• FrökenW

    Förlovningsfest - typ, tema, meny?

    Planen är att vi förlovar oss under våren, lite oklart när, och gifter oss i oktober 2015. Dessutom tar sambon examen/blir befordrad och jag fyller år, om än ojämnt, i början på sommaren. Vad tror ni om man slår ihop allt samman och har en förlovnings/examens/födelsedagsfest i sommar? Har man över huvud taget förlovningsfester i Sverige? Lysningsmottagningar är ju ett passerat kapitel och någon typ av tillställning vore ju kul att ha innan bröllopet, vi har visserligen varit tillsammans i snart två år men det känns som våra respektive vänkretsar inte fått många chanser att mötas än. 

    Tänker mig i så fall den där lättsamma tillställningen vi skulle haft om vi valt ett sommarbröllop, en chans att både få äta kakan och ha den kvar. Flaggspel, mason jars, pappersugrör och öl i tunnor med is, typ. Lite vintage/idealiserat femtiotal.  

    Funderar på att ha marint tema, i rött, blått och vitt eller gult och marinblått, för att anspela på sambons yrke. Eller kanske gamla kartor och pressklipp för att anspela på mitt? Går det kanske att kombinera på något sätt? (Inser att man inte behöver ha något tema alls men jag gillar barnkalasstämningen när tårtan matchar ballongerna.;) )

    Och vad bjuda på? Tanken är att ha dropp in från eftermiddag och framåt, dvs sent. På så vis kan gammelmostrarna komma på en kopp kaffe och sen byta några ord med kompisarna i dörren, typ. 

    Funderar på antingen klassisk italiensk kall buffé från stamkrogen kring hörnet, charkuterier, ostar bröd och pesto. Eller carnitas/pulled pork med tillbehör. Eller kanske vara lite retro och beställa smörgåstårta? Tårta efteråt. Eller kanske bara ha kakbuffé och ha varm korv som lite vikning framåt kvällen? 

    Ber om ursäkt för tankedump, sambon är bortrest och jag är för trött för att gå ut på krogen. Alla tankar, åsikter och tips mottages tacksamt. 

  • Svar på tråden Förlovningsfest - typ, tema, meny?
  • daniiel

    Om ni planerar att gifta er, vill gifta er, så är ni ju faktiskt redan förlovade ;)

    Förlovningsfester är inget stort i Sverige, nej. Jag vet inte av någon som haft fest för att fira det. Ett grattis av föräldrarna och bästa vännerna sådär - ja, men inte just något mer. Det betyder ju dock inte att man inte kan ha en förlovningsfest.

    Ni har ju dessutom flera saker att fira, så kör på, klumpa ihop det och ta chansen att fira och ha kul med era nära och kära! I inbjudan kan ni ju skriva just det, att mkt har händer under våren och att ni hoppas att dom vill komma och dela er glädje över det.

    Jag skulle dock rekommendera att om ni ska ha något, så ange en tid för när gästerna ska anlända, så att ni kan ordna det med maten osv. Eftersom ni eventuellt tänkt ha det. Även om det är en kall buffé, så vill man kanske inte att maten ska stå framme i timtals och jag skulle nog som gäst känna mig lite obekväm att anlända kanske kl.16 och vara bland dom första som äter, medan kanske inte så många andra är där, och samma sak att kanske dyka upp kring kl.19 för att se att dom flesta övriga gästerna redan ätit. Är det inte trevligare då att alla kommer samtidigt, ni ordnar med en ordentlig och genomtänkt bordsplacering och alla får en chans att äta tillsammans?

    Men en lättare kall buffé med tårta som efterrätt vid kl.18 och sedan varmkorv som vickning vid midnatt kanske? Nu vet jag inte hur många gäster ni tänkt er osv, men att laga en kall buffé själv är inte så hemskt och man kan komma undan väldigt billigt :) 

    Och gällande tema, så är det ju bara fantasin som sätter gränserna. Ni kan ha vintage och marint med färgerna marinblå, röd och gult. Vitt är ju mer som en bas. Hur avancerat ni väljer att göra det, beror ju på vad ni har för budget, hur mkt tid ni vill lägga ner på det hela osv. Vad ni har för förutsättningar helt enkelt.

    Men jag tycker definitivt att ni ska ställa till med kalas om ni vill det, för man kan aldrig fira saker för mkt eller ofta och det är ju jättebra att ta alla chanser man får att göra något kul för/med sina nära och kära :D Jag tycker att vi i Sverige överlag kan bli lite bättre på det ;)


  • FrökenW

    Vare sig formellt eller officiellt, dock. Dessutom, kan man inte tekniskt sett gifta sig utan att vara förlovad? Att förlovning traditionellt syftar till äktenskap köper jag, men är det någonting som sker "automatiskt"?

