skall sitta vid honnörsbordet men det tycker inte min blivande make. Då han vill helst ha någon bredvid sig som han kan snacka roligt med.
    Senaste budet just nu är att vi sitter själva vid honnörsbordet MEN hur ensamt och tråkigt är inte det?
    Så nu behöver jag tips på alternativa saker. Alla tips är mottagna. Blir det ensamt med bara oss på honnörsbordet?
    Hur kan man göra? Ska jag tvinga honom att ha föräldrarna där ändå? Ska vi sätta ett par vänner där? Risken med vänner är ju att vänner kommer och går ibland tyvärr. Föräldarna finns ju alltid där varesig man vill eller inte.

    Behöver tips!!

  • Svar på tråden Stora problem med bordsplacering
  • Äldre 20 Apr 13:12
    #1

    Förstår att det blir lite krångligt! Det beror lite på hur bordet och upplägget ser ut? Vi kommer ha ett långt honnörsbord med sittplatser på båda sidor. På så sätt sitter föräldrar på samma sida som oss, och så bestman och brudtärna tex, mittemot. Gjorde ni något sånt så får ni ju med både och vid honnörsbordet. Hoppas det löser sig!

  • Äldre 20 Apr 16:50
    #2

    den traditionella bordsplaceringen är ju att era respektive föräldrar sitter med vid honnörsbordet och man har varandras föräldrar som bordskavaljer. 

    men om det nu inte är aktuellt får ni väl helt enkelt se föräldrar och övrig familj/släkt som vilken annan gäst som helst , ett bra tips jag har sett här på sajten är ju att färgkoda gästerna. Om din familj får en färg, hans familj en annan färg och era respektive kompisar får andra färger och sen får ni blanda dom och hitta en lagom sortering bland färger och bekanta. 

  • Äldre 20 Apr 17:13
    #3

    Nja, vi har inga tärnor, maschalker etc etc. Utan det är bara vi och värdparet (Min sambos föräldrar). Min mamma har sagt att hon inte vill sitta på honnörsbordet så som jag förstått och min sambo vill absolut inte ha dem där. Så, jag undrar om det finns några alternativa placeringar alltså kanske inte de tradiotonella med honnörsbord eller inte.

  • Äldre 20 Apr 17:19
    #4

    skippa honnörsbord helt är mitt tips så slipper ni bekymret om vem som ska sitta närmast. 

    Sen är det lättare att tänka placering för alla andra gäster om det bara är ni två som har hedersplatser.

  • Äldre 20 Apr 17:29
    #5

    lite tips på hur man kan lösa bordsplaceringen med lite humor och nytt tänk

    www.brollopstorget.se/forum/thread/1452744-rolig-bordsplacering-pa-vanlig-fest

  • Äldre 20 Apr 22:06
    #6

    Vi satte våra föräldrar i ena änden av honnörsbordet, dvs. min pappa hade makens mamma till bordet. Min pappa satt mittemot min mamma, och makens pappa bredvid min mamma, mittemot sin fru. På så sätt "slapp" vi sitta bredvid dem, men de fick ändå sitta vid honnörsbordet.

    Min mamma är lite blyg och inte så pratsam, medan pappa kan konversera vem som helst hur länge som helst. Så jag tror mamma uppskattade att hon fick sitta mittemot pappa som höll igång samtalet i den delen av bordet. Makens pappa är jättetrevlig men inte så duktig på att prata med folk han inte känner.

    Närmast oss satte vi helt enkelt nära vänner (brudföljet + ett par till) som vi ville prata med hela middagen. Ett steg bort satt sedan föräldraparen.

    Hörde inga missnöjda kommentarer från någon av föräldrarna, tror de var nöjda med att sitta vid honnörsbordet men ändå inte vara jättesynliga. (Och tro mig, svärmor skulle ha beklagat sig om hon var missnöjd )

    Jag har varit på bröllop där brudparet suttit:
    - ensamma vid ett bord
    - med sina föräldrar
    - med sina föräldrar & brudföljet
    - med brudföljet
    - med vänner (det paret hade inga tärnor eller marskalker)

    Huvudsaken är att alla får en så trevlig fest som möjligt. Så länge man sätter föräldrarna någotsånär nära brudparet (så de ser och hör allt) så brukar de vara nöjda. Vänner och övrig släkt brukar finna sig i det mesta vad gäller bordsplacering.

  • Äldre 21 Apr 00:00
    #7

    Att färgkoda är mitt bästa tips, vi hade inte klarat oss utan det :) 


    Men annars hänger det ju lite på hurdant ni ska ha borden i övrigt.


    U-bord, tja då kan ni väl sätta föräldrarna lite längre ut på hörnen på "botten" av U:et bara och vännerna närmare er så slipper de föräldrar som känner att dom inte vill sitta på honnören att vara i centrum. Medan de som vill vara där får känna att dom ändå hör till.

    Har ni ett E-bord så kan ni med fördel sätta föräldrarna på tungan som hamnar precis framför er så ser dom er bra när (om) dom ska hålla tal och liknande, dom kan både känna att dom är "med" eller att dom "slapp honnören" beroende på hur man pitchar upplägget till dom ;) 

  • Aniara­4
    Äldre 21 Apr 09:58
    #8

    Det kan ju vara bra att först och främst tänka på att den förväntade placeringen är att föräldrarna sitter på ömse sidor om er (med brudens föräldrar närmast er och brudgummens nästa steg ut), och att det KAN tolkas som en grov diss att placera någon annan där och ge föräldrarna en "sämre" plats. Så om ni väljer en sån placering är det nog viktigt att prata med föräldrarna innan och berätta hur ni har tänkt så att de är förberedda och vet att de inte ska ta det personligt.

    Bröllop är ju traditionellt en familjegrej, och som du säger händer det ju faktiskt att vänner byts ut vilket föräldrar inte gör så...

    Sen kan jag tipsa om en grej... Om man har ett E-bord, dvs bara platser på ena sidan av honnörsbordet och sen andra "tungor" som går ända fram till bordet, så är det ofta lättare att prata med dem som sitter längst in på tungorna än med dem som sitter på honnörsbordet. Man kan förstås prata med den som sitter precis bredvid en, men redan nästa person bort blir lite svårare. Så är ni lite listiga har ni ett honnörsbord som inte är alltför brett, och så sätter ni ett annat bord med kortändan mot er och sätter era närmaste vänner närmast. Då ser det ut som att föräldrarna har de bästa platserna medan ni lättast kan prata med vännerna!

Svar på tråden Stora problem med bordsplacering