• Elin2014

    Köpa alkoholen i Tyskland

    Vi har planer på att åka till Tyskland och handla alkoholen. Vii tänkte ha fri bar och kommer ha ca 70 gäster. Vår cateringfirma tyckte inte vi skulle göra det för han menade att vinet borde inköpas i Sverige då han ansåg det skulle kosta ungefär lika mycket (han menade att man inte kan köpa de billigaste sorterna i Tyskland). Han menade också att det inte går åt så mkt öl (eftersom folk drycker mkt vin på bröllop). Vi tänkte heller inte ha så mkt drinkar utan mest något till kaffeet när det gäller sprit.
    Han sa att det går åt ca 1 flaksa vin / person och typ bara något enstaka flak öl och cider.

    Vad har ni för erfarenheter gällande inköp / priser / mångd ?

  • Svar på tråden Köpa alkoholen i Tyskland
  • JW2014
    KimOchKjell skrev 2014-04-18 13:39:04 följande:

    Hehe jag är inte helt hundra på att det heter gödkalv heller det vi ska ha =S Det är min blivande som är utbildad kock så han och hans föredetta kollegor har satt ihop menyn, men hela menyn är ekologisk så jag litar på att dom vet vad dom gör :)

    Sen om det inte ens kan hittas i Sverige så är det nog defenitivt inte det vi ska ha, för vi köper bara svenskt kött. 


    Ok Vad bra! :) Den svenska "gödkalven" brukar vara ett rosa kött av kalvar som växt upp på vanligt vis (med riktig mjölk) och slaktats vid 4-5månader. Den utländska "äkta" gödkalven har vitt kött eftersom att man gör så att kalven lider av blodbrist hela sin uppväxt ( och blodbristen gör att kalven blir sjuk och ges tung medicinering för att hållas vid liv).
  • KimOchKjell
    JW2014 skrev 2014-04-18 13:48:43 följande:
    Ok Vad bra! :) Den svenska "gödkalven" brukar vara ett rosa kött av kalvar som växt upp på vanligt vis (med riktig mjölk) och slaktats vid 4-5månader. Den utländska "äkta" gödkalven har vitt kött eftersom att man gör så att kalven lider av blodbrist hela sin uppväxt ( och blodbristen gör att kalven blir sjuk och ges tung medicinering för att hållas vid liv).
    Oj det visste inte jag! Jag som trodde jag var påläst :O Ush vad vidrigt.

    Vi äter mest vegetariskt, men vi är väldigt noga med vart våran mat kommer ifrån
  • Jennoo

    Hej , jag köper alkohol alltid www.drinkexport.com Inga tullen. Allt alltid kom med mig. Gjorde utrustad med 60 personer mitt bröllop. Söt kontakt låga priser. Rekommenderas endast. Sändning genom Scan saendnings

  • Elin2014

    Nu har vi nog bestämt oss för att åka till Tyskland och handla alkoholen. Tyvärr dricker ju verken jag eller min sambo så mkt vin så jag tar gärna emot tips på goda viner från Tyskland till vår mat:

    1. Brudskål

    2. Förrätt: anka

    3. Huvudrätt: kalvrostbiff

    4. Efterrätt: jordgubbar i olika former

    Tack! :)

  • Betty84
    KimOchKjell skrev 2014-04-16 16:57:34 följande:
    Jag har hyfsad koll på viner, vad ska ni äta till vinet? Skall det vara rött eller vitt? :)
    En fråga till dig då :) 
    Vi ska ha grillbuffé. Det kommer vara blandat kött (oxfilé, nöt, kyckling, lax). Tänkte köpa vinet på systemet. Vi har fastnat för ett rött som heter The Black Shiraz, men kan du tipsa om något annat kul? Boxen får gärna vara lite "fin" :) 

    När det gäller det vita vinet har vi kört fast helt så vi tar gärna emot tips! :)

    I övrigt så köper jag inte riktigt det där med att folk mest kommer dricka vin. Tror det beror på vad det är för sällskap. Flera av våra gäster har sagt att de helst dricker öl. Av ca 40 drickande gäster (resten är ammande mammor, barn, och folk som kommer med bil) så har endast 5 pers sagt att de gärna vill ha vin. 

    Till TS: Stäm av med era gäster och kör på det de gillar!
  • Chicita
    Betty84 skrev 2014-04-27 11:47:41 följande:
    I övrigt så köper jag inte riktigt det där med att folk mest kommer dricka vin. Tror det beror på vad det är för sällskap. Flera av våra gäster har sagt att de helst dricker öl. Av ca 40 drickande gäster (resten är ammande mammor, barn, och folk som kommer med bil) så har endast 5 pers sagt att de gärna vill ha vin. 

    Till TS: Stäm av med era gäster och kör på det de gillar!

    Vi hade 64 gäster (om man räknar bort barn och ammande samt chaufförer så var det kanske 40 som drack alkohol) 


    Ca 85% av dom som drack alkohol valde vin till maten även om dom normalt sett helst dricker öl. 
    Vi hade både ock, de som serverade frågade vad gästerna ville ha och det var inte någon fråga om att vinkaraffer fanns på bordet och öl fick hämtas (eller andra saker som kan påverka valet av dryck till maten).


