• Äldre 16 Apr 20:12
    6022 visningar
    10 svar
    10
    6022

    Hjälp tack med släktnamn :)

    Trög som jag är men jag behöver er hjälp =)

    Fick reda på att sambon har ett släktnamn som båda är intresserade av, men just nu vet vi inte hur långt tillbaka det går, men ev att det blir sambons mormors mormor ch dennes föräldrar:)

    Frågan är, blir det för långt tillbaka? Om inte, hur gör jag sen om
    Ska jag kontakta församlingen och begära personbevis och dopbevis ändå från dessa släktingar, ända ner till sambon? 

    I dont get it :S

  • Svar på tråden Hjälp tack med släktnamn :)
  • Äldre 16 Apr 22:12
    #1

    Om du går in på www.prv.se och läser, så står det där precis hur det funkar.


    "För att få byta till ett gammalt släktnamn ska det ha burits i rakt nedstigande led i din släkt under minst två generationer. Dessutom får det inte vara längre sedan någon bar det än fyra generationer tillbaka, räknat från och med dina föräldrar.


    I vissa fall kan du behöva vända dig till landsarkivet för att få ett utdrag ur födelse- och dopbok."

    Det betyder alltså att efternamnet ni vill ta måste ha burits av två generationer inom släkten och det får inte vara längre tillbaka än fem generationer från din blivande. För er del bör det alltså inte vara några problem, då du skriver att din sambos mormors mormor och hennes föräldrar burit namnet. Det är två generationer inom släkten. Sedan kan du räkna såhär:
    Din sambo
    Din sambos mamma
    Din sambos mormor
    Din sambos mormors mor
    Din sambos mormors mormor
    Och hennes föräldrar
    Så även där stämmer det, det har inte burits för långt tillbaka :) 

    Om ni behöver papper från dopbok och liknande verkar ju variera, så där kan ni ju ringa eller skicka ett mejl till prv och fråga helt enkelt :)


  • Äldre 17 Apr 09:33
    #2

    Vi ska också byta namn. Jag ringde till PRV och frågade vad vi behöver skicka in till dem. De sa personbevis och utdrag ur födelse/dop-bok. Vi ska ta min farmors namn som ogift. Därför behöver vi personbevis för mig och för min farmor. På mitt står vilka som är mina föräldrar och på farmors står vilka som är hennes barn och föräldrar.

    Därefter ringde jag till skatteverket för att fråga hur jag skulle få tag på dessa personbevis. Hon jag pratade med var jättegullig och skickade hem personbevisen till mig med en gång. De kom fram nästa dag.

    Sedan pratade jag med landsarkivet i Gbg och frågade hur födelse/dop-boks utdrag kunde fås fram. Hon sa att det inte gick att hämta själv utan att det var sådant som krävde någon stämpel för att PRV ska godkänna det. När jag dagen efter fick personbevisen så insåg jag att farmor var född i ett annat län så det är Uppsalas landsarkiv som jag måste kontakta. Papprena som ni skickar till PRV får inte vara äldre än 3 månader. Så be inte om personbevisen för tidigt.

    Lycka till! :)

  • Äldre 17 Apr 18:05
    #3

    Sedan är det väl så att din sambo i det här fallet måste byta till det nya efternamnet innan ni gifter er? Så var det för en fd kollega, de tog hennes mormors flicknamn och hon bytte namn innan bröllopet så att han skulle kunna ta det sedan. Men det har säkert ni mer koll på än jag.

  • Äldre 17 Apr 23:13
    #4
    AnnelieK skrev 2014-04-17 18:05:36 följande:

    Sedan är det väl så att din sambo i det här fallet måste byta till det nya efternamnet innan ni gifter er? Så var det för en fd kollega, de tog hennes mormors flicknamn och hon bytte namn innan bröllopet så att han skulle kunna ta det sedan. Men det har säkert ni mer koll på än jag.


    Ja, så är det. Eller så kan dom byta tillsammans efter bröllopet. Men, om dom byter tillsammans, på samma ansökan till prv så att säga, så får även TS rätten till namnet även om dom i framtiden skiljer sig. Om TS blivande byter först och sedan tar TS namnet i samband med bröllopet, så får TS inte rätten till namnet. Eller hur man nu säger :P
  • Äldre 25 Apr 13:45
    #5

    Vi ska också byta namn till ett släktnamn. Troligen kommer det inte hinna bli klart innan bröllopet, men om det skulle bli det, kan det strula till det med hindersprövningen som vi redan har?


    swdnchick skrev 2014-04-17 09:33:08 följande:

    Vi ska också byta namn. Jag ringde till PRV och frågade vad vi behöver skicka in till dem. De sa personbevis och utdrag ur födelse/dop-bok. Vi ska ta min farmors namn som ogift. Därför behöver vi personbevis för mig och för min farmor. På mitt står vilka som är mina föräldrar och på farmors står vilka som är hennes barn och föräldrar.

    Därefter ringde jag till skatteverket för att fråga hur jag skulle få tag på dessa personbevis. Hon jag pratade med var jättegullig och skickade hem personbevisen till mig med en gång. De kom fram nästa dag.

    Sedan pratade jag med landsarkivet i Gbg och frågade hur födelse/dop-boks utdrag kunde fås fram. Hon sa att det inte gick att hämta själv utan att det var sådant som krävde någon stämpel för att PRV ska godkänna det. När jag dagen efter fick personbevisen så insåg jag att farmor var född i ett annat län så det är Uppsalas landsarkiv som jag måste kontakta. Papprena som ni skickar till PRV får inte vara äldre än 3 månader. Så be inte om personbevisen för tidigt.

