• KimOchKjell

    Utmaning!

    Jag har ett litet problem. Mina älskade tärnor är rätt så olika i storlek,form och ålder. Jag behöver ERAN hjälp att hitta en klänningstyp som kan passa alla dessa

    Tärna 1: 24 år gammal Gravid i 8e månaden vid tiden för bröllopet
    Tärna 2: 20år gammal, kurvig
    Tärna 3: 15år gammal smal
    Tärna 4: 12år gammal (normal tolvårig tjej)

    Alla tips är bra tips =D

  • Svar på tråden Utmaning!
  • Chicita

    Vi kan börja med lite grunder då.

    Hög midja / empireskärning (brukar passa de flesta och speciellt om man är gravid)

    Satsa på axelband så ser det inte så "vuxet" ut på 12-åringen samtidigt som det blir lite mer "klätt" även på resten.

    Chiffong eller liknande luftiga material smickrar många.

    Vilken klädkod, och ska det vara typ "HM-klänning" eller "lyx"? 

  • daniiel

    Samt, är det någon specifik färg som du vill ha? Måste alla ha likadana klänningar, eller kan det skilja i modell, ifall dom är i samma färg? Vill du köpa i butik i Sverige, beställa på nätet, beställa från butiker utomlands tex England, funkar sk. kinaklänningar?


  • KimOchKjell

    Tack för era snabba svar!

    Jag vill helst att dom ska kunna prova klänningarna, spelar inte så stor roll vad det är för tyg, fast jag personligen gillar chiffong.

    Kan tänka mig att beställa från en svensk sida, har kikat lite på Nelly och hittat en del sommarfina som kan passa men färgerna stämmer aldrig -.-

    Det ända jag har som "krav" på klänningarna är samma längd,tyg och att det är i en pastellfärg. Ser helst att alla fyra har varsinn pastellfärg på sig, alltså inte samma eller så har alla samma färg. Vill inte ha typ två rosa och en grön. Det får gärna skilja i modell sålänge det följer tyg, längd och pastellfärg.

  • Chicita

    Det kan nog bli svårt. 
    Tror inte att varken HM eller någon annan kommer att ha 4stycken pastellfärgade klänningar i samma material och längd.

    Det skulle inte funka då att "tilldela" dom varsin färg och säga "den ska vara såhär lång och i det här materialet" och kosta max X-kronor (om det är ni som betalar klänningarna - eller möjligtvis så ger ni ett fast bidrag och så får klänningen kosta vad den vill om dom vill ha något dyrare)?  

  • KimOchKjell

    Njaa HM är väl inte riktigt där jag letar, men jag är öppen för alla förslag.

    Jag ska få tummen ur och besöka några bättre butiker i gbg, just att hitta olika pastellfärger är inte dödsnoga.

    Hittar jag en fin klänning som alla gillar så får det ju såklart bli samma för alla. Det är mer för att få in lite färg i vårt sommarbröllop som dom får ha varsin färg om dom vill.

    Tänker mest vilka modeller som kan passa, speciellt till mig gravida vän, och min fästmans lillasyster på 12år, jag vill inte att det ska se ut som om vi har klätt ut henne i vuxenkläder liksom.

  • daniiel

    Eftersom det ändå är så pass stor skillnad på tärnorna, så kan dom också få ha olika klänningar. Du vill inte att alla ska ha exakt samma färg, vilket underlättar, men jag tycker också att det kan vara fint att hålla ihop det genom att alla har lite ljusare färger och liknande material. Sedan kan ju tex likadana buketter, om dom ska ha såna, binda ihop det ytterligare.

    Hon som är gravid kommer nog behöva en mammaklänning, för magen brukar vara rätt stor i 8e månaden. Vanliga klänningar brukar inte se så bra ut då.


    Hon som är 20år och hon som är 15år, kan ju egentligen ha ungefär samma klänningar. Alltså leta i samma utbud. Nu vet jag ju inte vilken storlek dom har, men ett par förslag.


    Medans flickan som är 12år ska ha något som finns på barnavdelningen. Jag tyckte dom här två var rätt söta.


    Men jag känner inte tjejerna. Jag vet inte hur dom är som personer, hur dom brukar klä sig, vilka storlekar osv. Som Chicita skriver, så kanske det kan vara en idé att dom får leta sina egna klänningar? Om du ger lite riktlinjer.

     


  • Chicita

    HM använde jag mest som ett uttryck för "dom vanliga butikerna där man kan gå och prova kläder på plats" ;) 

    Färg kan du få in på annat sätt, varför inte färgglada buketter, kanske blommor i håret, färgglada skor...

    Som sagt, en klänning med empireskärning funkar på de flesta.
    Och om dom har axelband dessutom så funkar det nog bra i alla åldrar. :) 

    Den här funkar ju inte på den gravida, men skulle kunna funka på alla dom andra.
    Med rätt accessoarer så kan den både göras ungdomligare och vuxnare (det är den gammelrosa jag tänkte på)
    www.bonprix.se/produkt/klaenning-mellanbrun-929261/

    Inte så pastellig - men lite färg
    www.bonprix.se/produkt/klaenning-korallroed-941404/

    Den här är helsmockad bak i ryggen så det gör ju att den passar många olika former.
    Hellång dock men det går alltid att lägga upp, eventuellt material för uppläggning går ju att skarva i i sidan till gravid-klänningen om magen är FÖR stor ;) 
    www.bonprix.se/produkt/klaenning-rosa-926652/

    Nu har jag inte kollat jättenoga på bilderna så det är möjligt att någon inte är jättebra över bystlinjen eller så. Eller att den inte är så vid i kjol-delen som den såg ut...
    Men jag har försökt titta lite snabbt så det ser ut att kunna funka med alla du beskrivit ovan

     

  • daniiel

    Jag tror som sagt inte att du kommer hitta en klänning som passar alla, tyvärr. Gravidmagen måste ju få plats hos hon som är gravid, en vanlig klänning även i empireskärning, brukar oftast bli lite väl kort framtill. Till 12- och 15-åringarna tycker jag du ska försöka hålla dig ifrån urringat. Tex den gröna V-ringade jag la upp passar egentligen inte 15-åringen, utan mer 20-åringen. 20-åringen vill nog kanske ha något mer urringat och "ungdomligt". Nu är det ju dock oftast inte så stor skillnad på klänningar till 12- 15- och 20-åringar. Förutom storleken oftast.

    Och jag tycker det låter fint med klänningar i olika färger :) Så även om du skulle råka hitta en klänning som passar alla, så kanske olika färger (om det finns) kunde vara kul ändå :)



     


  • Chicita

    Jag missade att hon skulle vara i 8:e månaden... Och då kan det ju vara svårt med samma klänning.
    Dock vet jag många 12-åringar som aldrig skulle ta på sig något som känns "barn-vänligt", speciellt inte om dom ska vara en i samma grupp av tjejer ;)  

  • Nyfiken gul , nu fru

    en fråga tillbaka...

    Hur vill DU att 12-åringen ska se ut?

    Det går ju att klä en 12-åring riktigt barnslig med en rosa puffig volangklännning som är knäkort, volangsockor , lackskor och rosett i håret  likväl som det går att göra en ung dam av en 12-åring med en mer sofistikerad långklänning och en stram hårknut och en blomma i håret och ett par nätta sandaletter. 

    får du ordning på hur du vill att hon ska se ut som ändå är yngst i ledet så har du lättare att hitta klänningar till övriga.  

Svar på tråden Utmaning!