    Vi hade köpt 5 plattor öl, för vi hade ju bar efteråt också och vi var jätterädda för att vi hade tagit i för lite. Men vi ville inte ha någon fyllefest så vi tänkte att det var bättre om det tog slut och dom fick välja annat istället i så fall.
    Vi lämnade tillbaka 3 plattor till systemet och 1/2 platta fick makens mellanbror ta hem... 


    Så, tja... Visst har det med sällskapet att göra, men det har även med maten att göra och många som normalt sett gärna tar en öl till maten, vill ofta ha vin eftersom det många gånger passar bättre och känns lite mer speciellt.


    Jag kan ju ta som exempel Trafikverkets julfest för den lokala arbetsplatsen (800 personer). Där brukar ca var 15:e person vilja ha en öl (lättöl räknar jag också med då).
    På dom två bord som jag ansvarade för senast jag var med (16-20 pers per bord) så var det bara 1 öldrickare, så någon annan måste ha haft 1 extra då på sina bord ;) )
    Däremot köper varannan person till en nubbe till kaffet ;) 

    Poängen jag försökte få fram med mitt första inlägg var i alla fall att det man sparar MEST pengar på om man åker över gränsen och handlar är ren sprit eller spritdrycker (likörer).
    När det gäller öl och vin så brukar inte vinsten vara så stor att man tjänar på resan om man inte bor väldigt nära, och det blir även stora volymer att frakta...


    Vi provsmakade oss igenom flera BiB:ar under året innan vårt bröllop för att hitta det vi tyckte skulle passa bäst till den typ av mat vi skulle servera, men vara bäst pris på. Och vi hittade ett riktigt bra vin för under 200:- per box (dom lite större boxarna) så vi körde på det :) Så man behöver inte köpa dom dyraste vinerna i Sverige heller.


    En god Shiraz passar många gånger riktigt bra om man ska servera något lite kraftigare kött, det gäller bara att hitta rätt producent :) 

  • Betty84
    Chicita skrev 2014-04-27 18:20:35 följande:

     


    Vi provsmakade oss igenom flera BiB:ar under året innan vårt bröllop för att hitta det vi tyckte skulle passa bäst till den typ av mat vi skulle servera, men vara bäst pris på. Och vi hittade ett riktigt bra vin för under 200:- per box (dom lite större boxarna) så vi körde på det :) Så man behöver inte köpa dom dyraste vinerna i Sverige heller.


    En god Shiraz passar många gånger riktigt bra om man ska servera något lite kraftigare kött, det gäller bara att hitta rätt producent :) 


    Vad hette det vinet ni bestämde er för att ha? Tycker det är svårt med boxarna under 200 kr. Hittils har de vi provat inte varit några höjdare :(
  • Chicita
    Betty84 skrev 2014-04-28 10:58:03 följande:
    Vad hette det vinet ni bestämde er för att ha? Tycker det är svårt med boxarna under 200 kr. Hittils har de vi provat inte varit några höjdare :(

    Oj, det är snart 3 år sen ju... Vet att vi valde mellan en hel del.
    Alltså visst, om man är extrema finsmakare av vin så bör man gå upp en del i pris, men det här var helt ok för vår smak (vi föredrar oftast dom i högre prisklass, men det här var i alla fall inte den där "utspädda" smaken som många billigare viner har, utan det var mustigt och kraftfullt, lite lätt pepprig smak) 


    Jag har för mig att det här var en av utmanarna (detta är en cabernet sauvignon):


    http://www.systembolaget.se/22349

    Och jag tror att vi provade denna och i alla fall tyckte att den skulle vara ok
    http://www.systembolaget.se/22826

    Men jag verkar inte kunna hitta den vi valde. jag minns inte namnet, men jag skulle känna igen det om jag såg det

  • Betty84
    Chicita skrev 2014-04-28 13:09:23 följande:

    Oj, det är snart 3 år sen ju... Vet att vi valde mellan en hel del.
    Alltså visst, om man är extrema finsmakare av vin så bör man gå upp en del i pris, men det här var helt ok för vår smak (vi föredrar oftast dom i högre prisklass, men det här var i alla fall inte den där "utspädda" smaken som många billigare viner har, utan det var mustigt och kraftfullt, lite lätt pepprig smak) 


    Jag har för mig att det här var en av utmanarna (detta är en cabernet sauvignon):


    http://www.systembolaget.se/22349

    Och jag tror att vi provade denna och i alla fall tyckte att den skulle vara ok
    http://www.systembolaget.se/22826

    Men jag verkar inte kunna hitta den vi valde. jag minns inte namnet, men jag skulle känna igen det om jag såg det


    Länk nr ett funderar vi faktiskt på att prova :)
    Tack för tips :)
  • Chicita
    Betty84 skrev 2014-04-28 13:23:17 följande:
    Länk nr ett funderar vi faktiskt på att prova :)
    Tack för tips :)

    Hoppas ni gillar den :) 


    Vin är ju himla svårt, det en person tycker om kan andra tycka är väldigt otäckt.
    Vi försökte därför hitta något som vi kände skulle passa bra till maten i första hand. 


    Men som också var relativt lättdrucket och antagligen skulle passa dom flesta - även om vissa vill ha kraftigare viner och andra mer fruktiga...


    Det är som sagt svårt, och i slutänden när vi stod och valde mellan ett par olika sorter så tog vi helt enkelt det som vi tyckte bäst om och hoppades att resten av gästerna skulle tycka likadant :P


    Och annars hade dom väl fått dricka öl, cider eller vatten då ;) 

Svar på tråden Köpa alkoholen i Tyskland