    Lycka till! :)


    Står det din farmors barn också på utdraget? Det stod det inte på mitt.. Jag var tvungen att ha min mammas utdrag också..
  • Äldre 25 Apr 17:31
    #6
    Jovibo skrev 2014-04-25 13:45:14 följande:

    Vi ska också byta namn till ett släktnamn. Troligen kommer det inte hinna bli klart innan bröllopet, men om det skulle bli det, kan det strula till det med hindersprövningen som vi redan har?


    Står det din farmors barn också på utdraget? Det stod det inte på mitt.. Jag var tvungen att ha min mammas utdrag också..
    Jag var också orolig för hindersprövningen men jag frågade, och hindersprövningen går på personnummer och inte på namn. Du är fortfarande du vilket namn du än har! :)

    När jag pratade med kvinnan på skatteverket så förklarade jag vad jag behövde ha för personbevis och då fixade hon det. Man måste prata med dem, det fungerar inte med det personbeviset som du kan beställa på internet. Eftersom jag hade ringt och pratat med PRV så var det lite lättare att veta vad jag behövde.

    Idag skickade jag in papprena för namnbyte! :) Och pengarna, alla 1800 kr. Fy sjutton! Men det är det värt. Så om ungefär 8 veckor får jag mitt nya namn. Det är ju lite tidigare än bröllopet men det är ju bra att vara säker på att det hinns med. :)


  • Äldre 25 Apr 20:57
    #7
    swdnchick skrev 2014-04-25 17:31:36 följande:
    Jag var också orolig för hindersprövningen men jag frågade, och hindersprövningen går på personnummer och inte på namn. Du är fortfarande du vilket namn du än har! :)

    När jag pratade med kvinnan på skatteverket så förklarade jag vad jag behövde ha för personbevis och då fixade hon det. Man måste prata med dem, det fungerar inte med det personbeviset som du kan beställa på internet. Eftersom jag hade ringt och pratat med PRV så var det lite lättare att veta vad jag behövde.

    Idag skickade jag in papprena för namnbyte! :) Och pengarna, alla 1800 kr. Fy sjutton! Men det är det värt. Så om ungefär 8 veckor får jag mitt nya namn. Det är ju lite tidigare än bröllopet men det är ju bra att vara säker på att det hinns med. :)

    ok vad bra med hindersprövningen

    De papper jag fick från skatteverket räckte inte trots att jag bad om födelseutdrag till namnändring av gammalt släktnamn. Min mormors personbevis saknade föräldrars namn så ringde prv och frågade, och det var som jag trodde att det inte räckte. Så har beställt utdrag från stadsarkivet nu för henne också.. Jag ringde också prv innan för att ha koll på allt .

    Skickade du med posten eller e-tjänst?
  • Äldre 25 Apr 20:57
    #8
    swdnchick skrev 2014-04-25 17:31:36 följande:
    Jag var också orolig för hindersprövningen men jag frågade, och hindersprövningen går på personnummer och inte på namn. Du är fortfarande du vilket namn du än har! :)

    När jag pratade med kvinnan på skatteverket så förklarade jag vad jag behövde ha för personbevis och då fixade hon det. Man måste prata med dem, det fungerar inte med det personbeviset som du kan beställa på internet. Eftersom jag hade ringt och pratat med PRV så var det lite lättare att veta vad jag behövde.

    Idag skickade jag in papprena för namnbyte! :) Och pengarna, alla 1800 kr. Fy sjutton! Men det är det värt. Så om ungefär 8 veckor får jag mitt nya namn. Det är ju lite tidigare än bröllopet men det är ju bra att vara säker på att det hinns med. :)

    ok vad bra med hindersprövningen

    De papper jag fick från skatteverket räckte inte trots att jag bad om födelseutdrag till namnändring av gammalt släktnamn. Min mormors personbevis saknade föräldrars namn så ringde prv och frågade, och det var som jag trodde att det inte räckte. Så har beställt utdrag från stadsarkivet nu för henne också.. Jag ringde också prv innan för att ha koll på allt .

    Skickade du med posten eller e-tjänst?
  • Äldre 25 Apr 21:02
    #9
    Jovibo skrev 2014-04-25 20:57:16 följande:

    ok vad bra med hindersprövningen

    De papper jag fick från skatteverket räckte inte trots att jag bad om födelseutdrag till namnändring av gammalt släktnamn. Min mormors personbevis saknade föräldrars namn så ringde prv och frågade, och det var som jag trodde att det inte räckte. Så har beställt utdrag från stadsarkivet nu för henne också.. Jag ringde också prv innan för att ha koll på allt .

    Skickade du med posten eller e-tjänst?
    Jag valde att lita på posten. Hoppas att det kommer fram! :)

    När jag pratade med skatteverket så diskuterade vi lite vad som krävdes tex minst två generationer med namnet och så där. Att det skulle visa att jag var släkt med min farmor, alltså genom pappa. Så då skickade hon mitt personbevis och farmors personbevis, som jag skrev ovan.
  • Äldre 25 Apr 21:19
    #10
    swdnchick skrev 2014-04-25 21:02:14 följande:
    Jag valde att lita på posten. Hoppas att det kommer fram! :)

    När jag pratade med skatteverket så diskuterade vi lite vad som krävdes tex minst två generationer med namnet och så där. Att det skulle visa att jag var släkt med min farmor, alltså genom pappa. Så då skickade hon mitt personbevis och farmors personbevis, som jag skrev ovan.
    Kanske din handläggaren var mer kunnig inom området än den jag pratade med eftersom mitt inte heller var komplett och fick ett utdrag per person och då stod det bara föräldrar och inte barn.. Men nu ska allt stämma iaf . Är så rädd att allt inte ska vara med och det ska dra ut på tiden..
Svar på tråden Hjälp tack med släktnamn :)