    Jag tänker mig mer som en traditionell studentmotagning, och maten serverad i omgångar av hygienskäl. Det vill säga ingen bordsplacering utan man lånar en bordskant där det finns plats. Att ha alla sittande samtidigt har vi inte plats till, dessutom finns det som sagt en fördel med att de olika gästerna kommer i omgångar. Men man kanske kan ange olika tider till olika grupper så det blir lite mer samlat i alla fall?  

    Att beställa italienskt blir i princip att betala för råvarorna och få det snyggt upplagt, bakar gör vi själva oavsett och de andra skulle vi i så fall laga själva. Funderar mest på vad folk tycker är kul, just medelhavstemat kanske är lite uttjatat?

    Tack, du helt har rätt. Det är kul med kalas, både att ordna och gå på. mer firande, helt enkelt. 

  • FruW

    Jag tycker att det låter jättetrevligt :)

    Lite kall plockmat som ställs fram i omgångar verkar både smidigt och gott, det tror jag alla uppskattar, särskilt när det är drop-in så förväntar man sig nog ingen större måltid. Sedan såklart tårta/fika efteråt.

    Tycker färgtema låter enklast för er att fixa, men är ni pyssliga så är det ju såklart kul med kartor etc också. Ni bestämmer själva hur mycket jobb ni vill lägga ner på just den biten, men det brukar ju alltid uppskattas av gästerna om man har ett tema eller nåt lite "udda" :)

  • JW2014

    Enda sättet att gifta sig utan att vara förlovad måste vara att gifta sig spontant utan att ha planerat det överhuvudtaget, eller att bli bortgift mot sin vetskap ;) . Man kan ju vara förlovad utan ringar, utan frieri osv. och det är ingen bindande handling alls idag. Allt som krävs är att man bestämmer sig för att man ska gifta sig med varandra :) Men man kan ju fira att man berättar för släkt och vänner att man ska gifta sig. Det finns alltid plats för en fest, oavsett vad eller hur man firar!

  • Nyfiken gul , nu fru

    När jag förlovade mig med min fd man  så hade vi förlovningsfest , helt enkelt bara för att våra familjer skulle ha en chans att träffas innan bröllopet och eftersom båda familjerna skulle hjälpa till inför bröllopet var det praktiskt att ha en liten mindre fest.  Jag skulle nog säga att det var mer form av en mottagning egentligen.  Det var inte nån stor middag eller så.

    Vi förlovade oss själva på tu man hand med fin middag på resturang, sen åkte vi hem till mig (bodde fortfarande hemma)  där mamma bjöd på  räksmörgåsar och tårta o kaffe. 

    Min tanke med du säger är att man kan absolut bjuda in en massa folk om det är så men det behöver inte automatiskt bli värsta festen av det bara för att det är en massa folk.  

    Så en form av mottagning där man får mat vartefter man kommer låter som en bra ide tycker jag och så lite mingel och kaffe på det.

     

  • FrökenW

    Tack för alla svar och tips, tror definitivt det får bli en fest i sommar - om inte annat för att det är kul att sammanföra alla vänner. 

    Var en sväng på IKEA i helgen och hittade praktiskt nog riktigt snygga papptallrikar och servetter med sjöfartsmotiv, ska knåpa ihopp något flaggspel också och köra något balonknippe i matchande färger. Vita dukar på borden, gamla syltburkar dekorerade med band med typ brudslöja i och så en emaljhink med bål och en stor zinkbalja med dricka på is. Ger förhoppningsvis ganska stor effekt till hysat ringa arbetsinsats. 

    Återstår då att klura ut menyn men det är ju ett tag kvar. Just nu är vi nog inne på smörgåstårta (lätt att göra flera mindre så kan de stå kallt tills de behövs och det går att ställa ut nya till varje 'våg' av gäster) och princesstårta täkt med vit marsipan och dekorerad med blå ankare. Små klassiska röd/vita lådor med popcorn som snacks och varmkorv som vickning framåt kvällen, och så öl, cider och bål.  

  • Plättis

    Det låter som en mycket mer ambitiös förlovningsfest än vad jag och min sambo hade! :D

    Vi bjöd våra familjer och far- och morföräldrar på fika/middag så att de skulle få chans att träffas allihopa (de är jämngamla och har gemensamma intressen men bor på olika orter). Eftersom vi hade varit tillsammans i fyra år innan förlovningen känner våra vänner varandra, många är gemensamma och vi träffas ändå alla vänner ganska ofta. 

  • FrökenW

    De flesta av våra vänner har inte ens träffats, vi var rätt vuxna när vi träffades och kommer från olika delar av landet så det har inte fallit sig naturligt. Vi tänkte ha en middag med bara föräldrar och syskon med respektive först dock, så de får träffa varandra i lugn och ro. Far- och morföräldrar får nog vänta till bröllopet, de är lite svårflyttade så vi får åka och hälsa på dem en och en istället.  

Svar på tråden Förlovningsfest - typ, tema, meny?