Inlägg från: Tossen |Visa alla inlägg
  • Tossen

    30 aug 2014

    Jag gifter mig också den 30 augusti! Känns som att vi kört fast lite i planeringen nu faktiskt....

    Save-the-date skickade vi ut för några veckor sedan. Håller på att fixa med inbjudningskorten nu hoppas kunna skicka dom inom en vecka. När behöver folk OSA tycker ni?

    Lokal är bokad, vigselförättaren ska vi träffa om någon vecka, mat är väl så gott som bestämt kan bli några ändringar. Vi kommer bara ha lite olika moussetårtor, det var ju så himla dyrt med bröllopstårtor! Vad betalar ni?

    Beställde klänning igår också :) det känns bara verkligare och verkligare (och nervösare och nervösare) ;))

  • Tossen

    Jag är också nyfiken på Photobooth!

    Jag tror vi hade tänkt sätta 1 juli som OSA? Måste kolla när jag kommer hem haha. Ska försöka göra klart dom i helgen så vi kan skicka dom innan 1 maj.

    Vi kommer att åka ca 3 månader efter bröllopet på smekmånad.

  • Tossen

    Mhallon: vi har inte kommit så mycket längre än er. Vi förlovade oss också precis men bestämde datum innan vi gick ut med förlovningen ;) vi skickade tom save-the-date innan förlovningen haha.

    Vi har bokat en som sjunger men inte bestämt låtar. Så svårt att hitta tycker jag! Sedan hur själva vigseln ska gå till har jag ingen aning om :S några tips?

    Nu börjar vi fundera på tårta...vi hade tänkt skippa bröllopstårta men då kanske vi ångrar oss. Hur kommer ni göra?

  • Tossen

    mhallon: det låter jättemysigt. Vi kommer också ha vigseln i restaurangens trädgård/innegård. Det finns en stentrappa där som jag tänkt att vi kan stå längst upp och tärnorna på min sida varsitt trappsteg ner och bestman på M2B's sida ett trappsteg ner.

    Vi kommer ha två låtar under vigseln men kan inte riktigt bestämma vilka. Texten och känslan ska ju kännas 100% rätt. Sedan tänkte jag fråga om förättaren vill läsa någon dikt eller liknande. Brukar dom kunna det? Jag har ingen aning om hur vi ska gå in och så :S

    Vi ska träffa henne om 2 v... är det något vi ska ha förberett tills dess?

    Det ingick typ kladdkaka i vårt kuvertpris och dom kunde ändra till moussetårta. Om vi kör på moussetårta (flera stycken vanliga) så spar vi ju in dom 6000:- som bröllopstårta kostar.

  • Tossen

    Nu har vi träffat vigselförättaren! Det gick bra. Vi ska skriva ihop några ord om varandra och skicka till henne (utan att visa varandra först)... hur börjar man? Står helt still.

    Svärmor ska få göra min bukett. Hon jobbar med blommor så det blir nog bra. Måste bara välja vilka blommor jag vill ha.... helst pioner men det är ju inte riktigt säsong för det i augusti :(

  • Tossen
    AnnsiA skrev 2014-06-30 19:45:04 följande:

    Smakfråga? Jag är nog trött.. Smakråd/ idéer menade jag att skriva!!


    Har ni ingen släktning eller vän som kan tänka sig läsa typ en dikt eller liknande? Kanske tom som du och din blivande skrivit ihop?

    Nu börjar det dra ihop sig känns det som! Mindre än 2 månader to go!
    Hur går det för alla?

    Jag har börjat med lite pyssel hemma nu inför bröllopet men det är fortfarande några "stora saker" kvar att checka av. Har tex inte fått till festprogrammet. Vet inte vad man ska skriva? Ska man printa ut eller trycka upp?

    Har inte valt blommor... har börjat på bordsplaceringen men inte valt om vi ska ha ett långt bord eller flera små.

    Har ni bestämt detaljer? Typ hålltider? När ni ska gå in.. ungefär när ni ska gå ut.. när det är middag.. när det är dans.. när det är tårta etc?
  • Tossen

    Ello,

    Jag håller med dig om att det känns knepigt :/ man kanske bara kan ge ett upplägg till toastmaster och sen be honom typ "introducera" nästa grej som sker när han ser att folk är klara? Men vi har inte pratat något alls om upplägg. Vi vet att det blir vigsel ca 30 min, sen "mingel" med musik typ 45 min för att all mat ska förberedas och så och sen blir det väl middag och så tills alla är klara. Sen efter det ska vi väl få in tårta.. och sen dans antar jag?

    Jag har försökt göra festprogram men får inte till det! Vet inte vad vi ska skriva? Kan inte du vara jääättesnäll och visa mig en glimt av ditt festprogram? Typ på mailen eller så? Mitt ser så tråkigt ut.. det blir liksom BARA en massa text. Orkar folk ens läsa? :(

  • Tossen

    Åh nu blev jag lite stressad över att vi inte kommer hinna NÅNTING under kvällen.

    Vi har en sen vigsel vid 19.30...vi räknar med att det tar ca 30 minuter då är klockan 20.00.... sen hade vi tänkt ha mingel med liveband och champagne och så ca 45 minuter.. då är klockan 20.45.... och sen kanske buffén är klar vid 21.00 för att vi ska hinna hälsa välkomna osv... Hur lång tid tar middagen då? Går det fortfare med buffé?

    Jag hade hoppats på att middagen är klar typ vid 23..men det kanske inte är hållbart att hinna middag + tårta på den tiden?

    Så att dansen kan börja 23..så alla hinner roa sig och så...för sen stänger lokalen vi hyrt kl 01...

    HJÄÄÄLP! Panik!!!

  • Tossen

    Jag känner det också! Och jag börjar få smått panik.

    Anledningen till att schemat var såhär är för att lokalen/restaurangen har öppet under dagen och inte kunde ta vår bokning förrän efter kl 18... vigselförättaren kunde inte förrän kl 19.. och då skrev vi 19.30 för att folk inte ska komma typ kl 18 och så kan inte restaurangen släppa in gästerna för det inte är klart...

    Nu får jag panik att vi inte kommer hinna! Vi hade hoppats på att restaurangen kunde ha öppet 2h extra för oss.. givetvis kunde vi betala för detta. Men nu fick jag veta att det inte går!!! Hur ska vi hinna? Det blir ju liksom INGEN tid över till dans eller nånting!

  • Tossen

    Vi är ca 70 vuxna, 10 barn. Ingen har föranmält tal (än så länge) men nån kommer säkert prata spontant?

    Det här kommer inte funka :(

  • Tossen

    Tack alla! Jag misstänkte att det skulle bli tight.. men vi har hela tiden haft förhoppningen att dom skulle kunna ha öppet längre. Och fick inte beskedet förrän nu.

    Det kommer ju knappast gå att hitta någon annan lokal nu heller? Och sen ringa runt till gästerna och meddela att platsen är ändrad?

  • Tossen

    Det löste sig med öppettider för oss så nu kan vi ha festen till kl 3. Så glaaaad!

    Jag börjar bli klar med allt pyssel nu. Det enda som egentligen återstår i pysselväg är festprogrammen och dom har jag verkligen ingen aning om hur jag ska göra :(

    Vad skriver man i festprogram egentligen? Är det nödvändigt att ha?

Svar på tråden 30 aug 2014